اهدای عضو طنین خوش »انا الحق« را زمزمه می‌کند

اهدای عضو طنین خوش »انا الحق«  را زمزمه می‌کند

معصومه مهدی زاده
گروه گزارش: اهدا عضو اهدای زندگی است که می‌توان به وسیله آن داستان قرب الهی را در گوش‌ها زمزمه و طنین خوش »انا الحق« را در ذره ذره وجود اهداکنندگان شنید.
ممکن است هیچ کس در این باره اختلاف نظر نداشته باشد که حق مسلّم هر انسانیست که اگر به جهت بیماری یا حادثه، عضوی از بدن خود را از دست دهد در صورت تأیید علم پزشکی، سعی کند عضو دیگری را جایگزین آن کند.
طبیعی است‌‌ پزشک، قانون، آموزش و همه طیف‌های مربوط به این موضوع دیدگاه خود را دارند، اما ماجرای اهدای ‌عضو، ماجرای عاشقی است، داستان قرب‌الهی و سرگذشت خانواده‌های ایثار‌گری است که با گذشتن از اعضای بدن عزیزانشان، نا‌امیدی مطلق هم‌نوعان نیازمند به عضوشان را به لحظاتی سرشار از امید و اعتقاد تبدیل و شادی وصف‌ناپذیر این درماندگان را به نظاره می‌نشینند.
الحق که چه دشوارست این تصمیم، چه مصمم است این اراده‌ وصف‌ناپذیر و چه آزمون الهی غریبی را با سر‌بلندی پشت‌سر می‌گذارند، گویی در آن لحظات عجیب، در اوج وصل هستند و می‌توان فریاد »انا الحق« را از ذره‌ ذره‌ وجودشان شنید.
* اهدای عضو ۳ بیمار از بین ۷۲ بیمار احتمالی مرگ مغزی
سیامک صفاری، کارشناس مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی از سال ۱۳۸۳ در ارومیه به صورت رسمی دایر و اهدای ‌عضو از بیماران مرگ مغزی آغاز شد.
سیامک صفاری افزود: سال‌های گذشته در اغلب موارد فقط کلیه‌های بیماران مرگ مغزی برداشت و در خود استان پیوند می‌شد، اما در سال‌های اخیر با تلاش متخصصان استان کبد نیز از همه بیماران مرگ مغزی برداشت و جهت پیوند به شیراز ارسال شد، همچنین در سال‌های گذشته غضروف یکی از بیماران برداشت و به بانک اعضای تهران ارسال شد.
وی با بیان این مطلب که سال گذشته ۷۲ مورد بیمار مشکوک به مرگ مغزی معرفی و از این تعداد ۲۹ مورد قابل بررسی بوده است، متذکر شد: در این راستا از چهار خانواده اخذ رضایت صورت گرفته که از این تعداد تنها سه مورد منجر به پیوند شده است.
صفاری ادامه داد: از این تعداد ۲۹ مورد قابل که از چهار نفر اخذ رضایت انجام گرفته، اما از این تعداد تنها سه نفر منجر به پیوند شده است.کارشناس مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ادامه داد: پنج ماه اول سال جاری ۳۱ مورد بیمار مرگ مغزی به این واحد گزارش شده که تنها هفت مورد قابل بررسی بوده و از این تعداد دو مورد منجر به اخذ رضایت و پیوند شده است.
وی به وضعیت لیست انتظار کلیه در استان اشاره کرد و ابراز داشت: در استان آذربایجان غربی، به علت انجام پیوند کلیه، لیست بیماران در انتظار پیوند کلیه تشکیل شده است که بیش از ۷۰۰ نفر در لیست انتظار قرار دارند.
صفاری تأکید کرد: با توجه به اینکه تعداد افراد منتظر در لیست انتظار کلیه در استان زیاد است، اما در پنج ماه نخست سال جاری تغییر چشمگیری در لیست ایجاد نشده است.
وی بیان داشت: ارزیابی استان‌ها برای عمل پیوند اعضا با تعداد جمعیت، توریستی بودن عوامل اجتماعی و فرهنگی استان‌ها بستگی دارد و متغیر بودن این عوامل، مقایسه کردن استان‌ها را از نظر عملکرد تقریبا غیر‌ممکن می‌کند.
* لزوم فرهنگ‌سازی مناسب برای اهدا عضو در جامعه
وی با اشاره به این نکته که فرهنگ‌سازی مناسب برای افزایش اهدا‌ی عضو در سطح عموم جامعه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این واحد از تمام فرصت‌های ممکن برای افزایش اطلاعات عمومی و آشنایی با مرگ مغزی و تفاوت آن با بیهوشی و دیگر آسیب‌ها‌ی مغزی استفاده می‌کند.
صفاری با اعلام این نکته که باید عموم مردم به این باور برسند که مرگ مغزی پس از قطعیت در هیچ نقطه‌ای از جهان قابل درمان نیست، تصریح کرد: مشکل عمده واحد را در اخذ رضایت، عدم آشنایی بستگان بیمار مرگ مغزی با مفاهیم مرگ مغزی و سایر حالت‌ها و آسیب‌های ایجاد شده بر سیستم عصبی دانست، که به لطف خداوند با تهیه فیلم‌های داستانی، استفاده از توانمندی‌های رسانه‌ها، مطبوعات و … تا حدود زیادی مرتفع شده است.
وی ادامه داد: بعد از بحث فرهنگ‌سازی بحث تقویت فرهنگ ایثار و از خود‌گذشتگی است که چنین تجربه‌ها‌یی را در جنگ تحمیلی و صحنه‌های متعدد سیاسی و اجتماعی به دست آورده‌ایم.
صفاری در خصوص نحوه دریافت کارت اهدای عضو توضیح داد و یادآور شد: کارت اهدای عضو بعد از پرکردن وصیت‌نامه در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه و تمام مراکز درمانی شهرستان‌ها‌ی تابعه در بخش‌های دیالیز با ارائه کپی کارت ملی به صورت حضوری ارائه می‌شود و چنانچه فرد متوفی کارت اهدا عضو هم داشته باشد بایستی اولیا دم قانونی فرد جهت انجام اهدا عضو رضایت کتبی دهند تا اعتماد عمومی جامعه حفظ شده و بستگان بیمار مرگ مغزی در جریان کامل اقدامات درمانی قرار گرفته و تمام شبهات احتمالی منتفی شود.
و این همان تراژدی تکراری احیایی دوباره است که هزاران بار شنیده و یا شاید هم دیده‌ایم و نگرشی مثبت داشته‌ایم؛ با چنین کارهایی می‌شود قلب را به انسانی هدیه کرد که جز درد‌هایی پیاپی چیزی از قلبش به یاد ندارد … کلیه‌ها را به فردی داد که زندگیش به دستگاهی وابسته است … اگر قرار است چیزی از وجودمان دفن شود؛ می‌شود خطا‌ها و ضعف‌ها باشند و گناهان را به شیطان و روح را به خدا تقدیم کرد … »هر که نفسی را حیات بخشد مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است«.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۴ ب.ظ

دیدگاه


چهار − = 2