رشد ۳۱ درصد ترانزیت خارجی از گمرکات استان

رشد ۳۱ درصد ترانزیت خارجی از گمرکات استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی – در نه ماهه سالجاری ۴۳ هزار و ۳۳۹ تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۴۵ هزار دلار از گمرکات استان ترانزیت داخلی (مبدأ) شده است که ۱۶ درصد از نظر وزنی و ۳۴ درصد از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.
شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که دولت عنایت ویژه ای نسبت به تولید کنندگان و همچنین صادرکنندگان داشته باشد.
چرا که در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی، نوسانات ارز و سایر گرفتاری های بازار موجب شده تا صادرات با مشکلات عدیده ای مواجه شود و در صورت عدم رفع مشکل، بسیاری از بازارهای بزرگ از جمله ترکیه و عراق که روی آن سرمایه گذاری شده ، به مرور از دست رود.
از سوی دیگر علاوه بر مشکلات خارجی، برخی مسائل داخلی و تصمیمات غیر کارشناسی باعث شده تا تولید به وسیله قوانین و مقررات متنوع داخلی سخت شود و این اتفاق در بلند مدت ضربه مهلکی به اقتصاد خواهد زد.
در چنین شرایطی خریداران عمده خارجی که به دنبال یک تجارت بی دردسر، تحویل به موقع کالا به راحتی رقبایی مانند ترکیه را جایگزین استان ما می‌کنند و بازاری که به سختی به دست آمده است، به راحتی از دست می‌رود.
ابلاغ یک بخشنامه غیر کارشناسی و اعمال محدودیت یا ممنوعیت برای صادرات یک کالا، به فوریت سهم ما از یک بازار را در اختیار رقبا قرار می‌دهد.
ما به کشورهایی مانند ژاپن، مالزی، استرالیا، روسیه، اوکراین، عربستان، ایتالیا، آلمان، اتریش و حتی چین صادرات داریم ، باید توجه داشت که نفوذ در برخی از این بازارها مانند ژاپن و چین کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده است. ایران پتانسیل بسیار بالایی در صنعت نساجی دارد ، حالا شما تصور کنید اگر موانع تولید برداشته شود، تولیدکنندگان با چه توانی می‌توانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند.
برای باقی ماندن در بازارهای دشوار جهانی برنامه حضور قدرتمند در نمایشگاه‌های برتر فرش و کفپوش دنیا را دنبال می‌کنیم.
یکی از حمایت‌های دولتی بحث جوایز صادراتی است که با وجود اینکه اندک است، اما همان هم پرداخت نمی‌شود.
در اکثر نقاط دنیا برای حمایت از صادرات هزینه های شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تا حد زیادی توسط دولت تامین می‌شود.
مثلاً در ترکیه دولت ۵۰ درصد همه هزینه‌های شرکت در نمایشگاه، تبلیغات خارجی، هزینه سفر و حتی هزینه چاپ کاتالوگ ها را هم پرداخت می‌کند.
در حال حاضر در بازارهای بین المللی با رقابت بسیار ناعادلانه‌ای روبرو هستیم و براساس اهداف کمّی پیش بینی شده، صادرات کالاهای غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه باید به رقم ۸۰ میلیارد دلار برسد و برای رسیدن به هدف باید صادرات بیش از گذشته حمایت شود.
این در حالی است که آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می برد که در این بین توجه به زمینه های تولید کالاها و محصولات کشاورزی استان از جایگاه خاصی در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است.
کارشناسان اقتصادی ایجاد زمینه های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های استان عنوان می کنند و معتقدند که دستگاه های اجرایی نیز باید برای حل مسائل و مشکلات موجود در گمرک های استان باید همکاری لازم را داشته باشند.
زیرساخت ها فیزیکی دیگر نظیر راه، تجهیزات و وسایل حمل و نقل، تاسیسات گمرکی در کنار قوانین و مقررات سهل و آسان برای صادرات از زمینه هایی هستند که به اعتقاد فعالان اقتصادی می توانند در گسترش فضای تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار تاثیر داشته باشند.
این در حالی است که تخلیه و بارگیری مجدد کالا مهم ترین مشکل صادرات است که این امر سبب پایین آمدن کیفیت کالا و بالا رفتن هزینه تمام شده کالاهای صادراتی می شود.
البته در صورتی که صادرات کالا به صورت مستقیم از مبداء به مقصد انجام شود در کیفیت کالا تاثیر می گذارد و از ضایعات جلوگیری می کند.این در حالی است که به گفته ناظر گمرکات آذربایجان غربی، طی نه ماهه امسال وزن کالاهای ترانزیت خارجی(مبدأ) شده از گمرکات استان ۳۱ درصد رشد یافته است.
پرویز تقوی با بیان اینکه طی نه ماهه امسال یک میلیون و ۵ هزار تن کالا از گمرکات استان ترانزیت خارجی (مبدأ) شده است، افزود که ارزش این کالاها یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون دلار می باشد.
در طول مدت یادشده ۱۵۱ هزار و ۷۳ تن کالا به ارزش ۹۸۶ میلیون دلار ترانزیت خارجی (مقصد) صورت گرفته است.
تقوی در ادامه از افزایش ترانزیت داخلی (مبدأ) از گمرکات استان خبر داد و گفت که در نه ماهه سالجاری ۴۳ هزار و ۳۳۹ تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۴۵ هزار دلار از گمرکات استان ترانزیت داخلی (مبدأ) شده است که ۱۶ درصد از نظر وزنی و ۳۴ درصد از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 4 =