دل دریاچه ام شور زده

دل دریاچه ام شور زده

هادی کیان مهر
گروه اجتماعی: شاید معضل کمی تکراری باشد ولی با این همه تکرار شاید، نیازمند تاملی بیشتر و عزمی جدی تر است. معضلی که برای مردم آذربایجان بسیار دردناک و برای عده ای اهمیتی ندارد و تخیلات پوچ خود را علنا به زبان می آورند و نام خود را پدر علمش می_گذارند.
دریاچه ای که آب آن امروزه از آب پشت سد ها هم کمتر است و شاید دیگر نام دریاچه کلمه ای ثقیل برای آن باشد. دریاچه ای که هرچند وقت یک بار جلسه ای برایش برگزار می کنند و نتیجه جلسه ها این است: تشکیل کار گروه ویژه!
ایده های زیادی مطرح شده، از بارور سازی ابر ها می گویند و انتقال آب از ارس و خزر و شاید ایده جلسه بعدی انتقال آب از چیتگر باشد!
ایده هایی که با مطرح کردنشان (حتی اگر معقول هم باشد) هر کدام مخالفانی پیدا می کنند و نتیجه، تشکیل جلسه ای دیگر بعد از بررسی های بیشتر است و این داستان ادامه دارد.
رسیدگی به داستان ذکر شده وظیفه نهاد های دولتی است و امید است در جلسات بعدی به نتیجه ای معقول برسند.
یکی از نظرات مبتنی بر این است که کشاورزی این منطقه گسترشی بی رویه داشته و کشاورزی از قدیم الایام یکی از راه های کسب روزی مردمان این حوزه بوده و هست و جلوگیری از کشاورزی با توجه به کمبود و یا نبود زیر ساخت های صنعتی مناسب درمنطقه کاری نامعقول به نظر میرسد. ولی در این بین مشکلی که امروز بسیار نمایان است وجود چاه های غیر مجاز که با سرعت بسیار زیادی هر روز رو به فزونی است که وجودشان هم عاملی برای کاهش آب دریاچه است و هم کشاورزی.
مشکلی که در شهر ارومیه غوغا می کند و هرگاه بیان می شود با مخالفتی مبنی بر این که اقتصاد مردمانش با آن گره خورده، مسئله ای به این مهمی را فراموش کرده و سراغ حرف خودشان می روند که باید آب ارس و… را به دریاچه انتقال دهیم!
*هیزمِ سوخته، شمع ره منزل نشود باید افروخت چراغی که ضیایی دارد.
شاید ارومیه تا چند سال پیش باغ های بزرگ زیادی داشت ولی امروزه پر است از باغ های کوچک (بعضا) خالی از درخت! باغ هایی که زمانی واحد اندازه گیرییشان هکتار بود امروز به متر تبدیل شده. نبود نظارت کافی در همه زمینه ها اعم از خرید و فروش و حفر چاه و…کاملا مشهود است.
خریدن باغ به یکی از دغدغه های مردمش تبدیل شده. باغ هایی کوچک با یک ویلا و چاه (برای استخر و آبیاری چند درخت).
در این بین مسئله ای که شاید عده ای فراموش کرده اند این است که دود (بخوانید نمک) آن ابتدا به چشم همین مردم می رود.
امید است ابتدا اقدامات خود مردم و سپس نظارت های مربوطه ارگان های دولتی در این زمینه مسمر ثمر و همگی در راستای کمک به احیای دریاچه قدم بردارند.
شاید انتظار ما از نمایندگان فهیم شهر ارومیه در مجلس، دکتر جهانگیر زاده دکتر فتاحی و مهندس قاضی پور، مبنی بر رسیدگی به این امر مهم، انتظاری بجا باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = شانزده