مديرکل امورمالياتي آذربايجان غربي خبر داد

فراهم شدن زیرساخت‌های دولت الکترونیک در اداره امور مالیاتی استان

فراهم شدن زیرساخت‌های دولت الکترونیک در اداره  امور مالیاتی استان

گروه گفت‌و‌گو :مدیرکل امورمالیاتی آذربایجان غربی گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق دولت الکترونیک در نظام مالیاتی آذربایجان غربی فراهم می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، پرداخت مالیات به عنوان یک تکلیف قانونی بر عهده اقشار مختلف مردم به شرط داشتن فعالیت تجاری و اقتصادی همچنین برخورداری از مستغلات و املاک گذاشته شده، که تا اندازه‌ای این تکلیف قانونی و اجتماعی در جامعه بین توده‌های مردم پذیرفته شده است.
پرداخت مالیات و تلاش برای نهادینه‌سازی آن در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اهداف ارزشمندی در سطوح مختلف از جمله تحقق عدالت اجتماعی، کاهش فاصله‌ طبقاتی، مساعدت در طرح‌های دولت در زمینه‌های گوناگون و مشارکت مردم در اقدامات نظام در سطوح عمرانی، فرهنگی و سازندگی را دنبال می‌کند.
با این وصف باید رسانه‌ها و فعالان فرهنگی جامعه را به این سمت سوق داده، اهمیت پرداخت آن و جلوگیری از فرار مالیاتی را در جامعه نهادینه‌ کنند، تا به عنوان بازوی توانمند فعالان این عرصه به بروز و ظهور برسند، چرا که اقشار مختلف در صورت آشنایی با فلسفه پرداخت مالیات با رغبت بیشتر در این زمینه قدم برمی‌دارند.
اداره کل امور مالیاتی در آذربایجان غربی همگام با سازمان‌های ذی‌ربط در مناطق مختلف کشورمان در چارچوب سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای دولت در این زمینه گام برداشته، به طوری که تا اندازه زیادی در عرصه‌های گوناگون با همت اقشار مردم، اصناف، صاحبان شرکت‌ها توفیق‌هایی دارد.
بنابراین خبرنگار ما در ارتباط با برنامه‌های پیش‌رو تا انتهای سال جاری و اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون همچنین ضرورت پرداخت مالیات توسط آحاد جامعه مصاحبه‌ای با مدیرکل امور مالیاتی استان یعقوب مزرعه‌لی انجام داده است، که چکیده گفت‌وگو اینجا خواهید خواند:
* برای ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک چه کرده‌اید؟
در سراسر آذربایجان غربی همگام با سایر ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تحقق و توسعه دامنه دولت الکترونیک هستیم، به طوری که در این راستا سامانه ثبت‌نام مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است، تا از این رهگذر ثبت‌نام و واریز مالیات توسط مراجعه‌‌کننده‌ها تسهیل شود.
*کسانی که چند فعالیت دارند، پرداخت مالیات‌شان چگونه است؟
طبق تدابیر صورت گرفته در سال جاری و تمهیداتی که اتخاذ کرده‌ایم، هر کس چند فعالیت تجاری، مستغلات و … دارد، فقط یک پرونده جهت پرداخت مالیات در این سازمان خواهد داشت، حال آنکه سال‌های گذشته برای هر فعالیت پرونده جداگانه‌ برای اشخاص تشکیل شده، برای هر کدام باید به این مجموعه رفت و آمد کرده و امور را پیگیری می‌کردند.
بنابراین در شرایط جدید برای همه فعالیت‌ها مستغلات و … پرونده واحد تشکیل شده، ارباب رجوع می‌تواند با سهولت بیشتر، صرفه‌جویی در وقت و انرژی به صورت هماهنگ امور خود را در سازمان جهت پرداخت مالیات پیش ببرد، که در این صورت تا اندازه زیادی رضایت عمومی ارتقا پیدا می‌کند.
* هر فرد از چند معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود؟
