معاون وزير جهاد کشاورزي در استان:

حمایت از زنجیره تولید از اولویت های سازمان تعاون روستایی است

حمایت از زنجیره تولید از اولویت های سازمان تعاون روستایی است

گروه خبر:معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: حمایت، تقویت و تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی از اولویت های سازمان تعاون روستایی است تا هزینه تولید محصولات کشاورزی کاهش و کیفیت آنها افزایش یابد.
حسین صفایی در دیدار با استاندار آذربایجان غربی افزود: ظرفیت ها و توانمندی های شبکه تعاون روستایی کشور بسیار بالاست و اجرای قانون تضمینی خرید از کشاورزان مهمترین وظیفه تعاونی های روستایی کشور است.صفایی، متعادل کردن واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی را جزو سیاست های وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: در دولت تدبیر و امید تراز تجاری کشاورزی کشور به پنج میلیارد دلار رسید و مثبت شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه این تراز به صفر برسد.
صفایی بیان کرد: خود اتکایی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و کلزا جزو سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بوده و خرید تضمینی و حمایتی محصولات کشاورزی در این راستاست .
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: واردات سالانه حدود چهار میلیارد دلار دانه روغنی به کشور رقم قابل توجهی است و در این راستا افزایش سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.صفایی اظهار کرد: امسال آذربایجان غربی نیز در این زمینه با افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا جزو استان های پیشرو کشور در تحقق این اهداف است.
وی بیان کرد: بحران آب، فناوری، مشارکت، بهره وری و بازار از مهمترین چالش ها و مشکلات صنعت کشاورزی کشور است و سازمان های تعاون روستایی با بالا بردن مشارکت های کشاورزان باید در رفع این بحران ها نقش خود را ایفا کنند.
* نرخ خودکفایی مواد غذایی در دولت یازدهم به ۸۵ درصد رسید
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور گفت: در دولت تدبیر و امید نرخ خودکفایی بسته مواد غذایی به ۸۵ درصد رسید که این آمار با آمار سال های گذشته قابل مقایسه نیست.
حسین صفایی در مراسم افتتاح کارخانه خوراک دام و طیور در شهرستان بوکان افزود: پس از استقلال در تولید گندم در کشور و صادرات آن تولید شیر و فرآورده های لبنی که خودکفایی غذایی کشور را نشان می دهد نرخ رشد خودکفایی افزایش یافت. وی یادآور شد: همه کشورهای جهان برای تامین امنیت ملی باید امنیت غذایی خود را تامین کنند و تامین امنیت غذایی در کشوری مانند ایران که در منطقه خاص قرار دارد دارای اهمیت بیشتری است و این موضوع موجب شده که حمایت از کشاورزی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
صفایی ادامه داد: نرخ خودکفایی در ابتدای دولت یازدهم بعد از یک دوره سقوط با دستور رئیس جمهوری تا پایان دولت یازدهم با تولید محصولات کشاورزی و تولیدات غذایی باید به ۸۲درصد می رسید که با سه درصد بیشتر به ۸۵ درصد رسید. وی اضافه کرد: در بین محصولات غذایی شیر و فراوده های لبنی دارای اهمیت بسیار بوده و سازمان بهداشت جهانی تاکید بر این دارد که برای حفظ سلامت مردم و ایجاد یک سلامت پایدار باید سرانه مصرف مواد لبنی را در کشورها به ۱۶۰کیلو گرم در سال برساند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور افزود: میزان سرانه مصرف شیر در ایران بسیار پائین تر از متوسط جهانی است و تلاش شده که این میزان سرانه افزایش پیدا کند.وی بیان اینکه ۱۰درصد تولید شیر داخلی به کشورهای منطقه صادر می شود اظهار کرد: در سال های گذشته اتفاق خوبی که افتاده دولت جمهوری اسلامی ایران سهم بازار شیر خود را افزایش داده و در طول چهار سال گذشته ۶۰۰ هزار تن مواد لبنی به خارج صادر کرده است.صفایی گفت: بازار عمده لبنیات کشور، عراق است که بالغ بر ۸۰درصد این محصولات از ایران تهیه می شود.
وی با بیان اینکه پنج درصد شیر کشور در استان آذربایجان غربی تولید می شود افزود: در این استان ۸۰۰ هزار دام سنگین شیر تولید می کنند.
* خرید ۲ نوبتی راهکار کاهش بار میکروبی شیر در آذربایجان غربی است
