برای خوشحال کردن همسرمان ابتدا باید خودمان شاد باشیم

برای خوشحال کردن همسرمان ابتدا باید خودمان  شاد باشیم

گروه خانواده وسلامت:رابطه مثبت زناشویی می تواند دست مایه شادی و در غیر این صورت منبع بزرگ رنج و تالم باشد.
زندگی زناشویی همراه یا بدون عاطفه مناسب با آن، کامل ترین شکل تصور از بهشت و جهنمی است که ما در زندگی قادر به ایجاد،به دست آوردن و یا رسیدن به آن هستیم. همه زوج ها دوست دارند زندگی مشترک شادی با هم داشته باشند، اما باید بدانند که شاد زیستن هم مانند هر امر دیگر اصولی دارد. افراد مختلف و صاحب نظران گوناگون از شادی و شاد زیستن برداشت ها و تعاریف مختلف دارند. مثلا ارسطو می گوید؛ مردم عادی لذت را شادی فرض می کنند، افراد موفق عملکرد خوب را برابر شادی می شمارند و دانشمندان زندگی متفکرانه و جستجوگرانه را معادل شادی می دانند.
جان لاک معتقد است که شادی بستگی به تعداد لذات زندگی دارد. “مک گیل” شادی را به لذت های تمایلات ارضا شده مربوط دانسته است. برتراندراسل می گوید: رغبت همگانی ترین نشانه شاد زیستن است. ولی می توان تعریف دیگری از شادی داشت. شادی عبارت است از احساس خوشبختی پایدار در زندگی شخصی، مفید بودن برای تحقق آرزو و رفع نیازهای عمومی، یعنی انسانی شاد است که از زنده بودن خود احساس خوشبختی و رضایت کند و دیگران از زندگی او سود ببرند.
پرسش اصلی این است که چگونه می توانیم با همسرمان شاد زندگی کنیم؟ این سوال با فراوانی بسیار بالا در بین افراد مطرح می شود. چون همه ما شادی را دوست داریم و آن را زیربنای سلامتی خود و جامعه می دانیم. با عنایت به محوریت زن و مرد در ایجاد زندگی شاد در خانواده و با توجه به این که خانواده شاد، جامعه شاد را ایجاد می کند.بی تردید افکار شاد، ما را شاد می کند، اما افکار بد، حالمان را خراب می کند. زن باید بداند به خاطر خوشبختی خودش هم که شده باید شوهر شاد و خوشبختی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، یک لبخند هم کفایت می کند. به طور یقین نمی توانیم شوهرمان را تغییر دهیم. زیرا شخصیت او شکل گرفته است. پس سعی کنیم که او را همان طوری که هست بپذیریم. از تشویق کردن او در انجام مسئولیت های اجتماعی، شخصی و زندگیش غفلت نورزیم. مطمئن باشیم که قهرمان ساختن از او در همه شئونات زندگی به نفع ماست. با او حرف بزنیم، به اتفاق هم راه برویم، به حرفهایش گوش بدهیم، او را بفهمیم، این ها رمز شادمانی او هستند.
اگر می خواهیم شوهرمان را خوشحال کنیم، ابتدا خودمان را شاد کنیم. با شادی به کار او نگاه کنیم تا او هم از کارش راضی بشود و بدانیم که کسی که از کارش راضی باشد مسرور و شاد می شود. همسرمان را دست کم نگیریم، زیرا برداشتی که ما از همسرمان داریم روی رفتار او، به خصوص در حضور ما اثر می گذارد.
وقتی همسرمان حتی در سالمندی به ما هدیه ای می دهد به او نگوییم این چه کاری است که با این سن و سال انجام می دهی؟ بلکه به گرمی از او تشکرکنیم و خداوند را سپاسگزار باشیم که به ما چنین همسری را داده است. با تبسم و آراستگی از همسر مان استقبال کنیم همسرمان بعد ازخداوند آرامش دهی را از ما می خواهد. سعی کنیم سوتفاهم ها را کنار بگذاریم و حداقل یک روز در هفته را با هم باشیم.با شاد کردن همسرمان خودمان هم شاد و خوشبخت خواهیم بود، برای این کار باید سعی کنیم در خودمان عادات بهتر ایجاد کنیم. مثلا قبل از این که میهمان دعوت کنیم موضوع را با او در میان بگذاریم، به او فرصت کافی برای تدارک میهمان بدهیم، در مسایل عقلانی و منطقی با زنمان موافقت کنیم، اشتباهات خود را بپذیریم، اشتباه پذیری کسر شان و امتیاز دادن نیست، بلکه اشتباه بهترین آموزگار انسان است. سعی کنیم بخندیم و به همراه ما زن ما هم بخندد، بدانیم که خوشحال کردن زن هنر است نه علم، اگر علم بود همه می توانستند کسب کنند، اما هنر ریشه ذاتی و درونی دارد و به همین جهت اثر آن ماندگارتر است.
