تحلیلی بر اثرات مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد استان

تحلیلی بر اثرات مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : قاچاق کالا از مهمترین عوامل خروج اقتصاد از مسیر سالم و عادی است که در نهایت بر روند فعالیت های اقتصـادی ، سرمایه گذاری ، تولید ، اهداف تجارت خارجی و درآمدها و سیاست گذاری های دولت تأثیر مهمی دارد.
آذربایجان غربی با داشتن حدود هزار کیلومتر مرز با پدیده قاچاق کالا مواجه است بطوریکه سالانه شاهد کشف میزان قابل توجهی از کالاهای قاچاق در استان هستیم. قاچاق کالا از مهمترین عوامل خروج اقتصاد از مسیر سالم و عادی است که در نهایت بر روند فعالیت های اقتصـادی ، سرمایه گذاری ، تولید ، اهداف تجارت خارجی و درآمدها و سیاست گذاری های دولت تأثیر مهمی دارد.
این در حالی است که در سال ۸۹ کشف کالاها و اجناس دخانی ۴۴ درصد ، لوازم بهداشتی ۴۶ درصد ، و مواد خوراکی ۳۴ درصد افزایش داشت و استان در خصوص مبارزه با قاچاق کالا حائز رتبه نخست کشور شد.
بیشترین کشفیات مربوط به مشروبات الکلی کشور در آذربایجان غربی انجام گرفته و کشفیات این مشروبات همان سال در مقایسه با سالهای قبل تر ۹۸ درصد افزایش داشته است. در این میان شرایط مرزی ویژه ای که استان آذربایجان غربی درهمسایگی با ۳ کشور خارجی داراست باعث افزایش پدیده قاچاق کالا شده و این امر خود موجبات اختلال در سیستم اقتصادی استان را فراهم می کند. به دلیل قاچاق کالا از مرز های استان سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان به اقتصادآذربایجان غربی ضرر وارد می شود که با برآوردهای صورت گرفته به ازای هر یک میلیارد تومان قاچاق ۱۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست می دهند. البته خلاء های مرزی موجود در استان دلیل اصلی میزان زیاد قاچاق است و ۱۵۰ کیلومتر خلاء مرزی در استان وجود دارد که شامل مناطقی است که بسیار صعب العبور هستند و دسترسی و کنترل را برای نیروهای انتظامی و نظامی مشکل است.
مرزهای استان با ترکیه و آذربایجان بصورت دوطرفه کنترل می‌شود ولی مرزهای ایران با عراق به صورت یک طرفه کنترل می‌شود از این رو بیشتر قاچاق از این منطقه صورت می‌گیرد. در این میان با توجه به اینکه محرومیت ساکنان نقاط مرزی و بیکاری آنان از جمله دلایلی است که به پدیده قاچاق دامن می زند ، لازم است کار آفرینی و ایجاد فرصت های شغلی در اولویت قرار بگیرد و این همان چیزی است که مسئولان استان باید سعی در تحقق آن داشته باشند.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده ، طی سال ۹۰ به میزان۱۹۰ هزار فرصت شغلی برای جوانان استان فراهم شد که در راستای مبارزه با قاچاق کالا و سایر اقلام برنامه‌ریزی شده که این میزان فرصت شغلی به مناطق و روستاهای مرزی استان سوق داده شد تا برای آنان امکان فعالیت اقتصادی سالم به وجود آید. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که محرومیت ساکنان نقاط مرزی استان ، سودآوری قاچاق کالا به علت اختلاف قیمت ها در داخل و خارج از کشور و خلاءهای اقتصادی از عمده ترین علل قاچاق کالا و افزایش آن است. در این میان کارشناسان دیگر معتقدند که اگر چه یکی از دلایل مهم قاچاق کالا بویژه در استان ‌ ، نبود زیر ساخت ها‌ی شغلی و بیکاری است اما باید گفت که مبارزه و کنترل این پدیده درصورتی فراهم می شود که جهادی عظیم در عرصه فرهنگی از سوی نهادهای ذیربط هم انجام پذیرد
همچنین به نظر می رسد که بهره برداری از برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی به موقع به مردم در خصوص عواقب استفاده از کالای قاچاق بهترین شیوه برای مقابله با این پدیده شوم است. فرهنگ سازی و توجیه مردم مناطق مرزی به اهمیت مقابله با این معضل از مهمترین عوامل تاثیرگذار در راستای کاهش قاچاق به عنوان یک کار فرهنگی است.
به اعتقاد کارشناسان در صورتی که خود مردم با تاثیرات منفی قاچاق کالا آشنا شوند بهترین مانع برای کاهش قاچاق کالا شکل خواهد گرفت و باید در راستای دستیابی به این وضعیت از تمامی توان دستگاه های حوزه فرهنگی استان بهره مند شد .این در شرایطی است که متاسفانه به دنبال این فعالیت اقتصادی غیرقانونی، تولید ملی دچار خسارت شده و اقتصاد کشور متضرر می شود. بهره گیری از ابزار و روش های نوین مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذربایجان غربی ضروری است و دشمنان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران از روش های مختلف و متفاوتی استفاده کرده که باید با هوشیاری با آنها مقابله کرد.
اقدام به قاچاق در ایران نه برای امور اقتصادی، بلکه با اهداف سیاسی، امنیتی و فرهنگی است و باید تمهیدات لازم برای کاهش حجم قاچاق انواع کالا و ارز در استان کاهش یافته و میزان تسلط بر مرز و کنترل های لازمه افزایش یابد.
از سوی دیگر, فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۸۲ که بر اساس آن تمام دستگاه های ذیربط را مامور ریشه کن کردن قاچاق شدند یک امر مهم و حیاتی است و در این راستا باید با اقدامات پیشگیرانه و تامینی نسبت به سال های گذشته میزان و درصد انواع کالاهای قاچاق از مرزهای استان کاهش یابد که این مهم در نتیجه همکاری ارگان ها و نهادها و ادارات عضو کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان غربی حاصل می شود.
این در حالی است که فرهنگ سازی قبح قاچاق و ترویج مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی نیز در این میان بسیار راهگشاست و چاپ و توزیع پوستر، بروشور و بنر، برگزاری کلاس های آموزشی، ارسال پیامک های آموزشی درج مطلب در مطبوعات و پخش برنامه های متعدد از صدا و سیما از جمله این برنامه های فرهنگی می تواند باشد.
در خصوص کنترل قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی ارز نیز باید اذعان کرد که اقدامات ویژه اطلاعاتی ضمن شناسایی عناصر فعال در این زمینه باید افراد مربوطه دستگیر شوند و از این متخلفان معادل ریال ارز کشف شده که با تکمیل پرونده باید تحویل مراجع قضایی شوند.
انسداد صد درصدی مرزهای آذربایجان غربی توسط فرماندهی مرزبانی استان آذربایجان غربی نیز بسیار مهم است و این امر باعث می شود تا ورود و خروج قاچاق به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 36