فرهنگ بهره‌وری در آذربایجان غربی نامطلوب است

فرهنگ بهره‌وری در آذربایجان غربی نامطلوب است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : متاسفانه وضعیت استان آذربایجان غربی در خصوص بهره‌وری شایسته نام آن نیست و باید تلاش کرد تا سهم خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش داد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه بنا است با توجه به حل موفقیت‌آمیز مسئله هسته‌ای حدود هشت درصد رشد اقتصادی در کشور داشته باشیم که این مهم محقق نمی‌شود مگر با توجه جدی به موضوع بهره‌وری که باید زیر ساخت های آن در استان آذربایجان غربی فراهم گردد.
در این برنامه آمده است که ۲٫۸ درصد از رشد اقتصادی باید از محل افزایش بهره‌وری محقق شود یعنی این میزان رشد بدون سرمایه‌گذاری و با تاکید بر استفاده بهینه از منابع موجود باید تحقق یابد.با بررسی برنامه‌های توسعه‌ای در کشور می‌بینیم که در برنامه چهارم توسعه نیز مقرر شده بود تا سه درصد رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری محقق شود که حتی کمتر از یک درصد آن نیز محقق نشد.
اینکه ما بخواهیم در چشم انداز ۲۰ ساله به عنوان کشور اول منطقه مطرح شویم نیازمند بهره‌وری است و یکی از مهم‌ترین ملزومات تحقق این هدف تبدیل شدن ایران به کشور پیشرفته منطقه است در صورتی که ما شاهد هستیم برخی از کشورهای منطقه توانسته‌اند قدم‌های مهمی در این رابطه بردارند و رشد قابل توجه اقتصادی را در طول سال‌های گذشته داشته باشند.
مشکل کشور ما ارزان یا گران شدن نفت نیست بلکه مشکل ما استفاده از روش‌هایی است که باید به سمت فناوری و روش‌های روز سوق داده شوند. تفاوت ما با کشورهای موفق در روش‌ها است و بخش بزرگی از این تفاوت‌ها در استفاده بهره‌ورانه از منابع نهفته است.این در حالی است که وضعیت استان آذربایجان غربی در موضوعات بهره‌وری نامطلوب است و متاسفانه وضعیت استان ما در این خصوص شایسته نام آن نیست و ما باید تلاش کنیم تا سهم خود را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم.
متاسفانه بعد از گذشته سال‌ها از انقلاب اسلامی، همچنان درب با پاشنه قبلی می‌چرخد و بهره‌وری کم است و جالب این است که دانش مورد نیاز در کشور ما وجود دارد اما ما نتوانسته‌ایم دانش خود را به عمل و در نتیجه به ثروت تبدیل کنیم.
از سوی دیگر؛ ارتباط صنعت و دانشگاه در استان آذربایجان غربی کم رنگ است و در خصوص مسائل علمی ما همیشه در دنیا جزو کشورهای پیشگام بوده‌ایم اما در تولید ثروت از علم هیچ وقت حرفی برای گفتن نداشته‌ایم.در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم که صنایع ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند و نزدیک به ۶۰ درصد از این واحدها به تعطیلی کشیده شدند و در برابر وضعیت حاکم بر کشور در این خصوص تاثیری در دانشگاه‌ها نداشت چرا که آنها درهای خود را بسته بودن و برای خودشان مقالات علمی روی کاغذ می‌نوشتند.
ضرورت همراهی صنعت و دانشگاه با یکدیگر مورد تاکید جدی است. امروز باید دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی به سمت تحقیقات و پژوهش‌های عملیاتی حرکت کننده و مقالات ما باید از دل صنعت به وجود بیاید.ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان آذربایجان غربی یک ضرورت است و بعد از استقرار دولت تدبیر و امید ؛ برای فایق آمدن به مشکلات اقتصادی راه حل در توجه به اقتصاد دانش بنیان بود و از این رو منطقه ویژه علم و فناوری با تاکید بر تولید محصولات فناوری و تجاری‌سازی محصولات و ارتباط بین بخش‌های مختلف علمی، صنعتی و خدماتی باید ایجاد شود که اگر این مفهوم را جا بیندازیم خواهیم توانست ارومیه را به منطقه علمی و فناورانه تبدیل کنیم.امروز باید همه به این باور برسیم که در خصوص فناوری بسیاری از مباحث پولی نیست توجه به اقتصاد دانش بنیان نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد بلکه باید باور کنیم که راه حل برون رفت از مشکلات موجود توجه به فناوری است.
هنوز بسیاری از فعالان عرصه اقتصادی درخواست وام‌های کم بهره و کمک دولتی دارند در صورتی که تاکید کارشناسان اقتصادی بر تغییر روش‌ها است و یکی از این تاکیدات توجه به اقتصاد دانش بنیان و استفاده از تولیدات فناورانه و کاربردی است.
امروز با پیشرفت علم، دانش و رویکرد نوین شناسایی نیازهای تحصیلی دستگاه‌های دولتی از برنامه‌های مورد توجه دولت بوده که تمام مدیران و کارمندان دولتی در پست‌های سازمانی موظف به تحصیلات مرتبط در آن پست هستند.
امروز بازرسی و ارائه گزارش عملکرد دولت‌ها و سازمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که حتی در پایین‌ترین سطوح اداری این بازرسی انجام می‌گیرد.
از برنامه‌های آینده امور توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان غربی اجرای طرح نظرسنجی و تکریم ارباب رجوع در مراجعه به دستگاه‌های دولتی است و این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی انجام می‌گیرد.استفاده از این برنامه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی استان آذربایجان غربی تا حد بسیاری موثر است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 3 =