قائم مقام وزير نيرو دراروميه تاکيد کرد

برگزاری مسابقه سدسازی عامل پروژه های نیمه کاره بخش آب

برگزاری مسابقه سدسازی عامل پروژه های نیمه کاره بخش آب

گروه خبر:قائم مقام وزیر نیرو گفت: برگزاری مسابقه سدسازی در گذشته عامل مهم وجود پروژه های نیمه کاره بسیار زیاد در بخش آب کشور است.
ستار محمودی در گردهمایی مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای کشور در ارومیه افزود: در سال های گذشته با استانی شدن شرکت_های آب منطقه ای، مسابقه سد سازی و اجرای طرح های با اولویت و بدون اولویت در بین استان های مختلف راه افتاد و به همین دلیل در حال حاضر طرح هایی داریم که با ۱۵ یا ۲۰ درصد پیشرفت باقی مانده اند.
وی اضافه کرد: وجود این پروژه ها دوراهی برای مدیران عرصه آب کشور ایجاد کرده چراکه حذف پروژه و یا ادامه فعالیت برای اجرای آن هر کدام تبعات مربوط به خود را دارد.
وی اظهار کرد: در گذشته با نظر مسئولان محلی و استانی برخی پروژه ها در حوزه آب آغاز شده ولی بهره وری آن دیده نشده است که این امر مشکل ساز بوده و تاکنون مشکلات این پروژه ها ادامه دارد.
قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: برای بهبود این وضعیت باید مدیران حوزه آب کشور، مدیر منابع آب باشند و بهره وری اجرای پروژه ها را در راستای این امر مورد توجه قرار دهند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از وجود نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در این بخش خبر داده بود.
محمودی بر لزوم اجرای مدیریت حوضه ای آب در کشور تاکید کرد و گفت: این امر نیز می_تواند در تحلیل وضعیت آبی هر منطقه تاثیرگذاشته و زمینه را برای برنامه ریزی بهتر فراهم کند.
وی افزود: طرح جامع آب یکی از طرح های تاثیرگذار در این بخش در کشور به شمار می رود که باید با سرعت بیشتری در راستای اجرایی شدن این طرح گام برداریم.
وی لزوم اجرای طرح تحویل حجمی آب از برنامه سوم توسعه کشور را یادآوری کرد و ادامه داد: با این وجود، این طرح تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز به اجرا درنیامده که باید برای این امر چاره اندیشی کرد.
قائم مقام وزیر نیرو از رشد ۵۰ درصدی اعتبارات حوزه تعادل بخشی آب در بودجه سال آینده کشور نسبت به بودجه امسال خبر داد و اضافه کرد: البته باید مدیران عامل آب منطقه ای به دنبال دیگر روش های تامین منابع مالی برای اجرای پروژه ها در استان ها بوده و تنها چشم به راه اعتبارات دولتی نباشند.
در این جلسه مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای استان های مختلف کشور گزارشی از فعالیت های خود را ارائه کردند.شرکت های آب منطقه ای در سراسر کشور، مسئول ذخیره آب_های سطحی و زیرزمینی و تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف در کشور هستند.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: موجودی مخازن آب کشور در پایان سال آبی ۹۳-۹۴ حدود هشت درصد کمتر از زمان مشابه سال آبی پیش از آن بود.
محمد حاج رسولی ها افزود: در پایان شهریورماه سال جاری که پایان سال آبی نیز به شمار می رود، ۱۹ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای کشور قرار داشت.وی اضافه کرد عمده کاهش آب پشت سدها به حوضه دریای عمان و خلیج فارس بر می گردد به طوری که شاهد کاهش ۳۸ درصدی بارندگی و به تبع آن کاهش روان آب ها و موجودی پشت سدهای این حوضه ها در سال آبی ۹۳-۹۴ بودیم.
وی اظهار کرد: وضعیت روان آب ها و موجودی آب پشت سدها از مهمترین موارد مدیریت منابع آبی در کشور به شمار می رود و بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین از کاهش ۱۰ درصدی میزان بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به سال پیش از آن در کشور خبر داد و گفت: در سال آبی ۹۳-۹۴ به طور متوسط ۱۹۷ میلیمتر بارندگی انجام شد.
حاجی رسولی ها ادامه داد: این میزان بارش ۱۸ درصد نیز کمتر از متوسط دراز مدت در کشور بود.
وی افزود: البته شرایط همه کشور، یکسان نبود به طوری که در حوضه دریاچه ارومیه که یکی از حوضه های حساس آبی به شمار می رود، تنها پنج درصد کاهش بارش داشتیم.
وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته شرایط سال آبی جاری اندکی از شرایط سال گذشته بهتر خواهد بود و امیدوار هستیم در سه ماهه پاییز امسال بارش بیشتر و با کیفیت بهتری را شاهد باشیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اهمیت آب های زیرزمینی و سهم بیش از ۶۰ درصدی این بخش در استحصال آب کشور را یادآوری کرد و ادامه داد: در حال حاضر با توسعه بی رویه کشاورزی در سال های گذشته، شاهد کاهش شش میلیارد متر مکعبی ذخایر آب زیرزمینی کشور هستیم که برای بهبود این وضعیت و حذف این کاهش، برنامه جامع برای احیای آب های زیرزمینی تدارک دیده ایم.
حاج رسولی ها اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی کرده ایم که با همکاری مردم میزان پسرفت آب های زیرزمینی جبران شود.در حال حاضر ۱۵۰ سد بزرگ و کوچک در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 3 =