حج تجدید میثاقی لبریز از شوق و عبودیت

حج تجدید میثاقی لبریز از شوق و عبودیت

علیرضا نیاکان
گروه دین و زندگی: به نیت دیدار با حضرت دوست عاری از رنگ، بو و لبریز از شوق و اشتیاق ظهر روز نهم ذی حجه محرم می شویم احرام بستن و یا محرم شدن از اولین اعمال حج ( تمتع یا عمره ) است گام نخست در احرام جدا شدن از همه ظواهر دنیاست باید در احرام لباس بندگی دنیا را از تن بیرون آوریم و لباس طاعت و عبودیت بپوشیم با پوشیدن لباس احرام از خداوند مهربان می خواهیم ما را در راه خدمتگزاری به دین او یاری کند و برای گام نهادن در این مسیر کمر همت ببندیم و لباسی به سفیدی و زیبایی برگ گل یاس برتن می کنیم.
میقات:مکانی که مقدمه عاشقی در حج است مقدمه ای که اگر بتوانیم بدرستی آن را درک کنیم به تبع آن روح عبادت بر مناسک و اعمال حج جاری می شود زائر از پنج میقات می تواند محرم شود، میقات ذوالحلیفه یا مسجد شجره، میقات جحفه، میقات قرن المنازل، میقات بلملم و میقات وادی عقیق؛ این پنج میقات دروازه های ورود به محدوده حرم و مرکز عالم یعنی مسجدالحرام می باشند. معمولا زائران ایرانی مدینه اول از مسجد شجره محرم می شوند.
مسجد شجره:این مسجد در اطراف مدینه واقع گردیده است. فضای روحانی این مکان مقدس یادآور احرام بستن پیامبر اسلام در این مسجد است. مسجد شجره محل تولد و زادگاه اسماء بنت عمیس است این بانوی بزرگوار خادمه خاص حضرت زهرا (س) بوده است.
ذکر تلبیه:لبیک الهم لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد والنعمه لک والملک لا شریک لک لبیک؛ تلبیه ذکر توحیدی است توحید در صفات و افعال و ذات خداوند سبحان ذکری مخصوص دیدار معشوق و ذکری عاشقانه که از دل بر می خیزد و بر زبان جاری می شود. تلبیه نوای ملکوتی میزبان است.
ورود به مسجد الحرام:مستحب است قبل از ورود به مسجد الحرام ذکر » یا جوادُ یا کریم« گفته شود در هنگام ورود به مسجد الحرام جلوه کرامت- رحمت و رأفت حق بدون هیچ درنگی نمایان می شود .
کعبه:نقطه اتصال زمین به آسمان و پنجره زمینی آسمان کعبه هم مبداء امامت است(میلاد حضرت علی (ع)) و هم منتها و فرجام امامت ( تکیه گاه حضرت مهدی (ع) هنگام ظهور) بنای یادبود توحید و یادآور نزول سوره فیل و نابودی قوم ابرهه در سوء قصد به آن مرکز توجه دل ها به خدا؛ مکانی که پیامبر (ص) و امامان معصوم در آنجا نماز خوانده و خدا را عبادت کرده اند. حجرالاسود:همان قطعه سنگی است که در عالم بالا جوهری نورانی بوده و شاهد پیمان خداپرستی حضرت آدم علیه السلام در بهشت می باشد و خداوند چنین مقرر کرده است که فرزندان آدم نیز به نزد آن سنگ بروند و با دیدنش بهشت و عهد و پیمان خود و خداوند را به یاد آورند و آن عهد و پیمان را استوار نمایند. بوسیدن و اشاره کردن و دست زدن به آن مستحب است.
طواف حج:حاجی طواف بر گرد معشوق و خانه معبود خویش را از حجرالاسود که جلوه گاه مقام ولایت است با ذکر تسبیحات اربعه ( سبحان الله- الحمدالله- لا اله الا الله و الله اکبر ) شروع می کند و در آنجا با همین اذکار پایان می دهد.نماز طواف:اینجا سراسر جلوه های خداست به هر سو که نماز بخوانیم رو به سوی او داریم. این نماز پشت مقام ابراهیم اقامه می شود مقام در اصطلاح نام سنگی است که حضرت ابراهیم (ع) بر بالای آن ایستاده و خانه کعبه را بنا نهادند و نیز بر بالای آن بانگ برآورد و مردم را به حج فراخواند.
زمزم:مستحب است قبل از ورود به سعی مقداری از آب زمزم بنوشیم و سینه و شکم را با آن مسح نمائیم. زمزم چشمه ای است بهشتی که هزاران سال قبل جوشیده و هنوز در عالم جریان دارد آب این چشمه نماد تلفیق علم و عشقی قدیمی و پایان ناپذیر است که اضطراب هاجر را به آرامش تبدیل کرد. سعی:حرکت از عالم باطن به سوی عالم ظاهر است سعی مانند طواف در قالب عدد هفت انجام می شود به سمت کوه با صفای صفا می رویم و به یاد سختی ها و بی قراری ها و چشم های مضطرب هاجر برای یافتن جرعه ای آب چشم به راه مروه می شویم تا زمزم وجودمان از زلال وجود مولا سیراب شود.
