گفتگو با مترجم کتاب »تجزيه و تحليل فني«؛

راه نمایی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال

راه نمایی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال

گفتگو از کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه گفتگو: مفاهیم جدیدی مانند کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال- بلاک چین- بازار فارکس و موارد دیگری از این دست کلمات جدیدی هستند که در مقوله اقتصاد به ادبیات جهانی و همینطور کشورمان وارد شده اند. به گزارش آراز آذربایجان،اطلاع رسانی درباره این مقولات از مسئولیت های رسانه ها بوده و لذا در این خصوص گفتگویی با آقای علی محمدی از مطلعین این حوزه داشتیم که ماحصل آن به حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد.
سئوال: لطفا خودتان را معرفی کرده و دلیل علاقمندی تان به حوزه رمز ارزها را بیان کنید؟
علی محمدی هستم، دانشجوی علوم پزشکی و مدرس زبان انگلیسی.
از اوایل دوران دانشجویی در سال ۱۳۹۷ بنا به توصیه یکی از همکلاسی هایم که در حال حاضر در کشور آمریکا در حال تحصیل هستند به بازارهای مالی و بالاخص بازار فارکس علاقه مند شدم
منتهی چون زمینه و مطالعه بنیادی در این خصوص نداشتم، شروع به یادگیری و مطالعه کتاب هایی در رابطه با بازارهای مالی اعم از: ارز دیجیتال – فارکس و حتی بورس کردم. در طی زمان مطالعه با یکسری از مولفان نام آشنای ایرانی و آمریکایی که کتب بسیار ارزشمتدی در رابطه با بازارهای مالی تالیف کرده بودند، آشنا شدم.
حدودا ۲ سال پیش با کتابی به نام “تجزیه و تحلیل فنی” اثر لری ویلیامز آشنا شدم که طی مطالعه و بررسی این کتاب متوجه شدم که در میان ترجمه هایی که در کشورمان موجود هست، هیچ مولفی کتاب فوق را به فارسی ترجمه نکرده و لذا با توجه به تسلطی که در زبان انگلیسی دارم و سابقه ترجمه یکسری مقالات محدود ISI به فارسی را داشتم، تصمیم گرفتم کتاب فوق را با مشورت چند نفر از اساتید و کارشناسان برجسته شهر تبریز انجام بدهم.
در ابتدای شروع ترجمه کتاب ” تجزیه و تحلیل فنی” با یک مشکل جدی روبرو شدم و آن هم عدم تجربه کافی من در زمینه کار در بازار فارکس و ارز دیجیتال بود و این سبب شد تا در حین ترجمه شخصا کار در بازارهای مالی و بخصوص فارکس را شروع کنم.
در ابتدا با سرمایه کمتر و احتیاط بالا این کار را شروع کرده و لغات و اصطلاحات تخصصی بازار های مالی را هم جهت ترجمه و هم برای یادگیری و فعالیت خودم در بازارهای مالی یاد گرفتم و این سبب شد تا همزمان در حین کسب سود و موفقیت در این پروسه، ترجمه کتاب هم برایم آسان تر بشود.
خوشبختانه در طی یکسال کار مداوم و با همکاری دوستان و اساتید برجسته شهر تبریز کار ترجمه را در مهر ماه سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات آزادی قلم به اتمام رساندم و خوشبختانه در همان چاپ اول استقبال گسترده ای از کتاب فوق شد و این کتاب در شهر تهران رکورد فروش قابل توجهی را بنام خود ثبت کرد.
سئوال: ارز دیجیتال چیست؟ لطفا به زبان ساده و خلاصه توضیح بدهید؟
علی محمدی: کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال به یک سیستم انتقال وجه الکترونیک گفته می شود که برای تایید تراکنش ها و تشکیل واحدهای جدید، متکی به بانک های مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارند. در عوض در سیستم ارزهای دیجیتال تراکنش ها در یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین ثبت و رمزنگاری می_شوند و این موضوع امکان پرداخت های مستقیم را فراهم می کند.
از ویژگی های اصلی ارز های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- حذف واسط ها: گفتیم که رمز ارزها بر پایه ی بلاک چین هستند. در بلاک چین هیچ ارگان مرکزی و شخص ثالثی در امورات مربوط به شبکه دخالت نمی‌کند. ثبت تراکنش‌ها، ساخت بلاک‌ها و بروز‌رسانی دفتر کل مرکزی و تمامی امورات بر عهده‌ی اعضای شبکه می‌باشد. این اعضا در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت هستند. به عنوان مثال در ارز دیجیتال بیت کوین ، ماینرها (Miners) یا استخراج کننده ها به ایجاد تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌ها می‌پردازند و در اتریوم (از نسخه‌ی ۲ به بعد) این کار بر عهده‌ی تصدیق کننده ها یا Validator می‌باشد
۲- سریع بودن: حذف واسط‌ها، حذف امورات فیزیکی و تمام دیجیتال بودن عملیات مربوط به رمز ارزها، باعش شده تا انجام انتقالات بین حساب‌ها به سرعت انجام شود. برخلاف بانکداری سنتی که ممکن است چند ساعت و یا چند روز اینکار به طول بینجامد.
