گزارش//

تب داغ انتخابات در فضای مجازی آذربایجان غربی

تب داغ انتخابات در فضای مجازی آذربایجان غربی

سکینه اسمی
گروه گزارش: تنها یک روز تا انتخابات داوزدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده اما تب انتخابات در فضای مجازی داغ تر از تبلیغات محیطی است.
نگاهی به سابقه انتخابات متعدد در آذربایجان غربی نشان می‌دهد حال و هوای انتخابات به خصوص مجلس شورای اسلامی در این استان بیشتر از آنکه حزب و جناحی باشد همواره رنگ و بومی قومی و قبیله‌ای دارد.
شرایط تاریخی، خصوصیات جغرافیایی، ساختار اجتماعی- اقتصادی و آداب، رسوم و سنت‌های یک جوامع مهمترین عواملی هستند که تعیین کننده فرهنگ سیاسی در آن جامعه به حساب می آیند مطالعه تاریخ سیاسی آذربایجان غربی نیز بیانگر این است در انتخابات قوم گرایی و طایفه گرایی نقش برجسته ای داشته است.
به دیدگاه بسیاری از صاحب نظران این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی به خصوص در ارومیه متفاوت از دوره‌های گذشته است و تاکنون رقابت بین هشت الی ۱۰ نامزد انتخاباتی بیشتر از سایر نامزدهاست و این ۱۰ نامزد شاخص نیز به جای ارائه برنامه برای کسب آرا درصدد تخریب و زیرسوال بردن عملکرد یکدیگر هستند.
نقطه منفی این تبلیغات مجازی، بداخلاقی‌هایی است که از سوی کاندیداها، طرفداران و مدیران صفحات مجازی آنها صورت می‌گیرد؛ این بداخلاقی‌ها شامل تهمت زدن‌ها به رقبای انتخاباتی بدون داشتن استنادهای لازم و همچنین متهم کردن دیگران به فساد یا طرفداری از فساد به ویژه در خصوص پرونده مدیریت شهری است که همگان خود را از آن مبرا می‌دانند.
برخی از کانال‌ها و صفحات مجازی کاندیداها نیز پا را فراتر گذاشته و اقدام به انجام تحلیل، نه در خصوص گفته‌های کاندیدای مورد نظر خود، بلکه در خصوص کاندیداهای رقیب می‌کنند و سخنان آنان را در شب‌های مختلف تبلیغاتی به نقد می کشند.
عده‌ای از مدیران صفحات مجازی نیز با استفاده از این ظرفیت به وجود آمده، اقدام به انتشار استوری ها و پست‌های مربوط به کاندیداهای مختلف می‌کنند بی آنکه بدانند که این کاندیداها در بسیاری از موضع گیری ها، رقیب همدیگر هستند.
تخریب به جای ارائه برنامه
پرونده فساد مدیریت شهری سابق ارومیه و نامزد شدن پسرخوانده این مدیر تقریباً تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارومیه را تحت شعاع قرار داده و نامزدها را به دو دسته طرفدار و مقابل این فساد اقتصادی تبدیل کرده است.
پررنگ بودن نقش این پرونده در این دوره از انتخابات تا جایی پیش رفته که طرفداران این نامزدها تلاش دارند با کشیدن پای قوه قضائیه بر نتیجه انتخابات تأثیرگذار شوند هر چند رییس کل دادگستری آذربایجان غربی روز گذشته در نشستی به نامزدها در خصوص این پرونده هشدار جدی داده است.
در سایر شهرهای استان نیز تبلیغات با رنگ و بومی قومی و قبیله‌ای در حال انجام است و همه گروه‌ها تلاش دارند با کوبیدن بر طبل قومی گرایی بیشترین آرا را در این استان از مردم کسب کنند.در این دوره از انتخابات نیز هر چند تنها دو روز به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده اما نگاهی به تحرکات و فعالیت‌های نمایندگان کنونی استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر نامزدهای این دوره به خصوص در فضای مجازی بیانگر این است که امسال نیز باید منتظر انتخابات با طعم قومی و قبیله‌ای باشیم.بسیاری از نمایندگان کنونی استان در مجلس شورای اسلامی با مدد گرفتن از تعدادی از افراد خبرنگار باسابقه تحت عنوان مشاور رسانه‌ای تلاش دارند کم کاری سال‌های دوره فعالیت خود را جبران کنند و نامزدهای احتمالی نیز برای سبقت گرفتن در این فضا با راه اندازی کانال و گروه در فضای مجازی تلاش دارند فضا را برای حضور و کسب بیشتر آرا مردمی به دست بگیرند.
