معاون وزير آموزش و پرورش در اروميه :

تلفیق سوادآموزی با زبان مادری یک ضرورت برای موفقیت بیشتر است

تلفیق سوادآموزی با زبان مادری یک ضرورت برای موفقیت بیشتر است

گروه خبر: معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش گفت: کیفی بخشی سواد آموزی در کشور ضروری است و در این راستا اگر سواد آموزی با زبان مادری همراه باشد، موفق تر خواهد بود.
علی باقرزاده در جلسه کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی آذربایجان غربی افزود: آموزش ها در بخش سواد آموزی در دنیا به زبان مادری انجام می شود و هم اکنون باب توجه به این موضوع در کشور نیز گشوده شده است.وی بیان کرد: انگیزش، ارتباط و شناسایی نیازهای سواد آموزان سه مقوله ای است که توجه به آنها لازم است.
وی اظهار کرد: فرایند یاددهی در دریافت کنندگان بسیار متفاوت است و دسترسی، کیفیت و مدیریت سه مقوله مهم برای موفقیت های بیشتر در این خصوص به شمار می رود.
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند سوادآموزی سختی های های خاص خود را دارد، افزود: فرآیند یادگیری در افراد بزرگسال را باید با توجه به شرایط و اقتضای زمانی و مکانی تغییر داد که این امر نیازمند برنامه ریزی های مستمر است.استاندار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی استان نیزدر این همایش با تشریح اهمیت سواد و سوادآموزی گفت: دین مبین اسلام اهمیت و ارزش بسیار زیادی بر امر سواد و سوادآموزی قائل است بطوریکه پیامبر اکرم(ص) نیز در زمان خودشان شرط آزادی اسرا را یاد دادن سواد به مسلمانان بی سواد قرار داده بودند.
سعادت ادامه داد: در همین راستا نظام جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام (ره) و امروز نیز مقام معظم رهبری نیز به سواد اهمیت و تاکید ویژه ای قائل بوده و از تمامی مسئولان و دستگاههای ذیربط خواستار کمک به ریشه کن سازی بی سوادی از کشور شده اند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید به سوادآموزی بعنوان یک تعهد توجه ویژه ای داشته باشند افزود: موضوع بی سوادی امری نیست که به راحتی از کنار آن عبور کنیم بلکه لازم است همه ما دست در دست هم دهیم تا این شمع سوادآموزی در کشور همیشه روشن بماند.استاندار آذربایجان غربی همچنین به شاخص_های آموزش و پرورش در استان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه استان آذربایجان غربی به لحاظ شاخص های آموزش و پرورش در میان استان ها، رتبه سی ام را دارد و این شایسته مردم این استان نیست فلذا ضرورت دارد که همه مدیران و مسئولان اعم از فرمانداران ائمه جمعه، شوراهای اسلامی، بخشداران و دهیاران در استان و شهرستان ها، برای پیشبرد برنامه های سوادآموزی و ارتقای رتبه استان در شاخص های آموزش و پرورش اهتمام و مشارکت داشته باشند.
سعادت اضافه کرد: اینکه نظام جمهوری اسلامی حتی برای یک دانش آموز در یک نقطه دورافتاده معلم اعزام می کند بیانگر اهمیت رسالت سوادآموزی در کشور است و در همین راستا همه ما باید برای تحقق این هدف متعالی تلاش کنیم.استاندار همچنین از دستگاههای ذیربط استانی خواست در جهت اجرای سهمیه ای که برای سوادآموزی در نظر گرفته شده، برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.وی افزود: عملکرد دستگاههای استانی در موضوع سوادآموزی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
سعادت در ادامه خاطرنشان کرد: در جامعه ای که می خواهد رشد و توسعه پیدا کند باید علم رشد پیدا کند و الفبای علم و آگاهی نیز همین بحث داشتن سواد است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بر لزوم معرفی الگوها و شخصیت های موفقی که تحصیلاتشان را از نهضت های سوادآموزی آغاز و امروز رشد و ترقی پیدا کرده اند نیز تاکید کرد. مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی گفت: در شش ماهه نخست سالجاری افزون بر ۳۲هزار بیسواد شناسایی و جذب شده است. فریدون سیدمصطفوی در این جلسه کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی آذربایجان غربی افزود: در نیمه نخست سالجاری افزون بر ۳۲هزار بیسواد شناسایی و جذب شدندکه امید است تا پایان سال این تعداد به ۵۰هزار نفر برسد.وی با اشاره به عملکرد رضایت بخش معاونت سوادآموزی استان خاطر نشان کرد: از زمان آغاز کار دولت تدبیر و امید، تعداد افراد بی سواد در استان از ۲۴۹ هزار نفر به ۱۴۴ هزار نفر کاهش یافته است.
سیدمصطفوی اضافه کرد: هم اکنون آذربایجان_غربی با داشتن بیش از ۱۸۳ هزار نفر بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله، جزو شش استان کشور با بیشترین نرخ بیسوادی است که در ردیف استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان کرمان، خراسان شمالی و لرستان قرار دارد.
وی اظهارداشت: طبق سرشماری سال ۹۰ میزان باسوادی استان در این گروه سنی ۸۸ درصد بوده که این میزان در بین مردان حدود ۹۳ درصد و در بین زنان نیز ۸۲ درصد است.مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیشترین نرخ بیسوادی در آذربایجان_غربی مربوط به شهرستان های پیرانشهر و چالدران بوده و بیشترین نرخ باسوادی نیز در ارومیه با ۹۲٫۳، نقده با ۸۰٫۶۱ و خوی با ۱۴٫۸۰ درصد است.معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: استان در شناسایی و جذب افراد بی سواد خوب عملکرد مناسب داشته است اما در بخش کیفیت آموزشی با چالش هایی مواجه هستیم.
محمدرضا نجفی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت آموزش در اولویت معاونت سوادآموزی استان قرار دارد افزود: استان آذربایجان غربی در تأمین راهنمای تعلیماتی با مشکل مواجه است و به دلیل کمبود نیرو نتوانسته است راهنمای تعلیماتی را در حد نیاز جذب کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 7