ادعاي کردواني با اشاره به اطمينان دولت از احياء ناپذيري درياچه اروميه :

دولت از سال ۹۵ اعتبارات احیاء دریاچه ارومیه را کاهش داده است

دولت از سال ۹۵ اعتبارات احیاء دریاچه ارومیه را کاهش داده است

گروه خبر:پدر علم کویرشناسی ایران گفت : دولت از سال ۹۵ به این نتیجه رسیده است که احیاء دریاچه ارومیه شدنی نیست و به همین دلیل اعتبارات آن را کاهش داده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، پرفسور پرویز کردوانی در دومین همایش راهبردی آب در بخش کشاورزی که در ساری برگزار شد ، افزود : برداشت بی رویه آب اطراف دریاچه ارومیه از طریق چاهها باعث پایین رفتن سطح آب شد و افزودن آب به این دریاچه نیز نمی تواند آن را احیاء کند.
وی توضیح داد : اگر چه در سال های اخیر با سر ریز کردن آب سد حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است ، ولی این آب نیز به مرور زمان به دلیل پایین رفتن سطح آب زیرزمینی از طریق حفره به زیرزمین می رود.
کردوانی گفت : دریاچه ارومیه برای احیاء به ۱۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که تامین این میزان آب امکان پذیر نیست و در صورت انجام نیز آب به زیر زمین نفوذ می کند.
وی افزود : دولت نیز از سال ۹۵ به این نتیجه رسیده است که احیاء دریاچه شدنی نیست و اعتبار آن را کاهش داده است.
پرفسور کردوانی همچنین طرح باروری ابرها را برای باران زایی رد کرد و گفت : تاکنون این طرح در هیچ کشوری موفقیت آمیز نبوده و برای ما نیز امکان پذیر نخواهد بود.
وی با اعلام این که اجرای طرح بارور سازی ابرها باعث هدر دادن سرمایه است و چیزی عاید کشور نخواهد کرد افزود : کشورهایی که طرح باروری ابرها را انجام دادند برای تسهیل در پرواز و فرود هواپیما در مه آلودگی از کربن استفاده می کنند.
پدر علم کویرشناسی ایران همچنین از طرح مالچ پاشی در کشور برای جلوگیری از بیابان زایی و گرد و غبار انتقاد و این عمل را نوعی خیانت ارزیابی کرد.
کردوانی راهکار پیشنهادی خود را به جای مالچ پاشی ، استفاده از ریگ یا ریگ پاشی معرفی کرد و گفت : طرح مشابه در ۲۰۰ هکتار از بیابان در چابهار انجام شده که موفقیت خوبی نیز به دنبال داشته است.
پرفسور کردوانی به دلیل باران های پاییزی بهترین زمان برای غلبه بر کم آبی در مازندران را احیاء کشت پاییزه بیان کرد.
وی گفت که مازندران به دلیل کمبود آب در تابستان باید برنامه ریزی خود را برای کشت پاییزه داشته باشد و بیشترین محصول خود را به سمت پاییز ببرد.
این جغرافیادان و چهره ماندگار گفت : اگر چه برنج به دلیل شرایط خوب آب و هوایی در مازندران در تابستان باید کشت شود، ولی برای سایر محصولات باید برنامه ریزی برای کشت پاییزه باشد تا مشکل کم آبی کمتر شود.وی ظرفیت مازندران را کشاورزی دانست و افزود : این استان تنها منطقه ای در جهان است که به دلیل شرایط خوب آب و هوایی می تواند بهترین نقطه برای کشت برنج باشد.
پرفسور کردوانی با اشاره به دریای خزر به عنوان یکی از ظرفیت های آبی مهم مازندران گفت : باید از آب این دریا برای برخی محصولات کشاورزی مقاوم در برابر شوری استفاده کرد.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی در برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر از آب دریا برای کشت محصولات کشاورزی از جمله علوفه دامی استفاده می کنند که میانگین تولید علوفه با این آب در هر هکتار به ۱۳ تا ۱۴ تن می رسد.
وی از شهرستان شرق مازندران به عنوان بهترین منطقه برای بهره گیری از آب دریای خزر برای کشاورزی یاد و دلیل آن را پایین بودن میزان بارندگی در این مناطق بیان کرد.
کردوانی گفت : در مناطقی می توانند از آب دریای خزر برای کشت استفاده کنند که میانگین بارش آنها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر می رسد و در مناطق غرب مازندران که بارش زیادی دارند ، نمی توانند از این آب استفاده کنند.پدر علم کویرشناسی ایران راهکار غلبه بر کم آبی به خصوص استان مازندران را مصرف بهینه آب بیان کرد و با انتقاد از حذف خانه های شیروانی در این استان ، اظهار داشت : باید در این استان زمینه ای ایجاد شود تا با جمع آوری آب باران از طریق بام_های شیروانی و ذخیره سازی ، از آن در سایر مصارف غیر شرب استفاده شود.
وی بهره گیری بهنیه از فاضلاب ها را راهکار دیگری غلبه بر کم آبی دانست.
دومین همایش ملی مصرف بهنیه آب با حضور کارشناسان کشاورزی، آب منطقه ای و محیط زیست ملی و استانی در ساری در حال برگزاری است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


8 − = پنج