نماينده مردم تبريز در مجلس:

دولت سند ملی احیاء دریاچه ارومیه را کنار گذاشته است

دولت سند ملی احیاء دریاچه ارومیه را کنار گذاشته است

گروه خبر: بیگی با اشاره به عدم گزارش ستاد احیاء دریاچه ارومیه، اذعان داشت: بودجه‌ی زیادی برای دریاچه ارومیه تخصیص داده شد، اما این بودجه‌ها برای دریاچه ارومیه آب نشد.
احمدعلیرضا بیگی با اشاره به وضعیت نابسامان دریاچه‌ی ارومیه، اظهار داشت: یکی از دلایل مشکلات به وجود آمده برای دریاچه‌ی ارومیه، تغییرات اقلیمی و نادیده گرفته شدن سهم حق آبه‌ی این دریاچه از سیل آب‌ها و آب‌های روان است که از سال‌ ۷۸ موجب تسریع پسرفت آب دریاچه شده است.
وی افزود: با نگرش به دلایل به وجود آمدن این وضعیت، بخش بزرگی از آن به‌ تداخل در مهندسی الهی برمی‌‌گردد، زیرا ما اقداماتی انجام دادیم که در هزاران سال اخیر برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته بود، از سوی دیگر به‌واسطه‌ی احداث سدها، فعالیت‌های کشاورزی رونق پیدا کرده و این مشکل قابل حل نیست چراکه مردم خود را با این شرایط وفق داده‌اند و اگر بنا باشد ما این آب را از آنان بگیریم، باید جایگزینی برای دریاچه ارومیه پیدا کنیم تا مردم بتوانند زندگی خود را با چنین موردی اداره کنند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه ارقام بسیار بالایی برای احیای این دریاچه در اختیار ستاد احیاء دریاچه ارومیه قرار داده‌ شده است، خاطرنشان کرد: باید مسئولین امر عمده تلاش خود را برای نصب شیرهای خودکار و چاه‌های منطقه قرار دهند و شرایطی را ایجاد کنند که کشاورزان با کمترین هزینه و بهترین نحو به فعالیت‌‌شان بپردازند؛ لازم است مسئولین به تغییر الگوی کشت توجه خاصی داشته باشند، که عملاً در این ستاد چنین عملکردی مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر اعداد و ارقام هزینه شده در این ستاد به نحو احسن عملی می‌شد، حداقل باید شاهد ثبات آب دریاچه ارومیه می‌شدیم که متأسفانه تراز آب دریاچه از سال گذشته نیز پایین‌‌تر آمده و این حکایت از ناکارآمدی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دریاچه ارومیه دارد.
بیگی با اشاره به گزارشات نادرست و وعده‌ها پوچ، اذعان داشت: آقای روحانی در سفرهای استانی خود بارها از بهبود وضیعت دریاچه ارومیه خبر داده و آینده‌نگری کردند و یا اختصاص بودجه‌ی خاص به این حوزه را در دستور کار قرار دادند، پس به نظر می‌رسد این بودجه به غیر از محل دریاچه ارومیه هزینه می‌شود چراکه روز به روز شاهد کاهش تراز آب دریاچه ارومیه هستیم.
وی متذکر شد: قرار بود این هزینه‌ها برای پیگیری راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از کاهش آب دریاچه ارومیه حتی خارج از منطقه آذربایجان مصرف شود و کارهایی در این رابطه صورت گیرد و تغییر الگوی کشت، اسراف آب در منطقه و بارور کردن ابرها در سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان انجام شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه انتقال آب از رودخانه ذاب به دریاچه ارومیه یکی دیگر از اقداماتی بود که باید انجام می‌گرفت، تصریح کرد: نه تنها این انتقال از رودخانه ذاب مثمر ثمر واقع نشد، بلکه نتوانستیم آب را از ارس به آیین دریاچه برای تأمین سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از کاهش بیش‌ از اندازه آب سفره‌های زیرزمینی انتقال دهیم.
وی بیان داشت: از سوی دیگر آموزش همگانی و سایر اقدامات دیگر که می‌توانست مانع از پسرفت آب دریاچه ارومیه در این سال‌ها شود، انجام نشد، چراکه از سال ۸۷ یا ۸۸ سند ملی احیاء دریاچه ارومیه به تائید هیئت‌وزیران رسیده و پیش‌بینی‌شده است که چه‌کارهایی برای این ستاد انجام گیرد، یعنی چیزی که بنا بود با تکیه‌بر علوم دانشگاهی پیش رویم، ما در سال ۸۸ به آن دست‌ یافتیم، اما نقص این سند فاقد ضمانت اجرایی بود.
بیگی با تأکید بر پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی، اظهار داشت: مسئولیت ستاد احیاء دریاچه ارومیه به معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شد تا با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط بتواند این مشکل را حل سازد ولی متأسفانه در این خصوص توفیقی به‌دست نیامده است و مردم منطقه تدابیر اتخاذشده در ستاد احیاء دریاچه ارومیه را بیگانه از خود می‌دانند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به عدم گزارش دهی ستاد احیاء دریاچه ارومیه به نمایندگان سه استان، ابراز کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مردم، از سمت‌وسوی هزینه‌ها اطلاعی نداریم و گزارشات دریافتی، حاکی از این است که مبالغ تخصیص‌ یافته ممکن است برای دریاچه ارومیه شاید آب نباشد، ولی برای عده‌‌ای در این ستاد، نان شده است.
وی افزود: حساسیت ما در انتخاب کابینه آقای روحانی در دولت دوازدهم به‌خصوص وزیر نیرو، صرفاً جهت پیگیری این موضوع بود و وزیر پیشنهادی که به آقای بی‌طرف، با توجه به سابقه تاریک ایشان در دو سد دیگر باعث شد تا وزیر مناسبی برای پیگیری مسائل دریاچه ارومیه انتخاب کنیم، چراکه این موضوع یکی از عوامل حساس در کشور تلقی می‌شود و باید شخص مجربی در این حوزه فعالیت کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا؛ بیگی در پایان با بیان اینکه ما برای تأمین میزان آب دریاچه ارومیه به ۵ میلیارد مترمکعب آب نیازمندیم، اذعان داشت: این مقدار آب در منطقه وجود ندارد، کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تثبیت آب دریاچه و افزایش آن در سال‌های متمادی است و امیدواریم تصمیمات اتخاذشده برای این دریاچه به نحو احسن عملی شوند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 14