مديرکل منابع طبيعي وآبخيزداري آذربايجان غربي:

رشد دو برابری آتش سوزی درمراتع و جنگل های استان

رشد دو برابری آتش سوزی درمراتع و جنگل های استان

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: متاسفانه امسال میزان آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان رشد بیش از دو برابری داشته است. رحمان وهاب زاده با بیان اینکه بیشتر آتش سوزی¬های رخ داده در اثر بی@احتیاطی مردم روی داده است عنوان کرد: گرمای هوا در کنار بی احتیاطی مردم ضمن بروز حادثه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها باعث گسترش وسعت این آتش سوزی ها شده و آسیب جدی به منابع خدادادی استان کرده است.
وی با اشاره به از بین رفتن محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش در اثر وقوع حوادث آتش سوزی در استان اظهارداشت: متاسفانه تمام این منابع در صورت از بین رفتن دیگر جایگزینی نداشته و حیات بشر به همراه تهدیدات جدی زیست محیطی به دلیل تغییرات اقلیم و… را به همراه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان@غربی گفت: آتش سوزی‌های امسال در سطح مراتع و جنگل‌ها در مقایسه با هفت سال گذشته بی سابقه بوده و حتی در طی این سال‌ها سابقه آتش سوزی در فروردین و اردیبهشت را نیز نداشته‌ایم که امسال به وقوع پیوست.
وهاب زاده با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در خصوص صیانت از منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست توسط مردم گفت: بدون مشارکت و آگاهی مردم در این زمینه نمی‌توان اقدام برای حفظ و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی انجام داد.مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان@غربی در خصوص امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌های استان گلایه کرد و افزود: هم اکنون نیروهای یگان حفاظت و نیز امکانات برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌های استان بسیار محدود و ناچیز بوده و اصلا جوابگو نیست.
*ضرورت فراهم کردن امکانات اطفای حریق هوایی در آذربایجان غربی
وهاب زاده با عنوان اینکه بیشتر آتش سوزی های روی داده در استان در مناطق مرزی و صعب العبور است افزود: در این راستا نیازمند امکانات اطفای حریق هوایی هستیم که هم اکنون در استان این امکان فراهم نیست.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در صورت تامین امکانات مورد نیار نیزآتش سوزی مراتع و جنگل‌ها اقدام ناشایستی و موجب آسیب جدی به منابع طبیعی استان می زند گفت: منابع طبیعی متعلق به مردم است و خود مردم باید در صیانت از این منابع خدادادی همت کنند.
وهاب زاده به قوانین بازدارنده در خصوص اقدام به آتش سوزی مراتع و جنگل‌های با بیان اینکه طبق قانون هرکس اقدام به ریشه کن کردن، تهیه چوب، هیزم و زغال از توده‌های جنگلی کند به حبس تادیبی از ۱۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد ادامه داد: هرکس در جنگل عمدا آتش سوزی ایجاد کند به حبس مجرد محکوم خواهد شد.
وی با بیان اینکه این یگان به صورت شبانه روزی و با شماره تلفن ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارشات مردمی است گفت: تمامی هموطنان می‌توانند هرگونه تخریب، تصرف غیرقانونی، آتش سوزی، قطع درختان جنگلی و مرتعی، چرای غیرمجاز دام و دام غیرمجاز بیش از ظرفیت تعیین شده و یا تهیه زغال در کوره‌های زغالسازی غیرمجاز از درختان جنگلی را به این یگان اطلاع دهند تا اقدامات قانونی در اسرع وقت برای مقابله آنها آغاز شود۱۰۱ هزار هکتار مساحت جنگل های استان را تشکیل می‌دهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر،جنگل‌های آذربایجان غربی مربوط به ناحیه رویشی زاگرس کشور است که این ناحیه رویشی از دو شهرستان پیرانشهر و سردشت آذربایجان غربی آغاز شده و تا امتداد استان کرمانشاه، کردستان و فارس ادامه دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + هفت =