استاندار آذربايجان غربي :

فرهنگ مطالعه کتاب‌های غیر درسی باید در جامعه نهادینه شود

فرهنگ مطالعه کتاب‌های غیر درسی  باید در جامعه نهادینه شود

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی خواستار نهادینه شدن فرهنگ مطالعه کتاب‌های غیر درسی توسط مردم در سطوح مختلف جامعه شد.
وحید جلال زاده در جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اکثر کتاب‌های به امانت رفته کتابخانه های عمومی استان شامل کتب درسی و کمک آموزشی می‌شوند، افزود: واقعیت اینکه مردم تمایل و انگیزه برای مطالعه سایر کتاب‌ها ندارند باید آسیب شناسی شود.
وی بر لزوم فرهنگ سازی مطالعه کتاب‌های مختلف توسط اقشار گوناگون متناسب با علایق و خواسته های آنان تاکید کرد و اظهار داشت: برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، باید تمام کتاب‌های موجود در کتابخانه های استان شناسایی و به شبکه سراسری کتابخانه های عمومی استان متصل شوند.
استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: در این راستا باید کتاب‌هایی که در حوزه های علمیه مدارس، ادارات دولتی و مساجد استان وجود دارند، شناسایی و لیستی از تعداد و عناوین آن‌ها تهیه شده و در اختیار اداره کتابخانه های عمومی استان قرار گیرد.
جلال زاده همچنین بر برنامه ریزی مناسب و اصولی برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در استان نیز تاکید و عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های سراسری کتاب، برگزاری مسابقات مختلف کتاب‌خوانی و ارائه بن کارت‌های دانشجویی از اقداماتی موثر در این راستا است.
وی خواستار حضور فعال بخش خصوصی در راستای احداث و تجهیز کتابخانه در آذربایجان غربی شد و اضافه کرد: انجمن کتابخانه های عمومی باید با فراهم کردن بستر لازم و دعوت از افراد خیر و معتمد نسبت به جذب منابع بیشتر در راستای ساماندهی و توانمند سازی کتابخانه های استان اقدام کند.
وی با بیان اینکه در زمینه نرم افزاری، تجهیزات و فضای کتابخانه ای در استان با مشکلی مواجه نیستیم، ادامه داد: ولی پرداختن به مطالعه مفید موضوعی مهم است که دارای نتایج پنهان بوده و دستاوردهای آن نیز در بلندمدت نمود عینی پیدا می‌کند.استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در معرفی شهدا و مفاخر استان کوتاهی شده است، ادامه داد: ما در زمینه ارائه الگوهای علمی به نسل جوان امروز با مشکل مواجه و با وجود الگوها و مفاخر فراوان در این زمینه زیاد کار نشده است.
در حاشیه جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید آذربایجان غربی نمایشگاه دائمی کتاب‌های آیت الله سید علی اکبر قرشی در ارومیه نیز در محل کتابخانه مرکزی ارومیه با ۴۳ عنوان کتب تالیفی وی رونمایی شد.
تفسیر احسن الحدیث، شرح مفردات نهج‌البلاغه، از هجرت تا رحلت، معجزات معصومین (ع)، قاموس القرآن و غیره از جمله آثار این عالم دینی و استاد دانشگاه در آذربایجان غربی است.
کتاب‌های وی به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، اردو و اسپانیایی و غیره ترجمه شده و مورد استفاده دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد.
آیت الله سید علی اکبر قریشی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری بوده و در سال۹۰ موفق به اخذ نشان درجه یک پژوهش کشور شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 3 =