تکمیل زیرساختهای ریلی فرصتی برای توسعه آذربایجان غربی

تکمیل زیرساختهای ریلی فرصتی برای توسعه آذربایجان غربی

آرازآذربایجان،یکی از ابزارهای توسعه که فرصت رشد اقتصادی را فراهم می کند توسعه حمل و نقل ریلی است.
خط آهن مراغه – ارومیه ۲ استان آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل کرده است و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.اما آذربایجان غربی تاکنون نتوانسته از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای توسعه خدمات مسافری بویژه خدمات حمل و نقل بار استفاده کند.
دولت سیزدهم به حوزه حمل و نقل ریلی در کشور و به ویژه راه آهن آذربایجان غربی توجه ویژه ای دارد که اخیرا نیز ۱۰ دستگاه واگن با هدف ارتقای کیفیت و کمیت خدمات مسافری ریلی در آذربایجان غربی از سوی سازمان اموال تملیکی به ناوگان حمل و نقل ریلی این استان واگذار شد.
استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده که زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل باری و مسافری را امسال در استان ارتقاء می دهیم
محمدصادق معتمدیان در جلسه بررسی مشکلات ایستگاه قره‌تپه سلماس افزود: در کنار توجه ویژه دولت، زمینه سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در دستور کار نهادهای مسئول قرار گیرد.
ایستگاه راه‌آهن در حوزه باری ارومیه تکمیل شده است
استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به زیرساخت سازی برای توسعه باری ایستگاه‌هایی چهارگانه از میاندوآب تا ارومیه، گفت: ایستگاه راه‌آهن در حوزه باری ارومیه تکمیل شده، نقده به زودی تکمیل می‌شود و مهاباد و میاندوآب نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
معتمدیان توسعه راه آهن را از اولویت‌های دولت در سطح کشور و آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: در استان نیز اولویت بهبود زیرساخت‌هاست و در این خصوص، در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای راه آهن ارومیه اختصاص یافت.
زیرساخت‌های حمل و نقل باری و مسافری در آذربایجان غربی ارتقاء می یابد
وی با اعلام اینکه زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل باری و مسافری را امسال در استان ارتقاء می دهیم، تاکید کرد: در کنار توجه به بخش‌های مختلف، موضوع صادرات با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد.
معتمدیان همچنین در جلسه بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در حوزه تجارت هم از ظرفیت های آذربایجان غربی به خوبی استفاده نکرده‌ایم، گفت: همسایگی با سه کشور، همجواری با چند کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی، وجود سه فرودگاه، اتصال ریلی به اروپا، دروازه اروپا بودن، داشتن صدها کیلومتر مرز با ترکیه و شمال عراق از جمله مزیت‌های استان است که تاکنون به خوبی از آنها استفاده نشده و باید امسال برای سرمایه گذاری در این حوزه تمهید کرد.
معتمدیان ادامه داد: یکی از دلایل بالا بودن قیمت کالا در استان، موضوع حمل و نقل و تکیه بر حمل و نقل گران جاده‌ای است که باید برای بهبود این روند، از ظرفیت حمل و نقل ریلی ایجاد شده در استان بسیار بیشتر از گذشته استفاده کنیم.
وی از اتمام عملیات توسعه ایستگاه‌های باری در ایستگاه‌های قطار ارومیه و نقده خبر داد و گفت: البته باید این امر با حضور شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ریلی در استان تکمیل شود تا بتوانیم با استفاده از حمل و نقل ریلی، هزینه حمل و نقل را کاهش دهیم.
با رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل ریلی، از این ظرفیت در آذربایجان غربی به بهترین شکل ممکن می توان استفاده شود و با تکمیل زیرساختهای ریلی فرصتی برای توسعه استان فراهم می شود که در این راستا یکی از کارهایی که باید انجام شود، ایجاد شرکت‌های حمل و نقل ریلی بومی در گستره بین المللی است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


2 + = هفت