بارش‌ها در آذربایجان‌غربی هر سال کمتر از پارسال/ بارش به ۳۰۰ میلی‌متر نرسید

بارش‌ها در آذربایجان‌غربی هر سال کمتر از پارسال/ بارش به ۳۰۰ میلی‌متر نرسید

آراز آذربایجان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش ۲۹۵ میلی‌متری طی سال آبی گذشته در استان گفت: این میزان، حدود سه دهم (۰.۳) درصد کمتر از سال گذشته بوده و باز هم شاهد بارش‌هایی کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر در استان بودیم.
مجید دستگاهی افزود: در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ میزان بارش در آذربایجان غربی ۲۹۶ میلی متر بود که این رقم در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ به ۲۹۵ میلی متر کاهش یافت.
وی اضافه کرد: البته این میزان کاهش به علت کاهش بارش در حوضه آبریز رود ارس در شمال آذربایجان غربی بود بطوریکه در این حوضه، با ۲۰۹ میلی متر بارش، ۵ درصد کاهش را نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ شاهد بودیم.
وی اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ به ترتیب در حوضه های دریاچه ارومیه و زاب، ۲۹۷ و ۶۴۷ میلی متر بارش به ثبت رسید که به ترتیب ۲.۴ درصد و ۸ درصد بیشتر از سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در هر سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب طی سال آبی گذشته نسبت به متوسط درزامدت، شاهد کاهش بارش ها بودیم که البته این کاهش در حوضه ارس ۲۵ درصد، دریاچه ارومیه ۱۶ درصد و زاب فقط سه دهم (۰.۳) درصد بود.
دستگاهی گفت: متوسط بارش طی طولانی مدت در آذربایجان غربی ۳۵۷ میلی متر بوده که البته این رقم در حوضه دریاچه ارومیه به ۳۵۶، در حوضه ارس به ۲۸۰ و در حوضه زاب به ۶۵۰ میلی متر می رسد.
آذربایجان غربی در سال های نه چندان دور یکی از استان های پربارش و پرآب کشور بود ولی در سال های اخیر با تغییرات اقلیمی، این رقم سال به سال با کاهش مواجه می شود.
میزان بارش استان در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ به نزدیک ۵۲۰ میلی متر می رسید که این رقم در سال بعد آن یعنی سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ به حدود ۴۲۰ میلی متر کاهش یافت؛ سال آبی گذشته (۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) این رقم به ۳۰۰ میلی متر نرسید و در سال آبی جاری هم شاهد ۲۹۵ میلی متر بارش در استان بودیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


شش − 3 =