زور دولت به بانک های متخلف نمی رسد

زور دولت به بانک های متخلف نمی رسد

زهرا ظهروند
گروه تحلیل: بنگاه‌داری چنددهه‌ای بانک‌ها از یک طرف و عدم‌پرداخت تسهیلات کافی و به موقع به مردم، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از سوی دیگر، همه را نسبت به سیستم بانک‌داری در ایران بدبین کرده است.
علیرغم شعار‌های بی‌شمار دولت‌ها در خصوص ساماندهی سیستم بانکی، همچنان شاهد تغییر خاصی که توام با رضایت توده‌های مردم باشد، نیستیم.
در جلوگیری از بنگاه داری بانک ها شکست خورده‌ایم
در همین خصوص، فتح‌ا… توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما متاسفانه نتوانسته‌ایم اهداف بودجه یا برنامه ششم توسعه کشور و حتی منویات مقام معظم رهبری را محقق کنیم که یکی از آن‌ها، همین موضوع جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها است.
وی با بیان اینکه منابعی که در بانک‌ها وجود دارد، منابع مردم است، افزود: این منابع باید در چرخه تولید کشور استفاده شود، اما متاسفانه برخی از بانک‌ها از این منابع جهت افزایش منابع و ثروت و امکانات خود بانک استفاده می‌کنند و این‌طور فکر می‌کنند اگر به عنوان مثال پنج واحد ساختمان آن‌ها، ۱۹ واحد شود و آن را اجاره دهند یا با این منابع، کار‌های دیگر انجام دهند، منابع مالی بانکی را افزایش داده‌اند.
نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس، تصریح کرد: همچنین مدیران ارشد و تصمیم‌گیر بانک‌ها این‌طور برداشت می‌کنند که با این کارهایشان، جایگاه بانک در سیستم بانکی کشور بالا می‌رود و همه می‌گویند این چه بانک خوبی است و جایزه هم می‌گیرد. از سوی دیگر، بانکی که منابع خود را در راستای تولید برده و ممکن است تولید دچار مشکل شده باشد، جایگاهش پایین می‌آید.
توسلی در ادامه گفت: با این توضیحات، این بانک هم به بانک‌های دیگر نگاه می‌کند که چرا منابع خود را صرف تولید کرده است و نتیجه می‌گیرد بهتر است منابع را در حوزه‌هایی مثل بانک‌های دیگر ببرد، چراکه به نفع‌شان است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: به نظر بنده، بایستی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر این موضوع نظارت کنند تا اولاً بانک‌هایی که منابع‌شان را در جهت تولید استفاده کرده‌اند، از آن‌ها حمایت‌های مختلفی داشته باشند، دوم اینکه مقررات و تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا تامین منابع انجام شود و سقف منابع مالی افزایش پیدا کند.
ضرورت برخورد با بانک های بنگاه دار
وی تصریح کرد: به هر شکلی که قانون اجازه می‌دهد یا حتی اگر نیاز به قانون وجود داشته باشد، مجلس این آمادگی را دارد در این موضوع کمک کند تا از بانک‌هایی که منابع خود را در جهت تولید آورده‌اند، حمایت شود و با بانک‌هایی که منابع خود را به سمت بنگاه‌داری برده‌اند، برخورد شود.
توسلی گفت: به هر حال بانک مرکزی قطعاً نظارت دارد و مطلع است هر بانک چقدر منابع دارد و کجا هزینه می‌شود تا بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. در غیراین‌صورت همین اتفاقاتی می‌افتد که در حال حاضر شاهد آن هستیم و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد برای مردم عادی مثل وام ازدواج، وام مسکن، وام بیماران خاص و مواردی که به سلامت و زندگی مردم مربوط می‌شود، دچار مشکل هستند. همین ضعف در پرداخت تسهیلات بانک‌ها به مردم حکایت از این دارد که هزاران میلیاردِ برخی بانک‌ها در یک محل دیگر استفاده شده است.
عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس تصریح کرد: حال چند نکته مطرح است، مسئولان در برخی جا‌ها یا زورشان نرسیده یا نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند که یکی از همان‌ها، همین موضوع جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها و دیگری بحث شرکت‌های دولتی است. شرکت‌های دولتی، بخش اعظم منابع کشور را در بودجه استفاده می‌کنند که یک بخشی از آن‌ها هم زیان‌ده هستند. بانک‌ها هم همینطور هستند؛ مقام معظم رهبری فرمودند بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند، این در حالی است که ایشان همچین عبارتی را در هیچ کجا به غیر از آمریکا و دشمنان استفاده نمی‌کنند که مثلاً بفرمایند غلط می‌کنید، اما به بانک‌ها می‌گویند غلط می‌کنید، چراکه اتفاق بدی در حال رخ دادن است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اقتصاد۲۴،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این عبارت سنگین را از ایشان نسبت به هیچ دستگاهی در کشور نشنیده‌ایم که مثلاً گفته باشند وزارتخانه‌ای غلط می‌کند، اما در این بخش از چنین عبارتی استفاده کردند. حضرت آقا تسلط کامل به عملکرد همه دستگاه‌های کشور دارند که اگر قصوری انجام شود، در جلسات خصوصی تذکر می‌دهند، اما اینکه ایشان در جلسه علنی و در حضور مردم چنین عبارتی را به کار می‌برند، نشان می‌دهد ایشان چقدر از این موضوع ناراحت هستند و تکلیف ما این است جلوی آن را بگیریم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 8