۳- عدم نیاز به احراز هویت: یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتال، عدم نیاز به احراز هویت است. برای ساخت حساب و انجام تبادلات ارزی، شما تنها نیاز به یک آدرس کیف پول دارید و هیچ یک از اطلاعات شما داخل مخزن اطلاعات ارز‌های دیجیتال ذخیره می‌شود.
۴- کارمزد کم: حذف تمامی واسط ها باعث شده هزینه‌های مربوط به انتقالات ارزی بشدت کاهش پیدا کند. تنها کارمزدی که کاربران پرداخت می‌کنند، هزینه‌ی فی تراکنش ها یا Transaction Fee است که به عنوان حق الزحمه‌ی اعضای شبکه (ماینرها و تصدیق کننده ها) دریافت می‌شود. در اتریوم این مقدار با پارامتر Gas Fee شناخته می‌شود
۵- امنیت بالا: ویژگی های مهم بلاک چین باعث شده است که امنیت ارزهای دیجیتال تقریبا به بیشترین حد ممکن خود برسد. وجود الگوریتم های اجماع یا Consensus برای ساخت بلاک‌ها، وجود کپی‌ های فراوان از مخزن اطلاعات (دفتر کل توزیع شده)، رمز کردن اطلاعات داخل تراکش‌ها و عدم وجود مرکزیت، همه و همه باعث افزایش امنیت رمز ارزها و تقریبا غیر قابل هک بودن این سیستم شده است.
سئوال: فارکس چی هست؟ لطفا در مورد آن توضیح بدهید؟
علی محمدی: بازار فارکس یک بازار بین‌المللی برای تبدیل پول کشورهای مختلف به هم است. اگر یورو در دست دارید و تمایل دارید که آن را به دلار تبدیل کنید، با چند کلیک در بازار فارکس این امکان را خواهید داشت. بزرگ ترین بانک اروپا برای تبدیل میلیاردها یورو به دلار آمریکا تنها نیاز به چند کلیک ساده در این بازار دارد، بنابراین در تعریف اصلی فارکس یک بازار بین‌المللی کاربردی برای تبدیل پول‌ها به هم است. استفاده از آن برای سرمایه‌گذاری و خرید نیز یکی از مزیت‌های آن است.
سئوال: چگونه می توان وارد بازارهای مالی یاد شده شد؟ و یا راه مطمئن این راه چیست؟
علی محمدی: شما می توانید بر اساس نوع فعالیت و میزان ریسک پذیری خود، یکی از بازارهای مالی را انتخاب کرده و سپس برای ایجاد حساب در بازار فارکس ابتدا باید در یک کارگزاری معتبر یا بروکر ثبت نام کنید. پس از ثبت نام با توجه به دارایی ای که قصد معامله آن را دارید نوع حساب خود را که شامل حساب سهام، استاندارد، ارزهای دیجیتال و PRO می شود را انتخاب کرده و در نهایت با تایید اطلاعات هویتی و اقامتی شما توسط کارگزاری مربوطه، مجاز به انجام معامله شده و می توانید فعالیت مالی خود را انجام دهید.
سئوال: مکانیسم سرمایه گذاری و درآمدزایی در این بازارها چگونه هست؟
علی محمدی: تفاوت اصلی که در بین بازار فارکس و سایر بازارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد، این مسئله است که در بازارهای سرمایه گذاری همانند بورس و یا بازار ارز دیجیتال، شما با پرداخت پول اقدام به خرید یک سهم یا ارز دیجیتال می‌کنید و در واقع شما صاحب بخشی از سهام یک شرکت یا تعدادی از یک ارز دیجیتال می‌شوید و تحویل این دو را بر عهده می‌گیرید.
اما بازار فارکس به این صورت عمل نمی‌کند و شما با خرید یک جفت ارز در واقع آنها را برای خود تحویل نمی‌گیرید و فقط با خرید و فروش های خود روند تغییرات قیمتی یک جفت ارز را پیش‌بینی می‌کنید تا بتوانید از نوسانات قیمتی که در داخل بازار و جفت ارزها رخ می‌دهد بیشترین سود را ببرید. یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های انجام این‌گونه از معاملات، بازار مشتقات معاملاتی همانند قرارداد اسپات فارکس می باشد. منظور از این مشتقات معاملاتی فرآیند و مکانیسمی می‌باشد که این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون داشتن یک سهم یا ارز، با پیش‌بینی‌های خود از نحوه تغییرات قیمتی یک ارز سود ببرید بدون اینکه صاحب بخشی از سهام آن شرکت یا آن ارز باشید.
