فرسوده‌ها و بی‌کیفیت‌ها علیه مردم

فرسوده‌ها و بی‌کیفیت‌ها علیه مردم

گروه اقتصادی: بنا به اذعان متولیان، خودروهای تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردارند و از آن طرف هم عزمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد؛ در این بین مشخص نیست حامی حقوق مصرف کننده کیست.
صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه‌ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی در پی داشت.
اخیراً نیز رضا فاطمی امین وزیر صمت به صف منتقدین کیفیت خودرو پیوسته و روز یکم بهمن‌ماه در بازدید از خودروهای آسیب دیده حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان – اهواز تاکید کرده که »صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.«
همچنین غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که »چرا در برابر صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می‌خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می‌شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می‌کنند.«
البته مساله اصلی این است که طی سنوات گذشته انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل بارها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده اما این انتقادات در این سال‌ها صرفاً روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.
از سویی دیگر علاوه بر نازل بودن کیفیت خودروهای جدید، متأسفانه دولت و مجلس هرگز عزم جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشته‌اند؛ خودروهایی که نه تنها به آلودگی هوا دامن می‌زنند بلکه نقش عمده‌ای هم در افزایش تصادفات و تلفات انسانی دارند.
نوسازی فرسوده‌ها معطل واردات خودرو!
در این رابطه محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ، اظهار کرد: آمار خوبی در مورد خروج خودروهای فرسوده نداریم. سال ۹۸ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار دستگاه و طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است و برآورد می‌شود که تا پایان سال این آمار از ۲۴ هزار دستگاه عبور کند.
وی افزود: مشکل اصلی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیست، مشکل اصلی نهادهای تصمیم گیر و اجرایی هستند. یکی از این نهادهای تصمیم گیر مجلس است؛ ۲ سال و ۶ ماه است که طرح خودروی مجلس به دلیل ماده مربوط به واردات خودرو معطل مانده است. اگر این طرح تبدیل به قانون شود در آن صورت باید معادل ۲۵ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده اسقاط شود. با توجه به ایرادی که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان به واردات خودرو می‌گیرند، وضعیت تولید داخل نیز نادیده گرفته شده است.
مشهدی شریف گفت: اگر در این مدت قانون اجرا می‌شد باید بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: همچنین سازمان راهداری با تصویب غیرکارشناسی ورود کامیون‌های ۳ سال ساخت، به این مساله دامن زد. این طرح ایراد فنی دارد زیرا طبق این طرح اگر قرار است کامیون وارد شود باید یک کامیون فرسوده از رده خارج شود. در این طرح گفته شده که ۳ تُن هم تخفیف داده می‌شود یعنی اگر کامیونی با ظرفیت ۴۴ تن وارد می‌شود از این طرف کامیونی با ظرفیت ۴۱ تن از رده خارج می‌شود، این در حالیست که ما در ایران اصلاً کامیون با ظرفیت ۴۱ تن نداریم و ظرفیت کامیون‌های ما حداکثر ۴۰ تن است. معلوم نیست چه کسی با چه اطلاعاتی این قانون را وضع کرده که با این بندها، در اجرای قانون شائبه ایجاد کرده است.وی ادامه داد: بنابراین یا اراده‌ای برای تصویب قانون جهت خروج خودروهای فرسوده وجود نداشته و یا اگر قانونی وضع شده به قدری ابهام داشته که مشکلات را بیشتر کرده است.
مشهدی شریف گفت: بر اساس قانونی که از سال ۸۸ وضع شد باید ۳۰ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ دستگاه تولید جدید ۳۰ دستگاه باید از رده خارج می‌شد که با توجه به میزان تولید در آن سال‌ها، سالانه باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو از رده خارج می‌شد.
تأمین یارانه ۲۶ ماه کشور با نوسازی فرسوده‌ها
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: دولت به خصوص وزارت صمت باید بپذیرد که به ازای هر خودرویی که تولید می‌شود باید یک خودرو از رده خارج شود تا چرخه تولید متناسب با شرایط روز شود.
وی گفت: اگر خودروهای فرسوده‌ای که وجود دارد از رده خارج شوند به اندازه ۱۲ ماه پرداخت یارانه نقدی کل کشور، صرفه جویی خواهیم داشت. همچنین اگر کامیون‌های دیزلی فرسوده نوسازی شود به اندازه ۱۴ ماه یارانه کل کشور صرفه جویی می‌شود و اگر هر دو گروه از رده خارج شوند معادل ۲۶ ماه یارانه نقدی صرفه جویی می‌کنیم.
مشهدی شریف افزود: در واقع دولت می‌تواند در همان سال اول پول یارانه نقدی را از محل صرفه جویی بنزین و گازوئیل تأمین کند.
تردد ۲٫۲ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که این آمار بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: ۷۰ درصد آلودگی شهرها ناشی از خودروهای فرسوده است همچنین میزان ضرری که خودروهای فرسوده بر سلامتی انسان وارد می‌کنند معادل ۷ میلیارد دلار است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،وی تاکید کرد: باید توجه شود که بیشتر تصادفاتی که در کشور صورت می‌گیرد از سوی خودروهای فرسوده است. متأسفانه برای هیچ نهادی این مساله حائز اهمیت نیست.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 6 =