از تلاش همسرمان قدردانی کنیم، در تصمیم گیری به او کمک کنیم شرایطی را فراهم کنیم که استعدادهایش را نمایان کند و با بهره گیری از قدرت تعریف و تمجید ما بدرخشد. به جای هدایای گران قیمت، برای زنمان وقت صرف کنیم، به گفته هایش گوش دهیم و حتی اجازه دهیم فریاد بکشد تا از این طریق به آرامش برسد، محبت خودمان را به زبان بیاوریم و حتی به مادر همسرتان بگویید که دخترش را دوست دارید، فراموش نکنیم که حال و هوای عاشقی تا زمانی بر فضای خانواده ما حاکم خواهد بود که رفتار ما با همسر مان مانند رفتار روزهای آشنایی و نا مزدیمان باشد. یقین بدانیم که هر چه در خانه شاد تر باشیم و ارتباط بهتری با همسرمان داشته باشیم انرژی بیشتری داریم تا صرف کارمان کنیم و به این وسیله در کارمان نیز موفق تر خواهیم بود. زوجین باید با فراگیری مهارت های زندگی آرامش و شادی را برای خود به ارمغان بیاورند.
ما در زندگی، روزانه با افراد بسیاری مواجه می_شویم که دائما از ازدواجشان شکایت می کنند و کمتر به افرادی بر می خوریم که از زندگی مشترک خود راضی هستند. زوجین جوان هنگامی که وارد زندگی مشترک می شوند، متوجه تفاوت زندگی واقعی، با تصورات گذشته خود می شوند. قطعا زندگی مشترک با دشواری و مسئولیت هایی روبه رو است ولی باید بدانند که با یادگیری مهارت های زندگی می توانند آرامش و شادی را در زندگی تجربه کنند.
جوانان تصور می کنند ازدواج یک وظیفه است اما ازدواج یکی از مهمترین وقایع زندگی یک شخص محسوب می شود و برای خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی باید با کمتر کردن نقاط تفاوت با یکدیگر به هماهنگی برسید.
این روانشناس و مشاور خانواده افزود: زوجین می توانند با انجام دستورالعمل های زیر از یک زندگی شاد بهره مند شوند.
زوجینی که تازه با هم ازدواج کرده اند، گاه آنقدر سرگرم یکدیگر می شوند که سایر افراد و فعالیت هایشان را فراموش می کنند. البته در اوایل ازدواج این امر بسیار بدیهی است اما اگر دوست دارید که زندگی تان کسل کننده و یکنواخت نشود، باید همچون دوران قبل از ازدواج رابطه خود را با دوستانتان برقرار و با خانواده تان رفت و آمد کنید.
در کلاس های مختلف آموزشی برای افزایش معلومات خود شرکت کنید.اگر ارتباط خود با دوستان قدیمی تان را حفظ کنید، قطعا زندگی مشترکتان جذاب تر می شود. شاید خانواده همسرتان شما را ناراحت کنند و یا حتی طوری رفتار کنند که دوست نداشته باشید با آنها رفت و آمد داشته باشید اما تلاش کنید با آغوش گرم پذیرای آنها باشید.
هر گاه با همسرتان جر و بحث می کنید، شروع به گریه نکنید و یا در اتاق را پشت سرتان با صدای محکم نبندید. خونسردی خودتان را حفظ کنید و بدانید که در محیط آرام، طرف مقابلتان بیشتر به حرف های شما گوش می دهد.با همسر خود به تفریح، گردش و کوهنوردی بروید. همیشه از همسر خود تشکر و قدردانی کنید. دوران جوانی و مجردی خودتان را به یاد آورید که چگونه زندگی می کردید و اگر هم اکنون در زندگی مشترکتان به جایی رسیده اید، آن را مدیون همسرتان هستید.
زوجین برای افزایش صمیمیتشان نسبت به هم باید به نقاط مثبت یکدیگر بیشتر توجه و تمرکز کنید.زنان و مردان ، روابط صمیمانه در زندگی مشترک را با توجه به بینش، آگاهی و تجربه به صورت‏های متفاوت دریافت، تجربه و ارائه می کنند. به طور مثال زنان “خود ابرازگری”را نشانه‏ی صمیمیت در روابط می دانند در حالی که مردان صمیمیت را “مشارکت در فعالیت‏ها” تصور می کنند. وقتی زن یا مرد باورهای مثبت و احساس صمیمیت درباره خود، همسر و زندگی مشترکشان داشته باشند به راحتی می توانند به همسر و دیگر اعضای خانواده، دلگرمی بدهند.
بنابراین زوجین باید با به کارگیری توصیه‏ های مشاوران مجرب باورهای مثبت را جایگزین اندیشه های منفی کنند و زندگی پربار و شادی را برای خود رقم بزنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = بیست