تشکیل گروه‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تحت عنوان حامیان از ویژگی‌های متمایز نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی حتی خبرگان رهبری در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود هواداران و مدیران این کانالهای تلگرامی با بروز رسانی لحظه‌ای سعی دارند از قافله عقب نمانده و هواداران بیشتری جذب کنند.
تخریب در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خودنمایی می‌کند
نکته قابل توجه در تبلیغات این دوره از انتخابات مجلس شورای به توجهی به تبلیغات محیطی است با وجود اینکه مکان‌های متعددی برای نصب بنر، عکس و تبلیغات نامزدها به خصوص ارومیه شکل گرفته اما نامزدها تلاش کرده‌اند نه تنها تبلیغات خود را در مکان‌های تعبیه شده بلکه در جای جای شهر نصب کنند که در آستانه نوروز شکل و ظاهر نامناسبی به شهرهای استان بخشیده‌اند و این امر موجب نارضایتی مردم شده است.
در این راستا رؤسای ستادها و هواداران نامزدها در کنار استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی سعی دارند با راه اندازی گروه‌های متعدد جوانان، بانوان، ستادهای شهرستانی و … در فضای مجازی با بروز رسانی به صورت لحظه‌ای ضمن معرفی نامزد مورد نظر به ناتوانی و وعده‌های غیرعملی سایر نامزدها بپردازند.
هر چند نقش مهم و تعیین کننده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی بر همگان آشکار شد اما در این دوره آنچه به نظر می‌رسد نبود نظارت کافی و وافی بر این فضا است بطوری که در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها شاهد تخریب و ترویج بداخلاقی‌های انتخاباتی هستیم.
هواداران نامزدها به جای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بیان برنامه‌ها، ظرفیت و دیدگاه‌های نامزد مورد حمایت خود بیشتر در پی تخریب رقیب هستند و سعی می‌کنند تا ضعف‌های رقیب را برجسته کرده و از رأی‌های آنها بکاهند.
شعارهایی با رنگ و بوی قومی و محلی
یکی از نکات قابل توجه تبلیغات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی پوشیدن لباس‌های محلی از سوی برخی برخی از نامزدها و دادن وعده‌ها و شعارهای محلی از جمله عملی کردن تدریس زبان مادری، توجه اساسی به بحران دریاچه ارومیه و… است.
با وجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر دوری از تفرقه افکنی و پرهیز از قومی گرایی اما امسال این موضوع به تبلیغات شاخص همه نامزدهای مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی به خصوص ارومیه تبدیل شده است.
بیشتر نامزدها نه تنها برنامه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارائه نمی‌دهند بلکه لحظه به لحظه با تهیج جوانان به موضوع هویت طلبی و قومی گرایی تلاش دارند انتخابات را به سمت قومیت گرایی سوق دهند.
استفاده از موسیقی و رقص محلی برای جذب بیشتر مردم در ستادها، پول پاشی های زیاد از سوی برخی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، دادن غذا در وعده‌های مختلف در رستوران‌های مجلل شهر، مناظره‌های داغ دانشجویی، عدم شرکت برخی نمایندگان کنونی ارومیه در این مناظره‌ها از دیگر رفتارهای تبلیغاتی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان و ارومیه است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،باید منتظر ماند و دید ۱۱ اسفندماه با مشارکت حداکثری مردم چه سرنوشتی برای مجلس شورای اسلامی در انتظار استان آذربایجان غربی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


7 − سه =