حرمت قلم را پاس بداریم

حرمت قلم را پاس بداریم

فرزاد نویدی
گروه فرهنگی: ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ (نون سوگند به قلم و آنچه می ‌نویسند)، آنگاه که پروردگار به قلم قسم خورد همه قلم به دستان زیر دین این قسم قرار گرفتند تا در برابر این سوگند پاسخگوی آنچه که می‌نویسند، باشند. به راستی برای اهل قلم چه ارزشی بالاتر از آنکه به ابزار دست آنها قسم یاده شده و این اهمیت قلم و آنچه که به نگارش در می آورد را نزد پروردگار متعال می‌رساند.
خداوند در سوره قلم گریزی به عدم اطاعت و فرمانبری از دروغ‌زنان کرده‌اند و می‌فرماید: فَلَا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ؛ (پس از دروغزنان فرمان مبر). صداقت و راستی در این آیه مورد تاکید پروردگار است و همانا که مظهر آن خود یزدان است.
پروردگار بزرگ مظهر راستی، صداقت و درستی است و قلم نیز باید در این راستا به نگارش و تحریر درآید و آنچه که به غیر از پروردگار فرمان می‌برد باطل است.
قلمی که به آن و آنچه که می‌نویسد سوگنده خورده شده امروز در حاشیه است. در اوج مظلومیت در کنجی تاریک خزیده و نای عرض اندام ندارد، حرمت آن نگه داشته نمی شود و قلم بدستان امیدی به نوشتن ندارند.
مشکلات بشر دقیقا از همان روزی که قلم به حاشیه رفت شروع شد؛ وقتی قلم ها از نوشتن دست کشیدند قوه تفکر و تعقل بشر نیز تعطیل شد و زندگی بر مدار روزمرگی استمرار یافته و انسان ها گرفتار مسایل روزمره شده‌اند.
روز قلم فرصت خوبی برای آسیب شناسی آنچه که قلم ها می‌نویسند، است. روزی برای تلنگر زدن به رسالت قلم و تاثیرگذاری آن در جامعه. امروز که قلم ها به حاشیه رفته‌اند می‌بینیم بسیاری از مشکلات هویدا شده و این نشان از اهمیت قلم می‌دهد.ماحصل تحریر قلم را امروز در رسانه ها می‌بینیم و می‌خوانیم؛ قلم در دست زورگویان، حکمرانان و قدرت طلبان است و به راستی آنها نیز قلم را به حاشیه برده اند و از رسالت اصلی خود دور نگه داشته شده است.
رسالت قلم راست نوشتن است، قدم در راه صداقت و درستی گذاشتن است قلم باید آزاد باشد تا بتواند براساس سوگندی که به آن خورده حقایق را بنویسد. حقایق یعنی آلام و دردهای بشر، صداقت و راستی و درستی.
قلم باید بین راستی و صداقت ودرستی با ریا و دروغ و تزیور دیوار بکشد، فاسدان را رسوا و برملا کند و آنان را به جامعه نشان دهد. در برابر اربابان زر و زور بیاستد و حقیقت را فریاد بزند.
سوگند خداوند به قلم به دلیل اهمیت بالای آن است. قلم می تواند انسان ها را با به راه راست هدایت کند مانند آنچه که پیامبران نوشته اند و در کتاب های آسمانی آمده است و ما مسلمانان نیز به تاسی از قرآن کریم از آن تبعیت می‌کنیم و می تواند به مانند ایادی زر و زور هم در خدمت شیاطین باشد و افراد را منحرف کند.
جامعه امروز به راستی که نیاز به قلم های آزادی دارد که از راستی، صداقت، درستی بنویسد. در دنیایی که تزویر، ریا، ثروت و قدرت همه ابعاد زندگی را در احاطه کرده و متاسفانه قلم را نیز به خدمت خود آورده است و نمی‌گذارد قلم ها آزادانه بچرخند و حقایق را بنویسند.در عصر تکنولوژی و گسترش شبکه های اجتماعی در فضای مجازی برخی واژه ها به حاشیه رفته‌اند. گمشده بشر امروز معنویت، اخلاق، صداقت و درستی است. قلم باید بر محور این واژه ها بچرخد تا بشر به آرامش و سعادت برسد اما در نهایت تاسف سردمداران زر و زور این واژه ها را به حاشیه برده‌اند و مجال چرخش قلم در محور آن را نمی‌دهند.جامعه امروز گرفتار در روزمرگی و بی برنامگی است انسان ها دور خود می‌چرخند. این قلم بدستان هستند که باید براساس سوگندی که پروردگار بزرگ به ابزار دست آنها خورده دست به کار شوند و جامعه را به سمت الهی ببرند. سمت و سوی که بشر به آرامش برسد و بتواند حیاتی جاودانه داشته باشد.
بگذارید قلم بچرخد و آزادانه بنویسد، از رنج دوران، از ستم ظالمان، از جور روزگار و از همه سختی‌هایی که به بشر امروز تحمیل شده است. در این روزگار امواج ماهواره ها جای خطوط زیبای قلم را گرفته و افکار و اذهان بشر را منحرف کرده و اجازه هیچ تفکری به انسان امروزی نمی‌دهد.
آنگاهی که قلم ها از روز کاغذ برداشته شده و امواج جای آن را گرفته قدرت تفکر و تعقل نیز برچیده شده و آدم ها سطحی نگر شده‌اند و بی اهمیت به پیرامون خود نمی اندیشند و تنها گذرا از کنار مسایل رد می‌شوند.
جهان امروز با مشکلات فراوانی روبرو است از بحران هویت انسان ها تا ناامیدی و سرگشتگی آنان و از بحران‌های زیست محیطی تا خشکسالی و کم آبی و فقر و گرسنگی و این روال ادامه دارد و پایانی برای آن متصور نیست.
قلم‌های آزادی می‌خواهد که فریاد بزند و جامعه را بر روی ریل بیاورد، جامعه‌ای که مدتهاست از جاده اصلی منحرف شده و در بیراهه ها سرگشته و آواره می‌چرخد و بی هدف و بی برنامه تنها حرکت می‌کند آینده ای نیز برای خود ترسیم نکرده است.
قلم به دستان از متولیان می‌خواهند که حرمت قلم را پاس بدارند و آن را از حاشیه به متن بیاورند و جرات و جسارت به قلم به دستان بدهند تا حقیقت بنگارند و و راوی حقایق باشند آنگاهست که جامعه بر روی روال می‌آید. تنها توان قلم است که می‌تواند دروغ و دروغگویان را برملا و آنان را به حاشیه ببرد و جامعه را پاک و بی آلایش کند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،اگر چه در دوران شیوع کرونا هستیم و دروهمی، تجمع و مراسم ممنوع است اما جا داشت متولیان فرهنگ برای پاسداشت روز قلم هرچند آیین‌های کوچکی ولو در فضای مجازی به احترام این روز برگزار می‌کردند و لزوم احترام به قلم و قلم به دستان را به جامعه یادآور می‌شدند اما این بی مهری به اهالی قلم تازگی ندارد تا نشان دهد قلم و اهالی آن همچنان مظلوم هستند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7