در واقع درست بودن یا نبودن پیش‌بینی‌های انجام شده توسط ما تعیین کننده سود کردن و یا ضرر کردن ما می‌باشد. بالانس حساب یکی از اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در میزان سود ما در بازار فارکس است و در واقع میزان موجودی حساب شما تعیین کننده میزان و حجم معاملات انجام شده توسط شما می‌باشد. بنابراین اگر شما می‌خواهید با حجم های بالا مانند یک لات یا ۱۰ لات اقدام به معامله کنید باید بالانس حساب بالاتری داشته باشید و اگر بالانس حساب شما کافی نباشد شما مجبورید اقدام به معامله با حجم های کمتر همانند یک دهم لات یا یک صدم لات کنید و به تبع حجم پایین معاملات، شما سود کمتری را از تغییرات قیمتی جفت ارزها به دست می‌آورید. پس بالانس حساب به صورت مستقیم در میزان سود شما از بازار فارکس و کسب درآمد فارکس نقش دارد.
نکته دیگری که در میزان درآمد فارکس کسب شده توسط شما موثر می‌باشد روش مدیریت سرمایه وارد شده به بازار فارکس است. در واقع هر کس با روحیات و میزان ریسک پذیری خود وارد بازار سرمایه می‌شود و میزان پول متفاوتی را در معاملات خود به کار می‌گیرد.
سئوال: لطفا در این مورد توضیحات شفاف تری بدهید؟
علی محمدی: به عنوان مثال اگر دو نفر را در نظر بگیرید که با بالانس حساب یکسان وارد بازار فارکس شدند، از نظر تاثیر روحیات متفاوت خود می‌تواند به صورت زیر در میزان سود کسب شده آنها در مدت یک ماه تاثیر گذار باشد، نفر اول آنها روحیه محافظه کارانه دارد و همواره حین انجام معاملات خود استرس داشته و سعی می‌کند که همه پول و بالانس حساب خود را در معامله به کار نگیرد و یا با حجم های کمتری اقدام به انجام معاملات خود کند؛ به همین دلیل این فرد در پایان معاملات خود در طول یک ماه ممکن است که سودی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد را کسب کند.
اما فردی را در نظر بگیرید که بسیار ریسک پذیر می‌باشد و سعی می‌کند که با حجم های بالاتر نظیر دو لات یا سه لات اقدام به انجام معاملات خود کند، این مسئله باعث می‌شود که بر خلاف فرد اول در پایان یک ماه معاملاتی سودهای بسیار زیادی در حد ۱۰۰ درصد یا بیشتر نیز کسب کند. البته باید به این مسئله نیز توجه کنیم که ریسک پذیری بیشتر همواره جوابگو نیست و اگر این فرد در معامله ضرر کند، میزان ضررکرد بیشتر از فرد محافظه کار خواهد داشت.
آخرین موردی که می‌تواند در میزان سود کسب شده ما در بازار و کسب درآمد فارکس موثر باشد، استراتژی‌های معاملاتی ما می‌باشد. در واقع نقاط ورود و خروج ما به یک جفت ارز می‌تواند تعیین کننده میزان سود کسب شده توسط ما باشد.
به دست آوردن استراتژی معاملاتی درست که بتواند باعث افزایش میزان سوددهی و کاهش میزان زیاندهی ما شود نیازمند مطالعه و داشتن اطلاعات و تجربه بسیار زیاد از نحوه انجام معاملات در بازار فارکس می‌باشد.
سئوال: شما چه توصیه ای به افرادی که به این بازارهای مالی دارند، دارید؟
علی محمدی: بازار فارکس بعنوان معتبرترین و مدرن ترین بازارهای مالی همانطور که می تواند در کوتاه مدت میران سوددهی قابل توجهی برای شما داشته باشد، در صورت عدم شناخت کافی و عدم کسب اطلاعات کافی می تواند ضرردهی بسزایی را برای شما تحمیل کند.
پس قبل از ورود به دریای فارکس شناخت کافی از این بازار بدست آورده و کتاب های مربوطه درباره نحوه ترید کردن در این بازار را بخوانید و در دوره های مربوطه شرکت کنید.
فراموش نکنید که بازار فارکس به تنهایی علم مجزایی در بازارهای مالی محسوب می شود، پس سعی کنید همواره اطلاعات خود را بروز کنید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 6 = نُه