توسعه تجارت خارجی آذربایجان غربی با ایجاد خطوط هوایی جدید

توسعه تجارت خارجی آذربایجان غربی با ایجاد  خطوط هوایی جدید

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: لزوم شناساندن مزیت های موجود و مستعد سرمایه گذاری آذربایجان غربی برای جذب سرمایه گذاران خارجی ضروری است و برای این منظور باید خطوط هوایی جدید با هدف توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه راه اندازی شود.
توسعه خطوط هوایی و ریلی یکی از زمینه?های مهم توسعه استان آذربایجان غربی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. توسعه خطوط هوایی و ریلی بسیاری از مشکلات بویژه برای بازرگانان را مرتفع می کند و باید با جدیت توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی محقق شود تا آذربایجان غربی از فضای بن بست ارتباطی خارج شود.
در چنین شرایطی توسعه روابط با کشورهای همجوار از مهمترین برنامه های دستگاههای اجرایی استان باید باشد و در این راستا برنامه های مدون و بلند مدتی باید تدوین شود.
لزوم راه اندازی پرواز های مستقیم ارومیه به کشورهای همجوار خارجی در چنین شرایطی بر همگان مبرهن است و با ایجاد این خطوط هوایی حتی مردم کشور های جمهوری آذربایجان، ترکیه ، عراق و ارمنستان نیز به لحاظ شرایط اقلیمی و نزدیکی به ارومیه از این خطوط هوایی می توانند استفاده کنند.
با ایجاد پرواز های مستقیم با کشورهای همسایه، توسعه روابط صاحبان تجاری و اقتصادی میان بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور افزایش می یابد.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی ظرفیت های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری خارجی گام های اساسی برای توسعه استان بردارد. به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری خارجی است.
تحقق سرمایه گذاری مستلزم انعطاف پذیری آن یا پیوسته در تغییر و تحول بودن سیاست های اقتصادی و هم چنین ساختار اقتصادی است که اگر اجزای این ساختار شناخته شود و مکانیسم عملکرد هر جز یاری کننده اجزای دیگر باشد؛ موجب کاهش هرز رفتن نیرو و فرسایش می شود که این ساختار وابسته به عمل ساختار اداری است که برای سلامت و درستی آن بسیار باید کوشید.استان آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور و نزدیکی به مرزهای کشور ارمنستان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جاده ای و ریلی ایران به اروپا یکی از مستعد ترین استان های کشور برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می دهد که جلب سرمایه گذاران خارجی بزرگ ترین خدمت به مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اصل توسعه در استان است.
سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهمترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است.فراهم نمودن زمینه های جذب سرمایه ، حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاههای اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.
احصاء و اطلاع رسانی ظرفیتهای موجود استان برای جذب سرمایه گذاران از مهم ترین وظایف حوزه سرمایه گذاری استان در شرایط اقتصادی امروز است و اهمیت جذب سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی در استان، نشان می دهد که یکی از اولویت های اساسی توسعه استان موضوع مهم جذب سرمایه گذار است. این مهم نیازمند شناسایی، تدوین و ارائه توانمندیها، پتانسیلها و فرصتهای سرمایه گذاری استان در چارچوب و قالب بین المللی به سرمایه گذاران بالقوه خارجی است.
فرصتهای سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود و معرفی مزیتها و مشوقهایی که ایران و استان آذربایجان غربی را مستعد سرمایه گذاری می کند و می تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر باشد باید از راه برگزاری نمایشگاهها، همایش ها و جشنواره ها معرفی شود.
این در حالی است که لزوم شناساندن مزیت های موجود و مستعد سرمایه گذاری آذربایجان غربی برای جذب سرمایه گذاران خارجی ضروری است و باید سیاست همه دستگاههای اجرایی استان در این زمینه باشد.همه دستگاههای اجرایی باید در خصوص راه کارهای تقویت و گسترش روابط و مناسبات اقتصادی و سرمایه گذاری بین آذربایجان غربی و سایر کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق وارد کار عملیاتی شوند.
ظرفیت ها و توانمندی های کشاورزی، اقتصادی، زیرساختی، گردشگری، توریسم و معدنی آذربایجان غربی و مشوق های قانون جذب سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری خارجی مستعد و چشمگیر است و همکاری و مساعدت کنسولگری ایران در ارزوم برای شناساندن این فرصت ها برای استان های شرق ترکیه بسیار راهگشاست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


8 − دو =