تقصیر عمره:تقصیر در لغت به معنای اختصار است و در اعمال حج به معنای کوتاه کردن مقداری از موی سر و یا به چیدن مقداری از ناخن دست و پا گویند این عمل از واجبات مراسم حج و عمره است که در پایان سعی و در مروه انجام می شود در نگاه عرفانی تقصیر نماد جدایی از عالم مادی است.
وقوف در عرفات:اعمال حج تمتع با وقوف در عرفات آغاز می شود. مشعر:بعد از غروب خورشید گویی حاجی راه را شناخته و با فانوس معرفت شبانه راهی سرزمین مشعر ( سرزمین شعور و معرفت ) می شود تمام بخشیده شدگان عرفات در بیابانی به نام مشعر یا مزدلفه گرد هم می آیند تا بر سر سفره معرفت دیگری که خداوند در شب تدارک دیده بنشیند مزدلفه از زلف به معنی نزدیک بودن است زیرا قلوب مومنین در عرفات چنان به هم گره خورده است که فاصله و تفرقه ای در میان نیست مشعر را محل شعور و محل دریافت ادراک باطنی دانسته اند ادراکاتی ظریف، ریز و دقیق اما استوار و محکم مشعر کلاس شبانه است و تکرار درس عاشقی . مِنی:بعد از شناخت عرفات و شعور مشعر آزمایش منی تعیین کننده است کم کم به هنگام طلوع خورشید نزدیک می شویم لحظات شور انگیزی است همه چشمها در انتظار اولین تیغه های طلوع به افق خیره شده است به ناگاه روشنی روز عید قربان در مقابل دیدگانمان نمایان می شود هنگام فجر با آغاز روز و همزمان با طلیعه اولین شعاع های خورشید باید خود را به سرزمین مِنی جلوه گاه عبادت و تفکر برسانیم جایی که حضرت ابراهیم اولین بت شکن بزرگ تاریخ در آزمون سخت الهی اسماعیلش را به قربانگاه دوست می برد وقوف در سرزمین مِنی به مدت سه روز و راز و نیاز با خدا همچون سنت حسنه اعتکاف از دیگر مراحل و اعمال حج است .رمی جمرات:رمی جمرات از واجبات حج است این عمل به معنای پرتاب کردن تعداد مشخصی سنگ به ستون های معینی است این ستون ها جمره اولی جمره وسطی و جمره عقبی نامیده می شود.
حضرت ابراهیم در مِنی به خواست خداوند مامور به ریختن خون فرزندش شد و شیطان در این سه موضع قصد وسوسه ایشان را کرد اما در هر سه مکان با سنگباران حضرت مواجه شد.
در سومین رمی تکلیف نفس لوامه مشخص می شود:این نفس سرزنش کننده است اما گاهی وظیفه خود را از یاد می برد و خاموش و ساکت می ماند در این زمان باید با سنگریزه جمرات نابود شود هر یک از این نفوس چنانچه با قصد قربت مشغول به بندگی نباشند باید جداگانه سنگ باران شوند تا به نفس مطمئنه دست یابیم.
قربانی:وظیفه دیگری از واجبات حج است که در روز دهم انجام می شود در این روز باید شتر- گاو یا گوسفند قربانی شود عید قربان یا عید اضحی یادآور حکایتی عجیب و تکان دهنده است حکایت پدر و پسری که غرق جلال و جمال محبوب شدند در قربانگاه صدای اسماعیل شنیده می شود کهمی گوید پدر آنچه بر آن ماموری انجام بده من تسلیم ماموریت تو هستم. تقصیر حج تمتع (حلق):زائر بعد از قربانی حلق و تقصیر می کند حلق به معنای تراشیدن موی سر و تقصیر به معنای کوتاه کردن مقداری از مو یا ناخن می باشد زنان تقصیر می کنند و مردان حلق انجام می دهند این امر الهی ظاهر و باطنی دارد ظاهرش آن است که رذائل و آلودگی ها از فاعل دور می شود وباطن آن جدایی از انواع موانع و تعلقات کمالی است. پس از وقوف در منی برای انجام طواف حج تمتع و پس از آن طواف نساء بار دیگر راهی مسجد احرام می شویم.
و به این ترتیب زائر اعمال حج را به اتمام می رساند و آماده عزیمت به وطن می شود. عطر حج و نورانیت حاصل از آن تا زمانی که حاجی به گناه آلوده نشده باقی خواهد ماند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


8 + = ده