تروریست‌های اقتصادی باعث رواج قاچاق می‌شوند

تروریست‌های اقتصادی باعث رواج قاچاق می‌شوند

آرزا آذربایجان- امام جمعه خوی گفت: قاچاق کالا خصوصا در آذربایجان غربی یکی از معضلات جدی است.
حجت الاسلام شکوری با یاد کردن از قاچاق به عنوان یکی از معضلات گفت: قاچاق کالا، ضررهای زیادی برای بخش تولید کشور دارد و این معضل خصوصا در استان ما یکی از معضلات جدی به شمار می‌رود. با توجه به جغرافیای استان که شهرهای مختلف مرزی کشورهای دیگر همجوار است این معضل ایجاد شده است. همین موضوع باعث شده بود که در بسیاری از نقاط شهر کالاهای قاچاق به فروش می‌رفت که البته الحمدلله این موضوع الان کم‌تر شده است؛ ولی باید به این‌گونه موارد به طور جدی رسیدگی کرد.
وی گفت: قاچاق کالا توسط تروریست‌های اقتصادی انجام می‌شود که این تروریست‌ها افرادی مرفه و سودجو هستند که در شهرهای مرزی افرادی را برای قاچاق کالا هدایت می‌کنند.
حجت الاسلام شکوری به تشریح موانع تولید در این شهرستان پرداخت و با اشاره به مرزی بودن این استان و همسایه بودن آن با ۳ کشور، خوی را شهری مستعد برای فعالیت‌های تولیدی خواند و گفت: یکی از موانع تولید در شهر خوی وجود دستورالعمل‌ها و ضوابط متناقض در دستگاه‌ها است. این موضوع هم در سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید و هم در کارخانه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی در ادامه بابیان اینکه نبود نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی یکی دیگر از موانع تولید محسوب می شود، افزود: صحبت اینجاست که دولت بودجه‌های زیادی برای اقتصاد هزینه می‌کند ولی برخی افراد از این بودجه‌ها و امکانات سوء استفاده می‌کنند. پول و امکانات باید به کسی داده شود که در کار تولید توانمند باشد. از طرف دیگر واردات در برخی از کالاها بسیار لجام گسیخته است و این موضوع به بخش تولید ضربه زیادی می‌زند. این در حالی است که امتیاز واردات برخی کالاها، به دست برخی از افراد خاص است و ارتباطات آن‌ها باعث می‌شود این امور را بدست بگیرند.
امام جمعه خوی با اشاره به وجود فساد در بعضی از دستگاه‌های اقتصادی گفت: متأسفانه برخی از افراد در دستگاه‌ها ایجاد فساد می‌کنند. رانت بازی و جناح بازی نیز در برخی موارد دیده می‌شود. از سوی دیگر بعضی از افراد بی لیاقت در مقامی منصوب می‌شوند که برای بحث تولید و به طور کلی برای مردم مشکل‌ساز می‌شوند.
وی افزود: برای ایجاد کارخانه ذوب آهن گروهی به شهر خوی آمده بودند که دچار مشکلاتی شدند و جلوی پای آن‌ها موانعی ایجاد شد که در نهایت منصرف شدند.
امام جمعه خوی بااشاره به اینکه مشکل برخی از تولیدکننده‌ها درگیری آن‌ها با بانک‌ها است، تصریح کرد: بانک‌ها در عین اعطای تسهیلات گاهی اوقات کارهایی می‌کنند که در نهایت باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود. ما در بازدیدهای میدانی که در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف داشته‌ایم تولیدکنندگان در مورد این موضوع گله‌مند بوده‌اند.
وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع نوسانات قیمت‌ها در بازار پرداخت و گفت: نوسانات قیمت‌ها در کشور ما یکی از موضوعاتی است که مسبوق به سابقه بوده و همیشه برای مردم مشکل‌ساز بوده است. البته در بسیاری از موارد دولت نیز نسبت به این موضوعات تسلط نداشته و افراد سودجو نیز در این زمینه‌ها میدان‌داری می‌کنند. بطور مثال نمونه‌هایی از این موضوعات را ایام قبل از عید نوروز مشاهده کردیم که گرانی‌های بی‌مورد خیلی به قدرت خرید مردم آسیب وارد کرد. متأسفانه به این موارد کم‌تر رسیدگی شده و اگر دولت و مجموعه نظام به طور جدی آن را پیگیری کنند می‌توان این مشکلات را حل کرد.
حجت الاسلام شکوری بابیان اینکه کمبود در زیرساخت‌ها یکی دیگر از موانع است، اظهار کرد: در کشور ۸ سال دفاع مقدس را شاهد بودیم. استان ما علاوه بر این ۸ سال ۳ سال درگیر مبارزه با گروهک‌ها بود. همین موضوع باعث شد استان ما در بحث زیرساخت‌ها ضعیف شود. بعد از گذشت چند سال وقتی شرایط امنیت فراهم شد کم‌تر به آسیب‌دیده بودن این استان دقت شد و زیرساخت‌های استان در بسیاری از شاخصه‌ها عقب ماند.
امام جمعه خوی در مورد تحریم‌های ظالمانه دشمن نیز گفت: تحریم‌ها باوجود تبلیغ بعضی از عناصر داخلی، نقش محدودی را در اقتصاد و جامعه بازی می‌کند ولی از این موضوع نمی‌تواند صرف نظر کرد که برخی از کارخانه‌ها به خاطر شرایط تحریم برخی از مواد اولیه خود را نمی‌توانند تأمین کنند. البته رهبر معظم انقلاب در مورد این موضوع و برای کسب استقلال کشور توصیه‌هایی دارند که باید به منویات ایشان با دقت گوش کنیم و آن‌ها را بکار ببنیدم تا مشکلات ما حل شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = چهارده