اختصاصي آرازآذربايجان//

ضرورت توجه شهرداری ارومیه نسبت به آثار تاریخی به عنوان هویت شهری

ضرورت توجه شهرداری ارومیه نسبت به آثار تاریخی به عنوان هویت شهری

المیرا نوری
گروه گزارش: آذربایجان غربی استانی است که تاریخ آن با جنگ‌های خونین، گاه با غرور و افتخار بر دل زمان هک شده است، مردم این سرزمین روزگارهایی را گذرانده‌اند که درک آن بر هر اندیشه‌ای نمی‌گنجد.
به گزارش آرازآذربایجان ، این استان بیش از هر نقطه ای در کشور آثار و بناهای تاریخی قبل از اسلام را در خود جای داده است و اما متاسفانه آذربایجان مغفول مانده و در میان نسل جدید با پیچیدگی های زندگی امروزی غریب و ناشناخته است به طوری که جوانان آن چیزی در مورد هویت و پیشینه خود، زندگی گذشتگان حکومتهای پیشین محلی، افتخارات و دلیر مردان آذربایجانی نمی‌دانند.
تاریخ ایران امروزه فقط توسط اصفهان، شیراز و غیره بازگو می‌شود گویی ایران، تاریخ و آنچه بر سر آذربایجان آمده است را به یاد ندارد تا آن را برای مردم جهان بازگو کند، البته به قول ضرب_المثل فارسی خود کرده را تدبیر نیست سایر استان‌ها با فرنگ‌ها و زبان‌های مختلف در آموزش فرهنگ دیرین خود و انتقال آن به کودکان و نسل آینده جدی بوده و بسیار ممارست می‌کنند.
ولی در نیمه غربی آذربایجان آنچه اولویت دید مسئولان است چیزی جز سود و منفعت نیست آنچنان آذربایجان فقیر شده است و دغدغه ی اقتصادی مهمترین مساله زندگی افراد شده که مدیران برای به دست آوردن سود و منفعت به بناهی تاریخی بها نداده و چشم آیندگان را در شناخت گذشته سرزمینشان خالی تاریک می‌گذارند و تنها راه مقابله با آن متوجه مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا کم کاری‌های گذشته خود را جبران کنند و به احیای فرهنگ دیرین آذربایجان بپردازد.
*بدترین مجازات سزای مسئولی است که نسبت به هویت خود بی توجهی می کند
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه با مدیرکل اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مسئولی که در یک ساختمان ۱۵۰ ساله هویت خود را نادیده می‌گیرد و اقدام به تخریب آن می‌کند یک دزد تاریخ ملت است و سزاوار بدترین مجازات است.
هادی بهادری در ادامه گفت: شهرداری ارومیه با از بین بردن آثار تاریخی و ایجاد ساخت و سازهای منفعت طلبانه بزرگترین جنایت را در حق هویت آذربایجان مرتکب می‌شود.وی افزود: شهرداری ارومیه باید مرجع شناخت تاریخ شهر باشد و اینگونه عمل نکند که با ساخت و ساز بر آثار تاریخی، به عنوان مثال ایجاد آسانسور در ساختمان چند صد ساله شهرداری، تیشه به ریشه آذربایجان زده و گذشته این سرزمین را که سراسر افتخار و گاه درس عبرت است به نابودی بکشاند.
وی تصریح کرد: سازمان شهرداری سعی در تفکیک زمین‌های لشگر ۶۴ ارومیه که ریه‌های تنفسی و برهه ای از تاریخ آذربایجان و صدور مجوز ساخت و ساز داشت که با نامه نگاری‌های مختلف به مقامات کشوری مانع از این اقدام شدیم.
این مسئول بیان کرد: متاسفانه آدم ها در جایگاه حقیقی خود نیستند، کسی که درکی از هویت ملی، تاریخ و فرهنگ سرزمین خود ندارد جایش در نهادهای شهری و فرهنگی نیست.
بهادری گفت: در ۳۰۰ هکتار از خاک آذربایجان غربی بافت تاریخی وجود دارد که به هیچ وجه نباید مجوز ساخت و ساز داده شود ولی متاسفانه مشاهده میشود که بر روی تپه باستانی گوی تپه که آثار نفیس قیزیل قمیش یافت شده است مجوز ساختمان دهیاری و یا در کنار بازارچه تاریخی ارومیه مجوز ساخت ساختمان ۱۱ طبقه صادر شده است.
وی افزود: گذشته ارومیه زیر خاک هزاران غفلت و بی توجهی است، رضا شاه پهلوی سعی در بی هویت ساختن آذربایجان داشت ولی موفق نشد به آنچه در سر داشت جامه عمل بپوشاند ولی گویی هویت آذربایجان توسط مسئولان در حال نابودی است اما باید دانست هویت آذربایجان شوخی بردار نیست، اکنون به واسطه فضای مجازی مردم آگاه شده‌اند و کوچکترین بی‌توجهی از چشم کسی پوشیده نیست.
این مسئول بیان کرد: ما تورک هستیم و قرار نیست از قومیت‌های دیگر تقلید کنیم ترک‌ها عاشق ایران هستند و ایرانیان بدانند که ایران را ترک‌ها زنده نگه داشته اند پس باید هویت ترک‌ها حفظ شود.
*برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی به اختلافات قومی دامن می زنند
شهردار ارومیه با انتقاد از برخی اظهارات در نا امن نمودن فضای ذهنی مردم تصریح کرد: هم گرایی قومی و مذهبی رمز اصلی توسعه شهر ارومیه است ، که برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی به اختلافات قومی دامن می زنند.
محمد حضرت پور،با تاکید بر اینکه شهروند درجه یک و دو نداریم، و همه شهروندان برابرند و این نگاه از سیره پیامبر اکرم (ص) به ما رسیده افزود: امنیت کنونی ایران مدیون شهیدان از همه اقوام و مذاهب ایران است. وی در ادامه به فرهنگ سازی در زمینه نگهداشت فضای شهری اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی یکی از مهمترین موضوعات در توسعه شهری است.
مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز در محوطه آثار تاریخی از عمده مشکلات اداره میراث فرهنگی با سازمان شهرداری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۹۰ پروژه مرمت آثار تاریخی در استان در دست اجرا است.
وی گفت: در دوره های قبل برای اداره میراث فرهنگی بودجه مناسبی تعریف نشده بود ولی امسال بودجه این اداره در حوزه گردشگری و توجه به آثار تاریخی، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد افزایش یافته است.
وی افزود: عمده مشکلات اداره میراث فرهنگی با سازمان شهرداری برای مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز در محوطه آثار تاریخی است که می‌بایست در صدور مجوز از اداره میراث فرهنگی استان استعلامات لازم را اخذ نماید.
جباری در ادامه بیان کرد: ۴میلیارد تومان میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای ثبت ۴۱ بنای تاریخی اراضی ستاد لشکر ارتش اختصاص داده شده است که اجازه ورود به سایت برای میراث فرهنگی داده نشده است چرا که این بناهای تاریخی بخشی از میراث فرهنگی این سرزمین است و لازم است که شناخته و شناسانده شود.
این مسئول گفت: ۴ اتوبوس در در قالب جمعی از هنرمندان آذربایجانی همراه با سوغاتی محلی برای آشنایی مردم شهرهای دیگر کشور در ایام نوروز ۹۷ راهی سفر شدند.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 9 =