مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي:

خاکریز وسط دریاچه ارومیه باعث خشکی و انحلال اکوسیستم آن گردیده است

خاکریز وسط دریاچه ارومیه باعث خشکی و انحلال  اکوسیستم آن گردیده است

گروه خبر: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: سد خاکریز واقع در وسط دریاچه ارومیه سبب به وجود آمدن بحران خشکی در آن شده و از طرف دیگر باعث منحل شدن اکوسیستم دریاچه نیز گردیده است .
به گزارش آرازآذربایجان ، فرهاد سرخوش ، با اشاره به بی‌تأثیری پل میان‌گذر بر دریاچه این شهر اظهار داشت: قبل از احداث پل میان‌گذر مطالعات زیست محیطی زیادی صورت گرفته و نتیجه به دست آمده از این مطالعات نشان می‌دهد که این پل در خشکی دریاچه نقشی ندارد.
وی افزود: پل میان‌گذر در سال ۸۱ احداث شده و ستون‌های نگه‌دارنده این پل از شمع هستند به همین دلیل گذر آب دریاچه از این پل به راحتی صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه مشکلی برای این دریاچه به دنبال نداشته است.
سرخوش گفت: پس از مطالعات دلیل اصلی خشکی دریاچه ارومیه خاکریزهای دو طرف شناسایی شدند که در دست پیگیری‌های بی‌وقفه قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک آب گذرهایی برای رفع این حالت بحرانی احداث می‌شود.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: بحران به وجود آمده در این دریاچه مربوط به خاکریز ۱۱ کیلومتری است که در سمت غرب پل میانگذر به عنوان سد خاکی در وسط دریاچه ارومیه وجود دارد و بحران گذر آب را به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: سد خاکریز واقع در وسط دریاچه ارومیه هم سبب به وجود آمدن بحران خشکی در آن شده و از طرف دیگر باعث منحل شدن اکوسیستم دریاچه نیز گردیده که در آینده نزدیک با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد این مشکلات برطرف خواهد شد.
همچنین مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با شکرگزاری خداوند به‌خاطر بارش‌های اخیر اظهار می‌کند: به‌فضل الهی امسال تراز دریاچه ارومیه بیش از یک متر افزایش یافته است.به‌گفته فرهاد سرخوش با افزایش بارندگی‌ها و رهاسازی آب از سدها و رودخانه‌های استان به دریاچه ارومیه تراز فعلی آن افزون بر ۱۲۷۰٫۴۷ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۳ سانتی‌متر و نسبت به اول مهر سال گذشته یک متر و ۲۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.
سرخوش افزود: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۶۸ کیلومتر افزایش داشته است.
وی ابراز کرد: با افزایش بارش‌ها این دریاچه جانی دوباره یافته و با توجه به افزایش حجم آب دریاچه و کاهش درصد شوری در سال جدید شاهد بازگشت حیات آرتمیای دریاچه هستیم که امید است با شروع تخم‌گذاری تعداد این سخت‌پوست دریاچه به حد نرمال خود در گذشته برسد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی حجم آب موجود دریاچه ارومیه را افزون بر چهار میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرده و می‌افزاید: این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته دو میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد.
اما از سوی دیگر با بارش‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ میزان ذخیره آب پشت سدهای موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز افزایش یافت تا جایی که بعضاً به سرریز شدن آن و حتی به تهدید مبدل شدنش نیز انجامید بنابراین دولت مجبور بود آب مازاد پشت این سدها را به‌سمت دریاچه ارومیه رهاسازی کند.
حتی در شهر مهاباد نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بارش‌ها اعلام کرده بود نخواهد گذاشت حتی یک قطره از آب این سد به‌سمت دریاچه ارومیه سرریز شود چرا که به‌اعتقاد وی شهروندان این شهر بیش از دریاچه به آن نیازمند بودند اما طولی نکشید که حتی خود این سد نیز نیاز به رهاسازی آب‌های مازاد خود پیدا کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = چهار