تأثیرات اینترنت بر نوجوانان
ناهید زمانی
گروه اجتماعی: از آنجا که نوجوانان و جوانان بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه را تشکیل میدهند، تغییرات اجتماعی ? فرهنگی این نسل از این ظرفیت برخوردار است که منشأ دگرگونیهایی در دیگر سطوح جامعه باشد. از این رو، شناخت این که آنان چطور از قابلیتهای اینترنت و موبایل استفاده میکنند و از آن تأثیر میپذیرند، به یک دغدغه مهم تبدیل میشود. ایـنترنت، به عنوان یکی از کارآمـدترین رسانههای جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بینالمللی نقش تعیین کنندهای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد. در ارتباط با استفاده از این فناوری، کشورهای جهان به دو دسته تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم میشوند. امروزه، جوانان و نوجوانان بیشترین سهم را در استفاده از این رسانه دارند و فناوری اینترنت نیز متقابلاً بر نوجوانان، تأثیرات مثبت و منفی میگذارد که بررسی این تأثیرات قابل تأمل است. دوره نوجوانی هم زمان است با دوره بلوغ؛ یکی از بحرانیترین دورههای زندگی. در دروه بلوغ تغییرات گوناگونی در ابعاد شخصیتی نوجوان رخ میدهد که هر کدام به نوعی میتواند بر او اثر بگذارد و حتی گاهی شخصیّت او را دگرگون سازد. بررسی هانشان میدهد که اینترنت بر نوجوانان تاثیر زیادی دارد و همچنین پیامدهای مثبت و منفی اجتماعی بسیاری دارد.از اوایل دهه ۹۰ میلادی، پژوهشها و بررسیهای بسیاری در زمینه روان شناسی اینترنت و تأثیر آن بر سلامت و رفتار انسان انجام پذیرفته است. امروزه موضوع اینترنت، مسئله مهمی برای بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی است. آگاهی از پی آمدهای اینترنت و در کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهای مناسب برای استفاده درست و پیشگیری یا کاهش پی آمدهای احتمالی منفی آن، اهمیت اساسی دارد. در جامعه امروز ما گرایش به اینترنت و استفاده از آن چنان رایج شده است که بیشتر خانوادهها، رایانه شخصی دارند و اعضای خانواده، بخش زیادی از وقت خود را در استفاده از اینترنت سپری میکنند. اینترنت در میان همه گروههای اجتماعی اعم از زن و مرد، پیر و جوان بی سواد و باسواد از جذابیت خاصی برخوردار است. گسترش اینترنت، مانند هر نوآوری دیگری به ایجاد دگرگونیهایی در جنبههای مختلف زندگی انجامیده و استفاده از آن، امری اجتناب_ناپذیر شده است، به گونهای که بدون آن زندگی برای کسانی که بدان خو گرفتهاند، دشوار میشود. ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت از جمله محتوای تحریک آمیز سهولت دسترسی آسودگی و سادگی کار با رایانه، هزینه پایین و تحریک برانگیزی بصری همگی موجب استقبال عظیم مردم در سراسر جهان شده است.
امکانات وسیع این دنیای مجازی به حدی است که تمامی افراد خانواده به خصوص نوجوانان و جوانان را در هر سن و با هر تفکر و سلیقه مجذوب و معطوف خود میکند. شاید همین ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت است که امکان استفاده نابجا و سوء استفاده از آن را برای کاربران خود فراهم میکند. حجم آسیبهای پنهانی که از سوی پدیدههای نوظهور بر جوامع وارد شده و میشود کم نیست و لزوم پرداختن به این مسأله احساس میشود. به طور قطع استفاده زیاد از اینترنت معضلات و بحرانهای روحی و جسمی خاصی را به همراه خواهد داشت که اگر به موقع، تشخیص و به آن پرداخته نشود میتواند سلامت روانی جامعه را با چالشهای جدیدی روبه رو کند.از طرف دیگر اهمیت این پژوهش جنبه گسترش و توسعه فوقالعاده سریع اینترنت است و اینکه اینترنت یک رسانه بی همتاست؛ که دارای قابلیتهای متن، دیداری شنیداری است و جوانان و نوجوانان از مشتریان پر و پاقرص اینترنت به حساب میآیند این بی همتایی و تأثیرگذاری، اهمیت مطالعه آن را دو چندان میسازد. نوجوانی دورهای از زندگی است که نخستین تجارب زندگی در حساسترین دوران رشد انسان رخ میدهد، آینده نگری، انقلابی گری و شورش، عشق، رابطه جنسی، تحصیل و شغل آینده و تثبیت هویت، همه در این دوران شکل میگیرند. شاید از همین روست که توجه به روانشناسی نوجوانی در دهههای گذشته از اهمیت بیشتری، به ویژه در کشورهایی که جمعیت جوان آنها رو به افزایش بوده، یافته است. در ایران بر اساس آمار رسمی نوجوانان حدود سی درصد از کل جمعیت جوان کشور را تشکیل میدهند.
