معاون امور معادن اداره کل صمت استان خبرداد

رشد ۵۰ درصدی سرمایه گذاری در معادن آذربایجان غربی

رشد ۵۰ درصدی سرمایه گذاری در معادن آذربایجان غربی

گروه خبر: معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: سرمایه گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی استان در سال گذشته روند روبه رشدی به خود گرفت و سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.
به گزارش آراز آذربایجان،پریسا عابدپور در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی استان در سال گذشته روند روبه رشدی به خود گرفت و سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در سال گذشته ۴۶ معدن با دریافت پروانه بهره برداری وارد چرخه تولید و استخراج انواع مواد معدنی شدند که برای بهره برداری از این معادن بیش از یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است با بهره برداری از این معادن زمینه اشتغال مستقیم برای ۷۸۳ نفر مهیا گردید.
عابدپور تصریح کرد: در سال گذشته ۴۵ محدوده معدنی جدید به ثبت رسید که در صورت موفق بودن عملیات اکتشافی به مرحله بهره برداری خواهند رسید. همچنین در سال گذشته در استان ۲۲ محدوده معدنی به مرحله تکمیل اکتشافی رسیدند که برای تکمیل اکتشاف این محدوده ها بیش از ۸۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال سرمایه گذاری انجام شد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی عنوان کرد: در حال حاضر استان دارای ۵۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر است و ظرفیت استخراج سالانه معادن استان بیش از ۱۸ میلیون ۱۶ هزار تن انواع مواد معدنی می باشد.
عابدپور خاطرنشان کرد: ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی بیش از یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون تن انواع مواد معدنی است که برای بهره برداری از این معادن تا کنون بیش از ۵ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شده است که زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵ هزار و ۲۳۲ نفر را فراهم ساخته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه کشور واریز گردید که با بازگردانی ۱۵ درصد سهم استان پروژه های زیرساختی از جمله ایجاد راه دسترسی به معادن، اسفالت جاده های دسترسی، آب رسانی و برق رسانی به معدن اجرایی می شود و روستا های همجوار معادن نیز از این خدمات بهرمند می شوند.
عابدپور تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ کیلو متر جاده دسترسی به معادن استان از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معدن اسفالت شد. جاده ها ی مورد استفاده روستا هایی که در مسیر این معادن قرار داشتند نیز از همین محل باز سازی و اسفالت گردید.
وی اضافه کرد: در راستای جلو گیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده در استان و همچنین توسعه زمینه اشتغال در مناطق معدن خیز واحدهای فرآوری در سر معدن در دستور کار قرار دارد. در همین خصوص در سال سال ۱۴۰۰ تعداد ۵ واحد بزرگ مقیاس از جمله سنگبری و واحد فرآوری متناسب با مواد معدنی استخراج شده در استان راه اندازی شده است که این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 10