تاثیر رشد ورود سرمایه‌گذاران ترک‌ در توسعه استان

تاثیر رشد ورود سرمایه‌گذاران ترک‌ در توسعه استان

lind rgd \,v
گروه اقتصادی: مهم ترین دلیلی که باعث می‌شود گسترش روابط میان ایران و ترکیه برای هر دو طرف مهم باشد موضوع همسایگی است زیرا همیشه منافع همسایگان با هم گره خورده و اگر امنیت یکی از آنها به خطر افتد، دیگری نیز در معرض خطر است.
وزارت صنعت و معدن در نظر دارد در ۳۰ کشور رایزن اعزام کند و در دوره جدید تعداد رایزنان از زیر ۱۰ نفر به ۲۷ نفر رسیده است.
مأموریت رایزنان متفاوت از بخش دیپلماسی است و در عین‌حال رایزنان با آموزش‌ها لازم در خصوص مسائل دیپلماسی کشورها نیز هماهنگی لازم را کسب می‌کنند.
این در حالی است که افزایش شش برابری مراجعه ترک‌ها برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت کشور در شرایط کنونی برای توسعه استان اذربایجان غربی بسیار فوق‌العاده و ویژه است و حتی به نظر می رسد تا همایش‌هایی در استان‌های مختلف درصورتی‌که بیش از ۱۰ شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن استان باشند، برگزار شود.
موافقت‌نامه ایران با ترکیه برای اخذ تخفیف ۱۴۰قلم محصول کشاورزی نیز اخیرا به امضای دو کشور رسیده است و از مسئولان استان آذربایجان غربی انتظار می‌رود این محصولات را بررسی کرده و مواردی که توانمندی در صادرات دارد را شناسایی کند.
صادرات ترکیه در این سال ۱۵۷ میلیارد دلار و واردات ۲۴۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با امسال کاهش ۱۰درصدی صادرات ترکیه را شاهد هستیم.
از دلایل عمده این رکود تحولات سیاسی در این کشور است و با وجود روابط سیاسی ایران و ترکیه روابط اقتصادی مطلوب است.
این در حالی است که تحریم های اقصادی علیه ایران عامل موثری در گسترش روابط ایران و ترکیه است.
نگاهی به روابط دو کشور همسایه نشان می‌دهد که در سالهای اخیر در ابعاد سیاسی روابط دو کشور به دلایل مختلف که مهمترین آن مسئله سوریه است، آنچنان گرم نبوده اما با این حال روابط اقتصادی مانعی بزرگ در مقابل سردی کامل روابط بوده است.
تعامل با کشور ترکیه در راستای به ‌کارگیری دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های اقتصادی صورت خواهد گرفت و نگاهی به روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه نشان می دهد که با وجود فراز و فرودهای بسیار و موضع گیری های سیاسی متفاوت در مواردی همچون دولت بشار اسد، حمایت از داعش و … دو کشور با علم بر ضرورت همکاری فی مابین بر برقرار ارتباطات دوستانه و قوی تر تاکید داشته اند.
کارشناسان اقتصادی بر چهار عامل همسایگی تاثیرگذاری در منطقه، شراکت تجاری با ایران و اسلامی بودن ترکیه تاکید می کنند و معتقدند که مهم ترین دلیلی که باعث می شود گسترش روابط میان دو کشور برای هر دو طرف مهم باشد موضوع همسایگی است زیرا همیشه منافع همسایگان با هم گره خورده و اگر امنیت یکی از آنها به خطر افتد، دیگری نیز در معرض خطر است.
با توجه به مشترکات فرهنگی و مذهبی موجود میان ایران و ترکیه گسترش روابط با این کشور برای ما اهمیت ویژه ایی پیدا می کند.
فراموش نکنیم که ترکیه دموکراتیک ترین کشور اسلامی منطقه است و بعد از سالها که اختلافاتی میان ما و حزب در قدرت این کشور وجود داشت اکنون با روی کارآمدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه امید به گسترش روابط سیاسی بیشتر شده است.ما براساس سند چشم انداز باید تا ده سال آینده به کشور اول منطقه تبدیل شویم و در حال حاضر ترکیه یکی از تاثیرگذارترین کشورهای این منطقه است لذا تعامل و روابط سیاسی، اقتصادی، صنعتی و … با این کشور که اکنون از ما جلوتر است اهمیت خاصی دارد.
این در حالی است که اختلاف نظرهای میان ایران و ترکیه در مسایل منطقه ایی و بین المللی می‌تواند مشکلی در روند گسترش روابط دو کشور داشته باشد و به هر حال در دنیای سیاست خارجی همواره این اختلافات وجود دارد اما منافع ما و البته ترک ها در گرو تعامل و روابط بهتر است لذا باید اجازه داد که اختلافات گذرا مانند تفاوت موضع گیری در مورد دولت بشار اسد به مرور زمان مرتفع شود.
ارتباطات تجاری ایران و ترکیه همواره بر اقتصاد دو کشور تاثیر گذاشته است و در شرایط تحریمی کنونی به نفع ما است که کالاهای مورد نیاز را از ترکیه وارد کنیم.
البته این مساله به معنی نیاز بیشتر ایران به بهبود روابط با ترک ها نیست و این نیاز دوطرفه است زیرا برای ترکیه نیز بهتر است که محصولات خود را به کشور همسایه اش صادر کند و به دنبال بازارهای دورتر نرود.نگاهی به روابط اقتصادی دو کشور نشان می دهد که ترکیه بعد از چین عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان ششمین بازار هدف کالاهای صادراتی ما است. ارزش صادرات کالاهای ایرانی به این کشور ۱۶۴۰ میلیون دلار است که ۵٫۲ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.
ایجاد شهرک صنعتی مشترک میان ایران و ترکیه از دیگر دستاوردهای دیدار مسئولان کشورمان با هیات پارلمانی کشور ترکیه بود که در پی آن مقرر شد مکانی بین آذربایجان غربی انتخاب و یک شهرک مشترک به وسعت هزار هکتار بین دو کشور احداث و یک سری همکاری‌های فنی و اقتصادی جریان یابد.
ساخت شهرک مشترک بین ایران و ترکیه در آذربایجان غربی برای نخستین‌بار در کشور در حوالی شهر بازرگان و منطقه ساری‌سو به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه در نظر گرفته شده است.
هدف از ایجاد این شهرک صنعتی، توسعه مبادلات صنعتی دو کشور ایران و ترکیه بوده و همچنین افزایش مراودات صنعتی و تجاری با صنعت‌گران خارج از استان آذربایجان‌غربی نیز مد نظر خواهد بود.
این شهرک مرزی در زمینی به مساحت ۲ هزار هکتار و به شکل عدد هشت انگلیسی به طوری که هزار هکتار در داخل خاک کشور و هزار متر مربع دیگر در خاک ترکیه قرار گرفته است ایجاد می‌شود و دریک گلوگاه به هم مرتبط می‌شوند.
این در حالی است که فرا بخشی بودن موضوع شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه باعث رونق هر چه بیشتر استان آذربایجان غربی می شود و بدون شک این شهرک نیازمند قوانین و مقررات ویژه‌ای است.
به گفته مسئولان، برخورداری از معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی سرمایه گذاران در این شهرک و برخورداری از اعتبارات ویژه سهل الوصول از مهمترین مزیتهای این شهرک مرزی است.
این در حالی است که افزایش مراودات تجاری با کشور ترکیه و ساخت شهرک های صنعتی مشترک و ایجاد بازارچه های مشترک بدون شک در توسعه و آبادانی استان مرزی آذربایجان غربی تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 12