باورهای غلط مانع جدی برای اجرای طرح جوانی جمعیت

باورهای غلط مانع جدی برای اجرای طرح جوانی جمعیت

آراز آذربایجان، دلسوزان ایران اسلامی و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب در طول چند سال اخیر موضوع مهم سالمندی جمعیت و ضرورت افزایش فرزندآوری را مورد تأکید قرار داده‌اند، بنابراین فرهنگ‌سازی در این زمینه نه‌تنها لازم بلکه بسیار ضروری است.اگرچه مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های معیشتی یک مانع مهم بر سر راه این موضوع است، ولی چه‌بسیار زوج‌های جوانی که علی‌رغم برخورداری از شغل مناسب، درآمد کافی و زندگی در سطح معمولی از صاحب فرزند شدن گریزان هستند.
باورهای نادرست سد راه طرح جوانی جمعیت است
ندا بانی، کارشناس خانواده اظهار کرد: باوجود اینکه طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان موردتأیید قرار گرفت، ولی با موانع جدی در اجرا روبه‌رو است.
وی ادامه داد: در ذهن بسیاری از این مردم مهم‌ترین مانع مشکلات معیشتی و گرفتاری‌های اقتصادی است، حال‌آنکه مانع اصلی ذهنیت و باورهای دور از واقعیت مردم نسبت به این طرح و مواد مختلف آن است.
این کارشناس ضمن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از افراد حتی در موارد زیادی کارشناسان، خبرنگاران و افراد نخبه جامعه بدون اینکه طرح فوق را بخوانند درباره آن قضاوت می‌کنند، اضافه کرد: مردم به‌خودی‌خود از فرزند داشتن فراری هستند، ولی یک سری اطلاعات ناکافی آنها را بیشتر و عمیق‌تر نسبت به فرزند دوم و سوم حتی گاهی فرزند اول بی‌رغبت می‌کند.
بانی ضمن اشاره به اینکه، در بدنه جامعه و بین والدین به ویژه زوج‌های جوان مقاومت خاصی نسبت به اجرای قانون فوق وجود دارد، گفت: منشاء این مقاومت آموزه‌های نادرست مبنی بر شعار «فرزند کمتر و زندگی بهتر» می‌باشد، که همه کشورها به این ایمان رسیده‌اند، که این شعار از ریشه نادرست است، ولی ما همچنان بر آن باور دهه ۶۰ و ۷۰ پافشاری می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در گذشته برای اجرای سیاست‌های ابلاغی در زمینه جمعیت اصلا توجه نمی‌شد، گفت: در گذشته مجریان و کارگزاران دولت اساساً به تدابیر جمعیتی اعتقادی نداشتند، به همین‌دلیل بر روش‌های غلط خود در پس‌پرده پافشاری می‌کردند.
رسانه‌ها برای پاسخ به سوالات مردم درباره طرح جوانی جمعیت وارد عمل شوند
محمدامین ولی‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در پاسخ به این سؤال که، در جامعه شایع شده است، حتی اگر جنین ناقص باشد، اجازه سقط جنین صادر نمی‌شود، صحت دارد یا نه، گفت: این موضوع صحت ندارد.
وی ادامه داد: ارجاع توسط کادر بهداشت، ماما و پزشک برای غربالگری جنین طبق قانون حمایت خانواده قدغن شده است، ولی ارجاع با نظر متخصصین و درخواست والدین صورت می‌گیرد و در صورت تأیید کمیته، پزشک‌قانونی و خواست والدین سقط صورت می‌پذیرد.
وی در واکنش به این موضوع که در جامعه شایع است، در داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها لوازم پیشگیری از بارداری ناخواسته، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در مراکز دولتی لوازم پیشگیری از سال ۹۹ جمع‌آوری شده و توزیع نمی شود، ولی در بخش خصوصی موجود بوده و طبق قانون باید با نسخه پزشک تحویل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی، گفت: برای پیشگیری از باروری ناخواسته، بنا به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، باید مشاوره و آموزش با هدف پیشگیری در سطوح تخصصی توسط پزشک و متخصص صورت پذیرد.
وی بیان کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طرف مجلس وشورای نگهبان تائید شده است و بیشتر ارگان‌های دولتی موظف به اجرای ۷۳ ماده این قانون شدند.
وی گفت: رسانه‌ها در زمینه پاسخگویی به انواع سوال و شبهه مردم باید وارد عمل شوند، بایدمشکلات جمعیتی کشورمان و آسیب‌های ناشی از سالمندی و منافع فرزندآوری را برای خانواده، جامعه و امتیازات اقتصادی قانون را اطلاع‌رسانی کنند.
امید می‌رود با ورود جدی رسانه‌های جمعی به این موضوع و فعالیت‌ نهادهای فرهنگی، مشارکت‌های مردمی نیز شکل گیرد و مادران و پدران ایرانی برای شکفتن گل لبخند بر روی لب فرزندان خود رغبت نشان دهند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


1 + هفت =