صنایع وابسته به ساختمان در حال ورشکستگی

صنایع وابسته به ساختمان در حال ورشکستگی

گروه اقتصادی:اگر قرار است دولت سیاست‌هایی را برای خروج مسکن از رکود به کار گیرد باید از یک سو به مسکن دهک‌های پایین و از سوی دیگر به تولید متناسب با نیاز جامعه توجه کند.
هر نوع سیاست انبساطی در بخش مسکن باید با لحاظ نیازهای واقعی جامعه به کار گرفته شود. اگر دولت بخواهد تنها به حل مشکل اشتغال فکر کند قطعا در سیکل معیوبی قرار می‌گیرد که همچون گذشته تولید کالاهای بدون متقاضی مثل خانه‌های لوکس و خودرو افزایش می‌ِیابد و مشکلات بی‌خانه‌ها و حمل و نقل، حل نشده باقی می‌ماند.
متاسفانه تا کنون به دلیل این‌که گروهی مسکن را برای نیاز خود نمی‌خریدند و برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کردند، قیمت مسکن همواره سیر صعودی به خود می‌گرفت. اگر مجددا با ارایه برنامه‌های موقت، تولید مسکن بدون توجه به نیاز بازار افزایش یابد، برنامه‌های خروج از رکود حالت موقت به خود می‌گیرند و مجددا به رکودهای طولانی برخورد خواهیم شد. یک کارشناس مسکن با بیان این‌که دولت باید در حوزه‌ی احتکار زمین، ورود جدی پیدا کند.
باید از خانه‌های بزرگ و چندخانه‌ها مالیات لازم برای تامین اعتبار جهت کمک به دهک‌های پایین گرفته شود. به این ترتیب درآمدهای غیرنفتی دولت نیز افزایش می‌یابد. به گفته عدالت‌خواه، بسته سیاستی دولت برای تسریع خروج از رکود به‌موقع اعلام شد. با این حال نباید دولت به ایجاد اشتغال کاذب دامن بزند.
به یاد داریم که در صنعت خودرو و صنعت ساختمان اشتغال کاذب ایجاد شد که نه مشکل مسکن را حل کرد و نه مشکل حمل و نقل را. علی طیب‌نیا در نشست تبیین بسته سیاستی دولت برای تسریع خروج از رکود اظهار کرد مشکل رکود در مسکن و مشکلات بازار سرمایه باعث شد تا سعی کنیم مجموعه سیاست‌ها برای مقابله با این شرایط را در جهت دستیابی به رشد پایدار تدوین کنیم.
یک کارشناس مسکن معتقد است: اگر دولت برنامه‌های خروج از رکود را پیاده نکند و در ماه‌های آینده به داد صنایعی که مستقیم و غیرمستقیم به بخش مسکن وابسته هستند نرسد این صنعت به ۴۰ سال قبل برمی‌گردد.
هم‌اکنون در حال طی کردن دوره‌ای هستیم که تمام صنایع وابسته به ساختمان در حال ورشکستگی هستند و در صورت ادامه‌ی رکود بیش از ۷۰ درصد صنایعی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش ساختمان وابسته هستند ورشکست خواهند شد و احتمال احیای مجدد آنها تا چند سال آینده وجود نخواهد داشت.
وی افزود: البته ممکن است در بخش مسکن طی ماه‌های آینده با خودزایی اقداماتی انجام شود و با رونق معاملات، رونق به این بخش برگردد اما ریسک آن بسیار بالا و خطرناک است.
این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که احیای رونق در بدنه ساختمان ابتدا از طریق واردات و بعد از طریق کانال‌های دیگر انجام می‌شود، گفت: در این صورت باید یک دوره چهار پنج ساله را برای رسیدن به شرایط مطلوب طی کنیم. یعنی سال آینده با یک سری ماشین‌آلات فرسوده، کارگران اخراج شده و کارخانجات ورشکست شده مواجه می‌شویم حال آن‌که احیا کردن این کارخانجات در حال حاضر بسیار ساده‌تر از زنده کردن آنها در سال‌های آینده است. ستاریان تصریح کرد: اگر اراده‌ای از طرف دولت بر خروج از رکود باشد مسکن هم از شرایط فعلی خارج می‌شود.
