گزارش//

تولید محصولات گلخانه‌ای در آذربایجان غربی مرهمی بر زخم خشکسالی

تولید محصولات گلخانه‌ای در آذربایجان غربی مرهمی  بر زخم خشکسالی

گروه گزارش: یکی از راه‌های مقابله با کمبود منابع آب و بحران کم آبی در آذربایجان غربی کشت گلخانه‌ای با میزان چند برابری تولید و کاهش قابل توجه مصرف آب است.
آذربایجان غربی طی سال‌های متمادی با مسئله خشکسالی و نبود بارندگی های مناسب روبرو بوده به طوری که خشکسالی تا جایی پیش رفته که همه ساله شاهد کاهش ده ها سانتی متر سطح آبهای زیر زمینی در استان هستیم.
خشک شدن قنات‌ها، نشست زمین، افت کمی و کیفی منابع آب و خشکی تالاب‌‌ها، افزایش جابه‌جایی و کف شکنی چاه‌ها، استفاده بدون حساب و کتاب از آب سفره‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از آب زیرزمینی سبب شده بسیاری از قنات‌های روستایی خشک و زمینه مهاجرت مردم به شهرها فراهم شود و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و کمبود تولیدات کشاورزی را به همراه داشته باشد.
آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور هستند که می‌توان برای برون رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن، کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.
ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌هایی مانند آذربایجان‌غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
تولید سالانه ۱۰ هزار تن سبزی و صیفی در گلخانه‌های آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۲۱۵ واحد گلخانه ای در استان گفت:سالانه ۱۰ هزار تن سبزی و سیفی در گلخانه‌های استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.اکبرکرامتی با بیان اینکه، این تعداد واحد گلخانه در مساحت ۶۰ هکتار در استان فعالیت می‌کنند ادامه داد: ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.وی میزان تولید سالانه محصولات واحد های گلخانه ای استان را ۲۳۸٫۷ تن توت فرنگی، ۱۴۳ تن گیاه دارویی، ۶۰ تن میوه درختی، ۲٫۶۲ میلیون اصله نهال، ۲٫۵ میلیون شاخه گل، ۳٫۲ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های عنوان کرد.
به گفته وی، بیشترین تعداد گلخانه‌های استان در شهرستان ارومیه قرار دارد و برای احداث هر متر مربع گلخانه براساس نوع سازه و میزان پیشرفته و مدرن بودن تجهیزات مورد استفاده ۱۵ تا ۲۵ میلیون ریال هزینه لازم است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،کرامتی گفت: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه در استان است و با توجه به دستور استاندار آذربایجان غربی مبنی بر اجرای نهضت ۲ هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت‌های گلخانه‌ای برای سرمایه گذاری های کلان در این بخش شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت های لازم است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


1 + = سه