این در حالی است که به نسبت این جمعیت نه تنها متخصصان روانشناسی بالینی و مشاوره کافی وجود ندارد بلکه هنوز جایگاه و نقش آنان در فرایند بهداشت روانی نوجوانان به خوبی روشن نشده است. پیش از انتشار عقاید و نظرات اریکسون این گونه جوانان بزهکار تلقی میشدند، چون در این سن نوجوان در پی استقلال و هویت یابی است، لذا رفتارهایی در همین راستا از او سر میزد که به ظاهر برای افرادی که از ویژگیهای این دوران غافل بودند نابهنجار مینمود و این رفتارها را به منزله رفتار های ضداجتماعی و بر علیه اطرافیان میدانستند. نوجوانان همه با بحران هویت روبه روشده اند، با این تفاوت که بعضی سادهتر آن را حل میکنند.
نوجوانان و جوانان شیفته ابراز لیاقت و اظهار وجود و شایستگی هستند. اثبات شخصیت و احراز هویت برای آنان یکی از مطبوعترین لذایذ روحانی است که برای نیل به آن، از هیچ کوششی دریغ نمیکند؛ مثلاً، جوانی که برای اولین بار استخدام میشود و شغل و مسئولیتی به عهده میگیرد به خودمی بالد و احساس میکند که جامعه او را به عضویت پذیرفته است؛ او این پولی را که از این راه به دست میآورد هر چند کم باشد با چندین برابر پولی که رایگان از والدین گرفته است قابل مقایسه نمیداند؛ چون این پول را سند شخصیت خود میداند. اولیای دین اسلام به نوجوان نقش و مسئولیت وزارت دادهاند و این امر نشان دهنده اهتمام اسلام به رابطه با جوان و نوجوان است. او دنبال کسب هویت است و اگر از طرف خانواده تحقیر شود، هویت خود را نمییابد. در دوره نوجوانی ارزشها و استانداردهای اخلاقی برای انسان مطرح میشود. تواناییهای فزاینده نوجوانان آنان را متوجه مسائل و ارزشهای اخلاقی میکند و راههای پیچیدهتری را برای کنار آمدن با آن مییابند. در عین حال، آنچه جامعه از نوجوانان میخواهد به سرعت در حال تغییر است و همین مستلزم ارزیابی مجدّد و مداوم ارزشها و اعتقادات اخلاقی است.
فراگیر شدن رسانهها در آغاز قرن بیست و یکم باعث افزایش نقش اینترنت در شکل دهی به فرهنگ، هویت و باورها و ارزشهای اجتماعی شده است. اینترنت پدیده شگفت قرن، انقلاب مهمی در ارتباطات پدید آورده است. ویژگی عمدهای که در اینترنت وجود دارد و در سایر رسانهها دیده نمیشود، تعامل است. در گذشته هویت افراد و روابطشان با دیگران وابسته به فضای مادیای بود که در آن زندگی میکردند و مکان عنصری تعیین کننده بود. اما در حال حاضر به واسطه ظهور تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، محدودیتهای زمان و مکان از بین رفته و فرد دیگر به مکان محلی و بومی خود وابسته نیست. امروزه مشاهده میکنیم مولفه های فرهنگی که توسط رسانه به ذهن مخاطبان نفوذ میکند نه تنها موقعیت خانواده را ضعیف میکنند، بلکه جای گروههای هم سال که پیشتر در هویت یابی افراد تاثیر میگذاشت را نیز گرفته است.
نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