تناقض‌گویی در بازار دارو

تناقض‌گویی در بازار دارو

گروه اجتماعی: در بازار دارو کمبود خاصی وجود ندارد و قیمت‌ها افزایش نداشته است! این جمله عجیب بارها و بارها از زبان مدیران سازمان غذا و دارو تکرار شده است و دیروز دوباره مدیران این سازمان همان جملات همیشگی را به زبان آوردند.
جملاتی که البته نه تنها با تجربه بیماران در بازار دارو متفاوت است که چندی پیش نمایندگان مجلس هم در تذکری شفاهی در صحن علنی ساختمان بهارستان هشدار دادند که عواقب تنش بیشتر در بازار دارو گریبان وزارت بهداشت را خواهد گرفت.
انکار کمبود و افزایش قیمت دارو از سمت سازمان غذا و دارو در شرایطی رخ می‌دهد که علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان به سپید می‌گوید ریشه انکار واقعیت‌های بازار دارو در تعاریف متفاوتی است که سازمان غذا و دارو از کمبود دارو برای خود ایجاد کرده است.
از بیماران اصرار و از وزارت بهداشت انکار!
کمبود اقلام دارویی سال گذشته بارها خبرساز شد. از کمبود سرم‌های تزریقی و داروهای بیماری کرونا گرفته تا داروی قارچ سیاه و بیماری‌های صعب‌العلاج.
در برخی مقاطع هم رسانه‌ها از کمبود برخی اقلام داروهای ساده مانند داروهای سرماخوردگی و گوارشی گزارش دادند.
کمبود اقلام دارویی حتی تجمعات اعتراضی پراکنده بیماران مختلف را به دنبال داشت و البته ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری هم در یکی از این تجمعات حاضر شد.
با تمام اینها اما، وزارت بهداشت و به ویژه سازمان غذا و دارو زیر بار افزایش قیمت دارو و کمبودهای بازار نمی‌روند و بارها سازمان غذا و دارو اعلام کرده که کمبودهای بازار در حد استانداردهای تامین بازار دارو است و مشکل خاصی وجود ندارد.
از آن سمت هم وزارت بهداشت و هم سازمان غذا و دارو منکر افزایش قیمت دارو می‌شوند و مدعی هستند که تورم اقلام دارویی همیشه زیر نرخ تورم و حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد بوده است.
هرچند که گزارش‌های مردم از کف بازار دارو با روایت وزارت بهداشت متفاوت است و نمایندگان مجلس هم بارها در این زمینه به وزارت بهداشت تذکر داده‌اند اما مدیران این سازمان همچنان ادعاهای قبلی خود را تکرار می‌کنند.
امسال دارو افزایش قیمت نداشت!
در همین زمینه بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو دیروز گفت که داروها در کشور، یک قیمت واحد دارند و در سال جدید هیچگونه اصلاح قیمتی برای دارو نداشته‌ایم.
دارایی همچنین گفت: پیگیری‌های حوزه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با قوت در حال انجام است و مردم در صورت مشاهده هر گونه عدول از قوانین مرتبط با دارو می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق شماره داخلی ۳ سامانه ۱۹۰ به وزارت بهداشت ارائه کنند.
او با بیان اینکه داروها در کشور، یک قیمت واحد دارند و در سال جدید هیچگونه اصلاح قیمتی برای دارو نداشته ایم، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو مسئول قیمت‌گذاری دارو در کشور است و این قیمت‌گذاری در کمیته‌ای ویژه با حضور نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بررسی و در مورد آن، تصمیم‌گیری می‌شود.
بنابر اعلام وبدا، دارایی بیان کرد: پس از تصویب قیمت در این کمیته، قیمت دارو از طریق سامانه الکترونیک به داروخانه‌های سراسر کشور اعلام می‌شود و داروخانه‌ها نیز موظف هستند که فاکتور فروش داروهای با و بدون نسخه را به مردم ارائه و مردم نیز باید فاکتور از داروخانه‌ها، طلب کنند.
کمبودهای دارو مقطعی است
درباره کمبودهای بازار دارو هم ادعاهای گذشته تکرار شد و حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت توزیع اقلام دارویی توضیح داده است که برخی کمبودهای مقطعی وجود دارد.او در مورد وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی است،۳ گفت: دلیل کمبود این دارو تاخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تاخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولید کننده خارجی بود که محموله ثبتی، مردادماه تامین می‌شود. البته در سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.
اینانلو همچنین در مورد داروی دکارلین توضیح داد: تریپتورلین ۰٫۱ در لیست کمبود است و دوز ۱۱٫۲۵ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود.او ادامه داد: در اسفند ماه ۲ میلیون دوز داروی الندرونیت تولید شده و در حال حاضر یک میلیون عدد در حال تولید است، در مورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۴٫۵ ماه موجودی داریم.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، گفت: برخی داروهای برند جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند؛ چراکه دارای مشابه تولید داخل هستند. داروهای زلودا و ویکتوزا از این دسته داروها محسوب می‌شوند.
به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در مورد داروی دائولین معادل ۳ماه، پرازوسین دوز ۱ معادل ۴۲میلیون عدد تولید و دوز ۵ معادل ۱۳میلیون تولید شده، کپسول فنی توئین معادل ۱۰ماه، گلی کلازید دوز ۳۰ و۶۰ بالای چهار ماه و دوز ۸۰ چهار ماه موجودی داریم.
اینانلو در مورد داروی آلبومین گفت: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیدا کرده و به زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، او همچنین از تلاش برای تامین هرچه سریع‌تر داروی ترازوسین خبر داد.
چرا وزارت بهداشت زیر بار واقعیات بازار نمی‌رود؟
با این حال علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان کشور این ادعاها را قبول ندارد و توضیح می‌دهد که تعریف سازمان غذا و دارو از کمبودهای دارویی با تعریف انجمن داروسازان کشور متفاوت است.او ادامه داد: از نظر انجمن داروسازان کشور هر دارویی که در بازار ایران مجوز فروش دارد، می‌تواند مشمول مصادیق کمبود دارو شود اما از نظر سازمان غذا و دارو کمبود دارو فقط درباره داروهای تولید داخل پایش می‌شود.نائب رییس انجمن داروسازان تاکید کرد: از طرف دیگر سازمان غذا و دارو معتقد است اگر اقلام دارویی به حد کافی بین داروخانه‌های دولتی توزیع شود پس کمبود دارو وجود ندارد، این در حالی است که بیماران با مراجعه به داروخانه‌های خصوصی درباره بسیاری از اقلام دارویی بارها جواب منفی می‌شوند و ناچار می‌شوند به داروخانه‌های هلال احمر یا بازار سیاه مراجعه کنند.به گزارش آراز آذربایجان بعه نقل از شعار سال،فاطمی همچنین گفت: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از بیماران با خرید داروهای مشابه داخلی ناچار هستند دوز مصرف دارو را تغییر دهند و این اتفاق ممکن است در توان بدن بیمار نباشد یا پزشکان برخی بیماران را ملزم به مصرف داروهایی با برند خاص می‌کنند و وقتی داروهای مورد تشخیص پزشکان در بازار به حد کافی وجود ندارد این به معنی کمبود آن داروست.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = دو