در غیر این صورت امضای برجام تنها یک اثر روانی مختصر در بخش مسکن یا دیگر بخش‌های اقتصاد به جا می‌گذارد. به گفته وی بخش مسکن می‌تواند توسط اقتصاد کلان از رکود بیرون بیاید یا اقتصاد کلان می‌تواند از کانال مسکن از رکود خارج شود. هردو این راهکارها مستلزم برنامه‌های پشتیانی و اراده خروج از رکود دولت است ، لذا این انتظار نابجایی است که مسکن خود به خود از رکود بیرون بیاید.
یک مقام مسئول، اختصاص ۷٫۵ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی که رییس‌جمهور وعده آن را داده، را اولین قدم برای بیدار کردن سرمایه‌های خفته بخش مسکن عنوان کرد. ایرج رهبر اظهار کرد: اقدام دولت برای اختصاص ۷٫۵هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی می‌تواند اولین قدم‌ها برای باز کردن گره‌های اقتصاد و نیز بخش مسکن باشد که در آن صورت ممکن است سرمایه‌های خوابیده بیدار شوند. وی افزود: هم‌اکنون برخی سرمایه‌داران بخش مسکن نقدینگی دارند اما با توجه به این‌که تولیدات روی دستشان مانده، برای سرمایه‌گذاری جدید ریسک نمی‌کنند اما اگر بخش مسکن مجددا به روزهای خوب خود برگردد این سرمایه‌ها که عمدتا در سیستم بانکی قرار دارند راهی بخش ساخت و ساز خواهند شد.
عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان ادامه داد اگر این پول وارد اقتصاد کشور شود و بانک‌ها به بخش‌های تولیدی تسهیلات دهند یا دولت طلب پیمانکاران را پرداخت کند، اقتصاد به جریان می‌افتد.
وی درخصوص این‌که آیا رقم ۷٫۵ هزار میلیارد تومان برای رونق اقتصادی کافی است یا خیر، گفت: به هر حال این قدم اولیه برای تحریک بخش تقاضا است. هم‌اکنون بسیاری از کالاها از جمله واحدهای مسکونی نیمه‌ساز یا ساخته شده روی دست سازندگان مانده است که این اقدام می‌تواند آنها را به فروش نزدیک کند و گردش مالی به وجود آورد.
رهبر با تاکید بر این‌که تزریق نقدینگی حتما باید از طریق پول با پشتوانه انجام شود، گفت: در غیر این صورت اشتباه دولت‌های گذشته تکرار و پایه پولی کشور افزایش می‌یابد که قطعا در این خصوص دولت تمهیدات لازم را اندیشیده و پول دارای پشتوانه تزریق خواهد کرد.
وی با بیان این‌که گردش مالی باید به صورت پایدار انجام شود، گفت: دولت باید یک روند ادامه‌دار را دنبال کند. اگر بطور مقطعی این کار انجام شود و تداوم نیابد، رکود برمی‌گردد. از سوی دیگر بانک‌ها باید منابع را بر اساس شاخص‌ها و در مسیر صحیح مصرف کنند و خدای نکرده انحرافی در خرج کردن منابع نشان ندهند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا،عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان پیش‌بینی کرد: برای رونق بخش مسکن تا پایان سال باید انتظار بکشیم. اگر طبق صحبت رییس‌جمهور تا دو ماه دیگر تحریم‌ها برداشته شود و شرکت‌های خارجی به ایران بیایند بخش‌های اقتصاد از جمله بخش مسکن تکان می‌خورند که تحقق این مساله حداقل تا پایان سال زمان می‌برد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 5 =