غبار محرومیت بر چهره طلایی ترین شهر کشور آلودگی زیست محیطی معادن صحت ندارد

غبار محرومیت بر چهره طلایی ترین شهر کشور آلودگی زیست محیطی معادن صحت ندارد

گروه گزارش: تکاب با ۷۸ هزار نفرجمعیت در آذربایجان غربی شهری است که معادن متعدد طلا آن را به طلایی شهر کشور تبدیل کرده اما نه تنها غبار محرومیت بر چهره این منطقه و اهالی آن سایه افکنده بلکه مردم این دیار سالهاست با مشکلات ناشی از معادن نیز دست و پنجه نرم می کنند.
تخریب راه های منطقه بویژه راههای روستایی، تخریب منابع طبیعی، آلودگی زیست محیطی ناشی از فرآوری معادن طلا در عرصه های منابع طبیعی تنها بخشی از دردها و مشکلاتی است که مردم تکاب متحمل آن می شوند.
سالانه ۲٫۲ تن طلای ۲۴ عیار در این شهرستان استحصال می شود، معدن طلای زره شوران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه بوده و مهمترین و اصلی ترین ذخیره معدنی و غنی ترین نقطه طلاخیز کشور به شمار می رود اما تنها سود این معادن و طلاها برای مردم تکاب زباله های صنعتی و آلودگی محیط زیست است.
به عقیده کارشناسان عدم درآمدزایی این معادن برای تکاب و نقش بسیار کمرنگ منابع درآمدی معادن سنگ و طلا در توسعه تکاب یکی از عوامل توسعه نیافتگی این شهرستان محسوب می‌شود و سالها بی توجهی مسئولان به این مشکلات دامن زده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بازدیدی که طی هفته جاری از معادن طلای تکاب داشت از روند آلودگی های زیست محیطی، بی توجهی مسئولان نسبت عدم تخصیص درآمدهای معادن به شهرستان و محرومیت این شهرستان گلایه شدید کرده است.
روح الله بیگی با بیان اینکه مردم این شهرستان سالهاست روی معادن و ذخایر عظیم طلا نشسته اند اظهارداشت: اما با وجود این مزیت ها نه تنها سوی از این معادن بهره نمی برند بلکه مشکلات زیادی از محل همین معادن طلا شامل آلودگی های زیست محیطی و … نیز گریبانگیر اهالی این دیار شده است.
*سهم مردم تکاب از درآمد معادن طلا تنها ۳۰ میلیون تومان است
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طلا از معدن طلای آق دره این شهرستان استحصال شده که سهم این شهرستان از این مبلغ تنها ۳۰ میلیون تومان است.وی با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در عدم تخصیص بخشی از درآمدهای این معادن به آبادانی این شهرستان افزود: روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم طلا از این معدن بدست می آید که از درآمد این میزان طلا مردم این منطقه هیچ سودی نمی برند.
حجت الاسلام بیگی با بیان اینکه علاوه بر معادن طلا در این شهرستان هم اکنون ۴۹ معدن سنگ فعال و قابل بهره برداری وجود دارد اعلام کرد: بیشتر این معادن توسط افرادی به ثبت رسیده و از آن بهره برداری می کنند که از اهالی این منطقه نیستند.
وی با گلایه از خروج مواد معدنی به صورت خام از این شهرستان گفت: روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی شامل سنگ، خاک و دیگر مواد معدنی از این شهر به صورت خام خارج می شود و این درحالی است که صاحبان آنها حتی از پرداخت مالیات و ارزش افزوده آن نیز خودداری می کنند.نماینده مردم میاندوآب ، تکاب و شاهین دژ ددر مجلس شورای اسلامی بیکاری را یکی از معضلات این شهرستان برشمرد و یاد آور شد: این مشکل در حالی است که بسیاری از این معادن حتی از نیروهای بومی منطقه نیز استفاده نکرده و اقدام به بکارگیری نیروهای غیربومی کرده اند.
*وجود آلودگی زیست محیطی ناشی از معادن در تکاب صحت ندارد
رئیس اداره محیط زیست تکاب در خصوص اظهارنظرها در زمینه وجود آلودگی و تخریب های زیست محیطی ناشی از معادن طلا در این شهرستان را رد کرد و گفت: تاکنون گزارشی ناشی از آلودگی زیست محیطی معادن طلا به این اداره گزارش نشده است.
بهرام مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در طول هفته به صورت مرتب سه بار پایش زیست محیطی از معادن این شهرستان صورت می گیرد اظهارداشت: در این راستا شاهد آلودگی آنچنانی زیست محیطی نبوده ایم.
وی با بیان اینکه هر گونه فعالیت اقتصادی و … به تبع تبعاتی مختلف از جمله آلودگی به همراه خواهد داشت گفت: اما آلودگی معادن طلا در این شهرستان در حد هشدار دهنده و جدی نیست.مهدوی با رد آلودگی ناشی از پساب های معادن طلا در تکاب عنوان کرد: معادن و کارخانجات طلا در این شهرستان با استفاده از سد باطله اقدام به دفع پساب های خود می کنند و شاهد هیچ گونه آلودگی در این خصوص نیستیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 6