رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي آذربايجان غربي:

۶۳ درصد بیکاران استان دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند

۶۳ درصد بیکاران استان دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند

گروه خبر: مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی گفت: نمایشگاه جامع تخصصی فنی و حرفه ای، شنبه در مرکز آموزشی خواهران فنی و حرفه ای واقع در شهرک فرشته برگزار می‌شود.
جمشید اسعدی در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد، گفت: نمایشگاه جامع تخصصی طرحی نو برای جوانان، شنبه هفته آینده، در مرکز آموزش‌های خواهران فنی و حرفه ای واقع در شهرک فرشته ارومیه برگزار می‌شود. وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد ایده و خلاقیت در جوانان و کمک به آنان در آشنایی با رویکرد های اقتصادی است.
اسعدی اضافه کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مراکز مهارت آموزی را در کمپ‌های ترک اعتیاد، کارگاه‌های کوچک مراکز درمان اجباری، کارگاه‌های ضمن کار در مراکز صنعتی مانند شرکت‌های اروم تریلر و پگاه، پادگان‌ها و زندان‌ها ایجاد کرده است. وی همچنین با بیان اینکه، ۶۳ درصد از بیکاران دانش آموختگان دانشگاهی هستند، اظهار کرد: ۳۸ درصد افراد بیکار در استان نیز فاقد مهارت فنی و حرفه ای هستند. وی اذعان کرد: دلیل افزایش نرخ بیکاری در کشور، افزایش میل جوانان به تحصیلات دانشگاهی است به طوری که ۶۳ درصد بیکاران دانش آموختگان دانشگاهی هستند که برای کاهش بیکاری این قشر باید فرهنگ مهارت آموزی را در کشور گسترش دهیم.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی افزود: نرخ بیکاری در کشور ۱۲٫۳ درصد است یعنی از ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر جمعیت فعال کشور، ۴ تا ۵ میلیون نفر بیکار هستند که از این تعداد افراد بیکار ۵۲ درصد فاقد مهارت‌های فنی و حرفه ای هستند در حالی که در استان آذربایجان غربی فقط ۳۸ درصد افراد بیکار فاقد مهارت هستند که از این حیث آذربایجان غربی از موقعیت خوبی نسبت به میانگین کشور برخوردار است. اسعدی عمده‌ترین وظیفه اداره فنی و حرفه ای در هفته ملی مهارت را فرهنگ سازی دانست و اضافه کرد: در آذربایجان غربی ۳۵۵ آموزشگاه آزاد و ۲۴ مرکز فنی و حرفه ای دولتی فعالیت می‌نمایند که فرایند آموزش در تمام مراکز فنی و حرفه ای رایگان بوده و بعضا در برخی مراکز مانند مراکز دولتی مهاباد و ارومیه خوابگاه رایگان در اختیار مهارت آموزان قرار می‌گیرد.
وی از بررسی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی خبر داد و افزود: طبق این طرح که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، جهاد سازندگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه ارومیه و برخی از نهادهای دیگر انجام می‌پذیرد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۱ ماه با استفاده از بودجه دولتی در یک واحد صنعتی یا خدماتی به عنوان کارورز فعالیت می‌کنند که ۵۰ درصد حقوق پرداختی به کارورز توسط دولت و ۵۰ درصد توسط واحد پذیرنده خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: سازمان فنی و حرفه ای برای هر کارآموز بین ۶ تا ۱۱ میلیون هزینه می‌کند در حالی که تمام خدمات ارائه شده به کارآموز رایگان است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


4 × هشت =