سهم نمایشگاه های بین المللی در توسعه توانمندی های اقتصادی آذربایجان غربی

سهم نمایشگاه های بین المللی در توسعه توانمندی های  اقتصادی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
– گروه اقتصادی: حضور فعال شرکت‌های داخلی و بومی استان در نمایشگاههای کشورهای همسایه از جمله نمایشگاههای ترکیه و عراق می تواند نقش چشمگیری در بازاریابی و بالتبع توسعه صادرات محصولات آذربایجان غربی ایفا کند.
اشتراکات بسیار بین مردم شهر دیانای کردستان عراق و کشورمان در زمینه های مختلف بویژه درحوزه آداب و رسوم فرهنگی، دینی و زبان مشترک فارسی وجود دارد و برخورداری از چنین اشتراکاتی بین این شهر و کشورمان باعث شده تا نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهر دیانای کردستان عراق برگزار شود که در این راستا مجوز برگزاری این نمایشگاه از سازمان توسعه تجارت ایران اخذ شده و در کارگروه توسعه صادرات استان نیز مصوب گردیده است.زمان برگزاری نمایشگاه فروش و عرضه مستقیم کالای ایران در شهر دیانای عراق از ۱۱ تا ۱۵ اسفند ماه سالجاری است و این نمایشگاه در سالنی به مساحت ۱۶۰۰ متربع واقع در شهر دیانای عراق برپا خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی بر ضرورت مشارکت و حضور پررنگ واحدهای صنفی استان در این نمایشگاه تاکید دارند و مسئولان امر نیز اعلام کرده اند که کلیه واحدهای تولیدی و صنفی کشور و استان محصولات خود را از جمله مواد غذایی پر مصرف در ایام عید نظیر آجیل و شیرینی جات، لبنیات، پوشاک، کیف و کفش، فرش ماشینی، آبمیوه و کنسانتره، صنایع پلاستیکی و مبلمان در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.
این در حالی است که برگزاری نمایشگاهها و فرصت عرضه کالا و تبلیغ رو در روی کالا، دارای اهمیت فوق العاده است و برای پیشبرد اهداف توسعه ای و اقتصادی می توان از فرصت ارایه توانمندی ها به بهترین نحو بهره برد. از سوی دیگر در جهان امروز به طور کلی نمایشگاهها صرفا به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد، به همین دلیل ، میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد میگردد ، ارزیابی نمی کنند، زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر است از مبادلات تجاری که در جریان دایر بودن نمایشگاه، میان تجار و غرفه داران صورت می پذیرد.ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملتها از جمله این دستاوردها است. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاه ها را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می کنند و بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روشهای تبلیغی دیگر است.
آذربایجان غربی به دلیل همجواری با کشورهای همسایه شرایط فوق العاده ای برای رونق سرمایه گذاری و ترانزیت کالا دارد. بی گمان اگر سرمایه ایرانی در تولید ملی صرف شود و کار به دست کاردان ایرانی نیز واگذار شود ، مطمئنا رشد و توسعه را در پی خواهد داشت و برای رسیدن به توسعه باید از همه فرصت ها از جمله برگزاری نمایشگاهها بهره برد. شرایطی که امروز در آذربایجان غربی مهیاست به بهترین نحو می تواند از طریق نمایشگاهها عرضه شود.این استان با دارا بودن دومین منابع آبی کشور در ردیف یکی از قطب های مهم کشاورزی است. یک میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزولات مناسب جوی، تولید سالانه بیش از ۵/۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، تولیدات شیلاتی، عسل و توسعه صنایع غذایی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را به موقعیتی مساعد و فراهم برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد.
بخش کشاورزی از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه کشاورزی نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید.
سیاست های اعمالی دولت برای تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از محورهای توسعه آذربایجان غربی می تواند باشد و باید از این امکان و ظرفیت برای نیل به رشد و توسعه استان بهره برد.
در این میان محصولات کشاورزی و زراعی آذربایجان غربی علاوه بر اینکه در سطح کشور مطرح هستند بلکه در منطقه نیز قابل عرضه بوده و بازار خاص خود را دارد که باید برای فروش آن بسترسازی صورت گیرد. تجاری سازی محصولات کشاورزی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شود و می توان با ارایه در نمایشگاههای مختلف این توانمندی را به بهترین نحو ارایه کرد.کارشناسان می گویند رشد ۱۰۰ درصدی فضای نمایشگاهی در ارومیه که با ساخت سالن شماره ۳ این نمایشگاه به مساحت ۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع محقق شده نشانگر تلاش بی وقفه مسئولان و مدیران استان به منظور آماده کردن زمینه ترویج و تبلیغ توانمندی های استان است.
نمایشگاه‌های بازرگانی و صنعتی به منظور عرضه توانمندی های آذربایجان غربی به عنوان یکی از ابزارهای ترویج در بازاریابی صنعتی با گرد هم آمدن فروشندگان و خریداران در یک مکان نمایش مستقیم و سه بعدی کالاها و خدمات کشف و آشکار سازی عناصر مؤثر ولی مخفی خرید نظیر مدیران، مهندسان و مرتفع ساختن اهداف فروش و غیرفروش و برجسته نمودن نقاط ضعف و قوت محصولات شرکت‌های دولتی و خصوصی استان آذربایجان غربی نقش بسزایی در بازاریابی کالاها و توسعه همه جانبه اقتصادی استان ایفا می‌کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که برگزاری نمایشگاه های توانمندی استان با بهره‌گیری از مدیران و متخصصین کارآمد و حضور فعال شرکت‌های داخلی و بومی استان و حتی شرکت هایی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق قادر است نقش چشمگیری در بازاریابی و بالتبع توسعه صادرات محصولات استان ایفا کند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


3 × = هجده