یکی از مزیت‌‌های مهم و اساسی تشکیل پرونده واحد برای فعالیت‌های مختلف یک فرد همین موضوع معافیت مالیاتی است، به طوری که پیش از این احتمال استفاده یک فرد از چند معافیت به لحاظ وجود پرونده‌های مختلف وجود داشت، چرا که هیچ گونه ارتباط بین پرونده‌های مورد اشاره نبود.
با راه‌اندازی نرم‌افزار جامع مالیاتی و به کارگیری آن به دلیل ثبت همه موارد و فعالیت‌های اقتصادی فرد در یک پرونده مشخص، فقط یک معافیت به شخص تعلق پیدا می‌کند، به طوری که از این رهگذر تا اندازی زیادی عدالت مالیاتی در استان تحقق پیدا می‌کند.
*سال قبل چقدر اعتبار صرف هزینه‌های جاری سازمان شد؟
سال گذشته حدود ۶۷ میلیارد ریال اعتبار از سازمان مرکزی اخذ شده و در اداره امور مالیاتی استان برای تجهیز و تکمیل بخش‌های مختلف به امکانات هزینه شده است، به طوری که مبالغ مورد اشاره از اعتبارات طرح ملی اخذ شده، در زمینه‌هایی مانند خرید تجهیزات کامپیوتری، تهیه سرورها و توسعه شبکه‌های کامپیوتری هزینه شد.
* به راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام مودیان اشاره فرمایید.
از جمله مهم‌ترین اقداماتی که سازمان امور مالیاتی استان به دنبال انجام آن است، راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام مودیان در آذربایجان غربی می‌باشد، چرا که این موضوع به معنای واقعی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هر کس به دنبال انجام فعالیت اقتصادی است، ابتدا باید در سامانه مربوط به مودیان ثبت نام کند.
*به مزیت اقدام برای ثبت نام جهت پرداخت مالیات اشاره فرمایید.
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقدام نسبت به این موضوع بهره‌مند شدن از معافیت مالیاتی است، زیرا فردی که طبق قانون برای ثبت نام در این سامانه مکلف شده است، اما از عمل کردن به این تکلیف قانونی سرباز بزند، از مهم‌ترین امتیاز به عبارت دیگر معافیت‌ مالیاتی برخوردار نمی‌شود، بنابراین انتظار داریم مودیان به این موارد توجه کنند.
*مراحل ثبت نام مودیان به چه شکل است؟
اقدام مودیان برای پرداخت مالیات از دو مرحله ثبت‌نام و پیش ثبت‌نام برخوردار است، به طوری که در مشخصات، مدارک یا پرونده اشکالات یا نواقص وجود داشت، به صورت متمرکز از طریق سامانه پیام کوتاه‌ به مخاطبان فرستاده می‌شود، تا در راستای رفع نواقص موجود اقداماتی انجام دهند.
*چند نفر تاکنون در آذربایجان غربی ثبت نام کرده‌اند؟
طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و تلاشگران این مجموعه تعداد مودیانی که باید نسبت به ثبت‌نام مبادرت کنند حدود ۱۴۶ هزار و ۷۹۷ نفر است، از این تعداد حدود ۲۴ هزار و ۹۳۱ نفر در مرحله پیش ثبت‌نام هستند، ۱۰۹ هزار و ۳۴۳ نفر در مرحله ثبت‌نام نهایی می‌باشند، که به طور کلی ۷۴ درصد از مودیان در این مرحله هستند.
کلام آخر …
امروزه پرداخت مالیات به عنوان تکلیف قانونی و اجتماعی بین ملت‌ها شناخته شده است که اقداماتی جهت توجه آحاد مردم به این مقوله و سوق یافتن آنها به سمت پرداخت آن انجام گرفته است، اما می‌طلبد با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم حتی با بررسی وضعیت کارخانه‌ها و صاحبان صنوف نسبت به این مهم اقدام کنند.بنابراین داشتن رافت اسلامی توسط کارشناسان همچنین در نظر گرفتن برخی ملاحظات با توجه به رکود حاکم در اقتصاد کشور بدیهی‌ترین انتظاری است که از میزان مالیاتی نه‌تنها در آذربایجان غربی بلکه در سراسر کشور می‌توانیم داشته باشیم، تا اینکه با رغبت نه با فشار نسبت به تامین مالیات معوقه خود مبادرت کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 8