شیرینی عسل، کام زنبورداران آذربایجان غربی را تلخ می کند

شیرینی عسل، کام زنبورداران آذربایجان غربی را تلخ می کند

گروه گزارش:تولید عسل در آذربایجان غربی مربوط به یک شهر یا بخشی از این استان نمی_شود و در سرتاسر آن از شمال به جنوب تا شرق به غرب زنبورداران بسیاری شهد شیرین کننده مزاج بیماران و طلایی کننده سفره مردم را تولید می_کنند اما همین زنبورداران با مشکلاتی دست به گریبان هستند.
آذربایجان غربی تراوش دهنده شیرینی ها برای کام بسیاری از مردمان کشور عزیزمان است از شیرینی سیب گرفته تا عسل تولیدی از گل هایی که زنبورداران زنبورها را لجام گسیخته می_کنند برای تهیه این شهد شیرینی که هم خوراکی است و هم دارو.
تولید عسل در آذربایجان غربی مربوط به یک شهر یا بخشی از این استان نمی شود و در سرتاسر آن از شمال به جنوب تا شرق به غرب زنبورداران بسیاری شهد شیرین کننده مزاج بیماران و طلایی کننده سفره مردم را تولید می کنند اما همین زنبورداران با مشکلاتی دست به گریبان هستند. رئیس اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی گفت: این استان با داشتن نزدیک به ۶۵۰ هزار کندوی زنبور عسل و تولید سالانه افزون بر ۱۴ هزار تن عسل و محصولات وابسته به یکی از مهمترین قطب های اصلی تولید این ماده غذایی و دارویی مهم در کشور به شمار می آید. »معرفت جلیل زاده« با انتقاد از بی توجهی دولت به صنف زنبورداران گفت: این قشر همیشه جز محروم ترین ها بودند، ناتوانی مالی آنان و پرداخت نشدن تسهیلات به زنبورداران هم وضعیت زندگی آن ها را بحرانی کرده و هم برروی تولید عسل تاثیر گذاشته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت عسل یک ظرفیت بزرگ برای کشور از نظر اقتصادی به شمار می آید، اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از تولیدات دامی و طیور که زنبورداری هم در این دسته قرار گرفته است نیازمند واردات مواد اولیه برای تولید هستند و کمبودها باعث گرانی و کمبود آن ها می شود اما در تولید عسل چنین مشکلاتی وجود ندارد.وی ادامه داد: صنعت تولید عسل هیچ گونه وارداتی نه در زمینه نهاد و نه تحقیقات ندارد و توانمندی ماهم از لحاظ اقلیمی و گونه ‌های ژنتیکی بسیار بالا است با این وجود مسئولان به جای قوت بخشی به این بستر مهم درحال نابودی آن هستند. جلیل زاده با اظهار گلایه مندی از وضعیت ارائه کمک های مالی به صنف زنبورداران گفت: برای دریافت تسهیلات و گسترش این صنعت باید التماس کنیم، در طول ۲۵ سال گذشته تنها یک بار به این اتحادیه وام پرداخت شده است و با وجود تصویب پرداخت تسهیلات ۹ میلیارد تومانی اما مدت ۸ ماه است که این مصوبه هیچ نتیجه ای نداشته است.
رئیس اتحادیه زنبورداران آذربایجان غربی گفت: این مشکلات مالی باعث شده است تا در برخی مناطق که قدرت ییلاق ها برای تامین تغذیه زنبور عسل مناسب نیست و زنبورداران مجبور به استفاده از شکر هستند با بحران تامین این ماده روبرو شوند.وی نداشتن برنامه ریزی برای فروش عسل های تولید شده در سطح استان بی_توجهی اداره کل دامپزشکی به زنبورداران و نداشتن بیمه اصولی برای این شغل را از دیگر مشکلات زنبورداران دانست و تصریح کرد: استانی که با تمامی کمبودها خود را در رتبه نخست تولید کشور در کشور قرار داده است نباید نسبت به آن بی مهری کرد و زنبورداران را نسبت به ادامه فعالیت بی انگیزه کرد. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه بر اساس آمار سال های گذشته بیش از ۸۲۰ هزار کندوی مدرن و بومی در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد کندو در سال ۹۱ بیش از ۱۷ هزار تن عسل تولید شده و این میزان ۳ هزار تن از میانگین همیشگی تولید بیشتر بوده است،‌ناگفته نماند که ۶ هزار نفر هم در این صنعت مشغول به کار هستند. »سید فضل الله قریشی« بااشاره به مشکلات فعالان این صنف ادامه داد: نبود نقدینگی، چرای بی رویه در زمان گلدهی گیاهان شهدزا، وجود پدیده گرد و غیار، خشکسالی های مداوم، گران بودن قیمت نهاده های زنبورداری همچون شکر و دارو، نبود بازار مناسب برای فروش تولیدات زنبور عسل از مشکلات موجود می باشد که تخصیص اعتبارات لازم و بلندت مدت، گسترش صنایع تبدیلی از جمله کارخانجات بسته بندی عسل، سوق دادن زنبورداران برای تولید عسل ارگانیک و با کیفیت،‌حمایت و تقویت تشکل های بخش خصوصی، برنامه ریزی برای صادرات عسل تولیدی و بالابردن فرهنگ مصرف عسل در جامعه از مهمترین راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری دلالی را معضل مهمی در صنعت زنبورداری و تولید عسل می دانند، اظهار کرد: با تاسیس کارخانه های بسته بندی عسل، ‌تقویت تشکل_های زنبورداری، ‌فروش مستقیم عسل توسط تشکل های تولیدی و نظارت کامل و جلوگیری از تولید عسل های تقلبی می توان میزان دخالت دلالان را در صنعت کم کرد. این مقام مسئول در مورد مباحثی که در مورد آب کردن شکر و تبدیل به عسل مطرح می شود، افزود: در جواب این سوال می توان گفت ما دو نوع عسل داریم، یکی صد در صد طبیعی که از شهد گل ها بدست می آید و دومی عسل تغذیه_ای است که زنبور عسل تا حدودی توسط زنبوردار تغذیه شده و ساکاروز عسل تولیدی بالای ۵ درصد است، ازاین ماده هم بعنوان عسل یاد می_شود ولی درصد ساکاروز آن نسبت به عسل طبیعی بالاتر است. ولی ما نمی توانیم به ماده ای که بدون دخالت زنبور عسل و توسط سودجویان به صورت دست ساز تهیه و به بازار عرضه می شود،‌عسل بگوییم و باید مانع از بروز این تقلب ها شد. به گزارش اروم نیوز،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به علت عدم قیمت گذاری عسل اذعان داشت: عسل به عنوان یک کالای اساسی در سبد غذای مردم محسوب نمی شود و جز مایحتاج اولیه مردم نیست، از این رو قیمت عسل تنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


1 × = شش