جوامع بین المللی آماده همکاری با ایرانیان در حل بحران دریاچه ارومیه هستند

?گروه خبر: مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران و عضو انگلیسی ?یو ان دی پی? گفت: جوامع بین المللی آماده همکاری با ایرانیان برای حل بحران دریاچه ارومیه هستند.
?مایک موزر? در گفت و گو با ایرنا افزود: این مشکلی است که باید با اراده و توسط خود ایرانیان حل شود و جوامع و کارشناسان بین المللی نیز با انتقال دانش و تجربه و کمک های مالی در کنار مردم ایران هستند.
وی اظهار کرد: شرایط فعلی دریاچه ارومیه بسیار نگران کننده است و طوفان های نمکی که ما در این منطقه مشاهده کردیم اهمیت کار و اقدام سریع برای دریاچه ارومیه را دو چندان می کند.
موزر افزود: من موقعیت های مشابه دریاچه ارومیه را در مقیاس های کوچک مشاهده کرده ام ولی این دریاچه دارای وسعت بسیار بالایی است.
وی اضافه کرد: موضوع اقلیم و استفاده از آب به شکل بی رویه در داخل این حوضه آبخیز و خارج از ظرفیت، مهمترین مشکل این زیست بوم جهانی است و نیازمندیم تا تمهیداتی اندیشیده شود تا مصارف کشاورزی با ظرفیت های موجود همخوانی داشته باشد.
این کارشناس انگلیسی گفت: نه تنها کشاورزان باید در این رابطه کار کنند که کل مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز در این زمینه باید صرفه جویی کرده و نسبت به این کار رغبت داشته باشند.وی با اشاره به نقش تشکلهای غیردولتی در این راستا گفت: نقش تشکلها بسیار پر رنگ و مهم است و باید یک حرکت در ابعاد بزرگ در این زمینه صورت بگیرد.این کارشناس بین المللی اضافه کرد: برای صرفه جویی در مصرف آب باید جلب مشارکتهای مردمی و آموزش کشاورزان با کمک تشکلها صورت بگیرد چون تا مردم نخواهند کاری محقق نمی شود.
۲۲ نفر از اعضای برنامه عمران سازمان ملل ?یو ان دی پی? روز دوشنبه به همراه کارشناسان نجات بخشی دریاچه ارومیه از تهران و نیز مسئولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برای بررسی های میدانی و بررسی میزان بحران دریاچه ارومیه و اثرات آن بر منطقه از سواحل دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن بازدید کردند.
این بازدید توام با طوفان های شن و نمک در بخش جنوب غربی دریاچه ارومیه بود.
دریاچه ارومیه از ۱۷ سال گذشته دچار بحران کم آبی شده است
این دریاچه با وسعت ۵۷۰۰ کیلومتر هم اکنون تنها ۱۵ درصد از وسعت خود را حفظ کرده و با بروز بادهای شدید طوفان های نمکی در سواحل دریاچه شکل می گیرد که دارای عوارض بسیار ناگواری برای ساکنان منطقه در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است.این دریاچه دارای ۱۰۲ جزیره است که زیستگاهی منحصر به فرد برای گونه های مختلف جانوری از جمله قوچ و میش، گوزن زرد ایرانی، انواع پرندگان مهاجر، خزندگان و سایر پستانداران بوده که هم اکنون به علت بحران خشکیدگی زندگی این جانوران نیز در معرض تهدید قرار گرفته است.?

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 15