برای فرزندانتان پناهگاه باشید

برای فرزندانتان پناهگاه باشید

گروه خانواده و سلامت: یک روانشناس گفت: برای این که فرزندی با عزت نفس داشته باشید از تهدید فاصله بگیرید و برای او پناهگاه باشید. سحر پرهیزکاری روانشناس شخصیت اظهار کرد: مسئله عزت نفس یکی از مهم ترین مسائل در حوزه روان شناسی است.
این موضوع در بحث تربیتی، تحصیلی، آینده شغلی و همچنین زندگی زناشویی و به طور کلی رضایت فرد از زندگی خود در شرایط مختلف نقش مهم و بسزایی دارد. می دانیم که عزت نفس یعنی ارجمندی، آگاهی و ارزشمندی نسبت به تمام جنبه ها موجودیتی فرد است.
او بیان کرد:پایین بودن عزت نفس در زمینه فردی ویا اجتماعی باعث به وجود آمون پیامدهای نا خوشانیدی‌ها می شود. به طور مثال ‍ پایین بودن عزت نفس می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل نارضایتی فرد از خود را مکرر انتقاد می کند. دستاوردهای خود را کوچک و ناچیز قلمداد می کند. نشخوار فکر می تواند موجب پایین آمدن عزت نفس شود.نشخوار فکری اعم از من زشتم،از هیچ کاری بر نمی آیم،بدشانس هستم،هیچ کسی را ندارم، در برگرفته است.
پرهیزکار تصریح کرد:از دوست داشتن نامشروط تا توجه بی قید و شرط خانواده ها می توانند انرژی خود را به فرزندشان انتقال دهند. والدین خوب بدانند برای اینکه کودکشان عزت نفس بالایی داشته باشند باید دوست داشتنشان منوط به انجام دادن یا انجام ندادن کاری نباشد. متاسفانه خیلی دیده می شود که والدین از جملاتی این چنینی استفاده می کنند که اگر فلان کار را انجام دهی دوستت خواهم داشت این موضوع می شود دوست داشتن شرطی که اصلا روند خوبی برای فرزند نخواهد بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،او گفت: اگر فرزند ما مرتکب اشتباه یا خطایی شود بهتر است، رفتار نادرست او را زیر سوال نبریم. خانواده باید هر از چند گاهی فرزند خود را به آغوش بکشاند و به اطمینان بدهد که می تواند به خانواده اعتماد کند.فرزند این گونه رشد کرده و شکوفا می شود. به تعداد کارهای خوب و دستاوردهایش افتخار کنید. از مقایسه کردن کودک با همسالانش بپرهیزید. کودک را به خاطر اشتباهایش طرد نکنید. کارهایش را بزرگ جلوه داده و اشتباهاتش را قابل جبران و اصلاح نشان دهید. از تهدید فاصله بگیرید و برای فرزندانتان پناهگاه باشید.
Arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


3 + = شش