استاندار آذربایجان غربی گفت: خرید ۲ نوبتی شیر به صورت روزانه از دامداران جهت کاهش بار میکروبی شیر تولیدی در این استان ضروری است.قربانعلی سعادت در این دیدار با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور افزود: روزانه بیش از یکهزار تن شیر خام در این استان تولید می_شود و عرضه شیر بهداشتی و با کیفیت هم از نظر حفظ سلامت مصرف کنندگان و هم از نظراقتصادی بسیار حائز اهمیت است. وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ۸۵ درصد از دامداری های سنتی و روستایی شیر دوشی به روش دستی و در محیط باز صورت می گیرد، احتمال نفوذ آلودگی به داخل شیر وجود دارد.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر راه اندازی مراکز خرید شیر مجهز و تولید شیر خشک، افزود: صاف سازی، سردسازی و نگهداری موقت و حمل شیر با خرید دو نوبتی از دامداران از جمله راهکارهای پیشگیری از آلو دگی شیر خام و کاهش بار میکروبی آن است.
سعادت بیان کرد: سازمان تعاون روستایی می تواند با استفاده از کمک های فنی و اعتباری دولتی یا تخصیص یارانه هر چه سریع تر نسبت به انجام این کار مبادرت ورزد.وی خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان چالدران را ضروری عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، عمده محصول زراعی قابل کشت در این شهرستان سیب زمینی است.سعادت اضافه کرد: باید با تسهیل امر خرید تضمینی این محصول توسط تعاون روستایی از رشد منفی جمعیت و افزایش مهاجرت روستاییان این مناطق به شهرها جلوگیری کرد.استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود خرید تضمینی مرغ در سطح استان ادامه داد: مهمترین مزیت قیمت تضمینی، حذف دلالان بیشمار از بازار مرغ و ایجاد تعادل در بازار است.وی اقدامات سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان جهت تنظیم بازار میوه شب عید را مطلوب عنوان و اظهار کرد: باید با افزایش کیفیت محصولات تولیدی و سرمایه گذاری لازم در این زمینه همواره در جهت کسب رضایت مردم تلاش کرد.
در حال حاضر روزانه یکهزار و ۱۰۰تن شیر خام در استان تولید می شود؛ ۸۵ درصد شیر خام تولیدی استان به شیوه سنتی تولید می‌شود و سهم بخش دامداری صنعتی ۱۵ درصد است.جمع آوری تک نوبته شیر و عدم برخورداری واحدهای سنتی تولید شیر از تجهیزات سرد کننده و مشکلات اقتصادی از علل بالا بودن بار میکروبی شیر در استان است.جمع آوری شیر در استان به صورت تک نوبته انجام می شود و بیش از هشت ساعت شیر تولیدی در روستا نگهداری می شود.
*خرید تضمینی ۱۵۵ هزار تن گندم مازاد بر مصرف در آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۱۵۵ هزار تن گندم مازاد برمصرف کشاورزان استان از آغاز فصل برداشت تاکنون خریداری شده است.اسمعیل کریم زاده در همین نشست با مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و هیات همراه در ارومیه افزود: خرید محصول گندم استان با همکاری سازمان تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، ۱۳۴ مرکز خرید دولتی، ۱۰۷ مرکز مربوط به سازمان تعاون روستایی و ۲۷ مرکز خرید مربوط به شرکت غله و خدمات بازرگانی انجام می شود.
وی بیان کرد: ۳۶۲ هزار هکتار زمین دیم و آبی استان زیر کشت گندم بوده و پیش بینی می کنیم ۵۴۰ هزار تن گندم از این اراضی برداشت شود.
کریم زاده اضافه کرد: پیش بینی می شود از کل گندم تولیدی استان ۴۳۰ هزار تن توسط کارگزاری های دولتی خریداری شود.
وی بیان کرد: میزان دانه روغنی کلزای خریداری شده توسط این مراکز در استان نیز تاکنون چهار هزار تن بوده است که همچنان روند خرید تداوم دارد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است چراکه سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با سال قبل از افزایش ۱۰ برابری برخوردار است .
وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی شبکه تعاون روستایی و کشاورزی در آذربایجان غربی بیان کرد: ۲۶۸ تشکل و اتحادیه کشاورزی و تعاونی تولید در استان با ۳۶۰ هزار نفر عضو سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی بوده و مشغول فعالیت هستند.کریم زاده اظهار کرد: واحد های تولیدی تعاون روستایی آذربایجان غربی هم اکنون از سود اوری و فعالیت مطلوبی برخوردارند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، وی افزود: هم اکنون شاهد تولید چهار هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده در یکی از واحدهای تولیدی شهرستان بوکان زیر نظر تعاون روستایی استان هستیم.
کریم زاده اضافه کرد: توجه و حمایت ویژه استاندار آذربایجان غربی از بخش کشاورزی موجب شده تا افزایش اعتبارات عمرانی این بخش از ۳٫۵ به ۷٫۶ درصد در دوران دولت تدبیر و امید محقق شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 7 =