خودروسازان یا مردم؛ چه کسی مقصر افزایش مصرف بنزین است

خودروسازان یا مردم؛ چه کسی مقصر افزایش  مصرف بنزین است

گروه تحلیل : این روزها خبر تغییر قیمت بنزین حسابی بازارگرمی می‌کند و البته منجر به بروز نگرانی‌هایی در میان مردم شده است. هر چند متولیان امر بارها این موضوع را تکذیب کرده‌ و اطمینان‌خاطر داده‌اند که چنین اتفاقی نمی‌افتد، اما برخی شواهد نظیر جمع‌آوری کارت‌های سوخت از جایگاه‌ها و افزایش میزان مصرف همچنان این شائبه را تقویت می‌کند. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: مجلس در اعمال تغییر قیمت بنزین دخالتی ندارد و اگر قرار باشد، چنین تصمیمی گرفته شود دولت عهده‌دار آن است.
وی همچنین در پاسخ به این که نظر شما درباره واقعی شدن قیمت بنزین چیست پاسخ داد: بارها موضوع واقعی شدن قیمت بنزین مطرح شده است و من به شخصه با این موضوع موافقم؛ به شرط آنکه میزان حقوق دستمزد نیز افزایش پیدا کند و واقعی شود.
چه مانعی بر سر راه واقعی شدن مبلغ حقوق و دستمزد است؟
عباسی درباره اینکه چه مانعی بر سر راه واقعی شدن حقوق و دستمزد وجود دارد، تصریح کرد: پاسخ این سوال را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای کمیسون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس باید بدهند. موضوع را از جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات پیگیری کردیم. این نماینده در پاسخ گفت: انتظار واقعی شدن حقوق و دستمزد بر مبنای ارز وجود ندارد. وی ادامه داد: تنها راه پیشنهادی در این زمینه، تنظیم سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی است. در این صورت می‌توان نسبت به افزایش حقوق و دستمزد و به‌تبع واقعی شدن قیمت فرآورده‌های نفتی اقدام کرد.
این نماینده مجلس توضیح داد: با تنظیم سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی وضعیت کشور بهبود و درآمد سرانه افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، قدرت خرید مردم بالا می‌رود و واقعی کردن قیمت فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین برایشان مساله‌ساز نمی‌شود.
او توضیح داد: در شرایط کنونی که درآمد سرانه و قدرت خرید مردم پایین است، اصلا نمی‌توان درباره واقعی شدن قیمت برخی کالاها نظیر بنزین اقدام کرد؛ بنابراین، مطرح کردن این موضوع نه‌ تنها پایه کارشناسی ندارد، بلکه منجر به ایجاد تنش و حساسیت در جامعه می‌شود. بنزین سه‌نرخی می‌شود؟
جعفر قادری درباره چگونگی تعدیل قیمت بنزین گفت: اگر قرار باشد قیمت بنزین تعدیل شود، باید تدریجی انجام شود تا مردم یکباره دچار استرس نشوند. همچنین با توسعه خطوط حمل و نقل عمومی می‌توان فشار همین افزایش قیمت تدریجی را هم کاهش داد. قادری توضیح داد: تا زمانی‌که خطوط حمل و نقل عمومی توسعه پیدا نکند و قدرت خرید مردم به همین منوال کنونی باشد، اصلا نمی‌توان درباره افزایش قیمت بنزین صحبتی کرد. او در پایان درباره این که آیا خبر سه نرخی شدن بنزین صحت دارد، گفت: چنین چیزی اصلا مطرح نیست و من چیزی نشنیده‌ام.
افزایش قیمت بنزین در کار نیست!
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره تغییر قیمت بنزین و امکان سه نرخی شدن آن گفت: افزایش قیمتی در کار نیست و اگر قرار باشد، تصمیمی در این زمینه گرفته شود، دولت عهده‌دار آن است؛ ضمن آنکه اگر دولت چنین تصمیمی داشت، حتما آن را وارد قانون بودجه می‌کرد.
وی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مجوز افزایش سالانه قیمت بنزین را دارد. با این حال تاکنون جواد اوجی، وزیر نفت، و معاون‌هایش بارها اطمینان دادند که برنامه‌ای در این زمینه ندارند. سنگدوینی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره واقعی شدن قیمت بنزین چیست، توضیح داد: در حال حاضر حدود ۴۷ درصد جمعیت ایران خودرو ندارند. این در حالی است که تعداد خودرو‌های قشر مرفه تا ۱۰ عدد می‌رسد؛ بنابراین می‌توان گفت این قشر بیشترین استفاده را از یارانه بنزین می‌برند و بحث عدالت در مصرف همه قشرهای جامعه به حاشیه می‌رود؛ بنابراین، تا زمانی که راهکار اساسی در این زمینه ارائه نشود، نمی‌توان درباره واقعی شدن قیمت بنزین صحبت کرد، چون در پس اجرای این تصمیم، بروز تورم و گرانی اجتناب‌ناپذیر است و در نهایت باز هم قشر ضعیف متحمل آسیب می‌شود؛ اما از طرفی شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم. مخصوصا در ایام عید که ارقام بالایی در این زمینه به ثبت رسید. این موضوع برای دیگر سوخت‌های نظیر گازوئیل نیز صادق است. وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت در ایران استاندارد نبودن خودروهای داخلی است. در حالی که بهینه‌سازی سوخت، یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. به این ترتیب نه‌ تنها در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، بلکه سرمایه عظیمی برای کشور به ارمغان می‌‌آورد.
سنگدوینی در توضیح بهینه سازی گفت: در حال حاضر مصرف سوخت خودرو‌های داخلی در هر صد کیلومتر ۱۱ تا ۱۴ است. در حالی که با بهینه کردن خودرو‌ها در مصرف سوخت، می‌توان این رقم را کاهش داد.
وی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین توضیح داد که سه نرخی شدن قیمت بنزین به معنای همان افزایش قیمت است؛ بنابراین، چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است. بر اساس این گزارش، گویا قرار نیست قیمت بنزین تغییر کند و اخباری مبنی بر افزایش یا سه نرخی شدن قیمت بنزین فاقد اعتبار است. ذکر این مهم لازم است که مساله افزایش مصرف بنزین پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی کاملا قابل پیش‌بینی بود. اما اینکه چرا اقدامی در این زمینه انجام نگرفت و امروز ایران مجبور است هر تن بنزین را ۱۵۰ دلار بالاتر از نرخ جهانی وارد کند سوال‌برانگیز است! خبر گرانفروشی بنزین به ایران را احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ به خبرنگار ما داد.
از طرفی محمد مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت که تعداد خودرو‌های فرسوده سواری در سال ۱۴۰۱ حدود شش میلیون برآورد می‌شود. حال آنکه دو میلیون از این خودرو‌ها اسقاط شده‌اند.
وی ادامه داد: با این حساب، حدود چهار میلیون خودرو فرسوده هنوز روی کار است. از پارسال تا امسال (۱۴۰۲) نیز بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو فرسوده به این میزان (چهار میلیون) اضافه شده است؛ بنابراین نزدیک به پنج میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازتابناک ،مشهدی‌شریف میزان مصرف بنزین خودرو‌های فرسوده را دو برابر خودرو‌های داخلی و چهار برابر خودرو‌ها خارجی اعلام کرد و گفت: اگر خودرو‌های فرسوده از مدار خارج شوند، دست کم۳۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.با این حال به جای اصلاح روند کنونی، باز هم مردم هستند که به صرفه‌جویی دعوت می‌شوند نه خودروسازها!

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − = پنج