صادرات ۲۶۸ میلیون دلاری آذربایجان غربی به عراق و ترکیه

صادرات ۲۶۸ میلیون دلاری آذربایجان غربی  به عراق و ترکیه

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – توسعه و پیشرفت استان آذربایجان غربی که با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد در گرو توجه ویژه به ایجاد زیرساخت های صادراتی در بخش های مختلف کالا و خدمات است.
آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می برد که در این بین توجه به زمینه های تولید کالاها و محصولات کشاورزی استان از جایگاه خاصی در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است.
طبق آمار رسمی منتشر شده در شش ماه اول سال جاری بیش از ۸۲۳ میلیون کالا به ارزش بیش از ۱۵۳ میلیون دلار از گمرکات استان به کشور عراق صادر شده است. بیشترین میزان صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی به کشور عراق است و ارزش هر تن کالای صادراتی به کشور عراق ۱۸۰ دلار برآورد می‌شود.
ارزش دلاری کالاهای صادراتی به کشور عراق در شش ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.
ترکیه با صادرات بیش از ۱۱۰ میلیون کالا از گمرکات آذربایجان غربی رتبه دوم عمده صادرات استان را به خود اختصاص داده است و ارزش دلاری کالاهای صادر شده به کشور ترکیه در شش ماه امسال بیش از ۱۱۵ میلیون دلار است.
میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی به کشور ترکیه در شش ماه امسال ۹۹۰ دلار است و ارزش دلاری این کالاها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
در این مدت ۹۵۵ هزار و ۴۶۴ تن کالا از طریق گمرکات رسمی استان به خارج از کشور صادر شده است و ارزش ریالی این میزان کالاهای صادراتی بیش از ۲۹۱ میلیون و ۴۹۱ هزار دلار بوده است.
این در شرایطی است که نیم نگاهی به آمارهای رسمی منتشر شده نشان می دهد که در نیمه نخست پارسال، یک میلیون و۱۹۷ هزار و۵۷ تن کالا از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده بود و ارزش ریالی این میزان کالای صادراتی ۳۴۱ میلیون و ۹۷۳ هزار دلار بوده است.این در حالی است که صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی به کشور ترکمنستان نیز بسیار مورد تاکید است و در شش ماه امسال بیش از ۸ میلیون کالا به ارزش بیش از ۴ میلیون دلار به این کشور صادر شده است.
کارشناسان اقتصادی ایجاد زمینه های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های استان عنوان می کنند و معتقدند که دستگاه های اجرایی نیز باید برای حل مسائل و مشکلات موجود در گمرک های استان باید همکاری لازم را داشته باشند.زیرساخت ها فیزیکی دیگر نظیر راه، تجهیزات و وسایل حمل و نقل، تاسیسات گمرکی در کنار قوانین و مقررات سهل و آسان برای صادرات از زمینه هایی هستند که به اعتقاد فعالان اقتصادی می توانند در گسترش فضای تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار تاثیر داشته باشند.
این در حالی است که تخلیه و بارگیری مجدد کالا مهم ترین مشکل صادرات است که این امر سبب پایین آمدن کیفیت کالا و بالا رفتن هزینه تمام شده کالاهای صادراتی می شود. البته در صورتی که صادرات کالا به صورت مستقیم از مبداء به مقصد انجام شود در کیفیت کالا تاثیر می گذارد و از ضایعات جلوگیری می کند.بر اساس آمار موجود، در سه ماهه اول سال گذشته نیز مجموعا ۱۵۵ میلیون دلار صادرات از آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شد که ۵/۷۸ درصد این صادرات به عراق صورت گرفته بود.
محصولات کشاورزی، انواع میوه، کنسانتره، انواع مصنوعات، مصالح ساختمانی، مواد پلاستیکی، لبنیات و سایر اقلام کالاهای مهم صادراتی از آذربایچان غربی را شامل می شدند.
در برنامه های توسعه ای استان باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای تحقق رشد اقتصادی مطلوب ضروری است و انتظار می رود دولت بودجه های سالانه را با رویکرد تولید محور و و برای حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صنایع فناورانه تدوین کند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید بخش معادن به ویژه مطالعات معادن، اکتشافات این بخش و ایجاد زیرساخت های صنعتی و صادراتی مورد توجه قرار گیرد و آذربایجان غربی نیز در این حوزه به توجه ویژه نیاز دارد و اگر این مهم در برنامه های توسعه ای استانی مد نظر قرار گیرد؛ توسعه استان محقق خواهد شد.
باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.این در حالی است که ارتباط دانشگاه و صنعت برای تحول و توسعه این حوزه بسیار تاثیر گذار است و سهم تولید از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی از دیگر مواردی است که باید در بودجه سالانه لحاظ شود چرا که سهم صنعت از صندوق و تسهیلات در سال های گذشته، چندان که باید و شاید تحقق پیدا نکرده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


9 + دو =