رئيس پژوهشکده مطالعات درياچه اروميه:

انتقال آب تنها راهکار احیای دریاچه ارومیه نیست

انتقال آب تنها راهکار احیای دریاچه ارومیه نیست

گروه خبر:رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب تنها راهکار احیای دریاچه ارومیه نیست.
به گزارش آرازآذربایجان، کامران زینال‌زاده درهمایش نقد و بررسی روند احیای دریاچه ارومیه که در سالن کنفرانس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به برداشت‌های غیرمجاز از دریاچه ارومیه و عدم آگاهی مسئولان ذی‌نفع در این رابطه هم‌اکنون دریاچه ارومیه در حال خشکی کامل بوده و این موضوع به عنوان مهم‌ترین معضل در منطقه و همچنین کشور به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ورود آب به دریاچه ارومیه به تنهایی نمی‌تواند سبب احیای این دریاچه شود چرا که درصد تبخیر آب این دریاچه بسیار بالا بوده و آب‌های ورودی نیز تبخیر می‌شوند.
رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در این راستا باید از ظرفیت دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های کشور برای ارائه راهکارهای موثر در راستای احیای دریاچه ارومیه استفاده کرد و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه به عنوان مهم‌ترین پشتوانه در جهت ارائه طرح‌های جامع مدیریت بوده و ۴۰۰ طرح جامع مدیریت اجرایی دریاچه ارومیه مطرح شده است.
این مسئول ادامه داد: بنا بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه و ارائه راهکارها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر شده بود که امسال بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود و در سال آینده نیز میزان ۳ میلیارد متر مکعب آب وارد این دریاچه شود.
زینال‌زاده افزود: ورود ۷۰۰ میلیون مترمکعب به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه وارد شده بود که این میزان ورودی دارای اختلاف یک میلیاردی با راهکارهای ارائه شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه آمادگی کامل برای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این پژوهشکده ظرفیت مناسب در راستای ارائه راهکارهای مناسب کاهش مصرف آب کشاورزی را دارا بوده آماده ارائه خدمت است.در ادامه این مراسم حمید تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: در شهریور ماه سال ۹۳ مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته شده است و دولت با تصویب این مصوبات دو دفتر ستاد احیا را در شهرستان‌های تبریز و ارومیه بنا کرد.
وی ادامه داد: با توجه عدم تفاهم شهرستان‌های ارومیه و تبریز در احیای دریاچه ارومیه مصوبه ایجاد مرکز آینده پژوهشی در این دو شهرستان لغو شد و پایش تمام مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اجرای مصوبات توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه در تهران صورت گرفت.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از تصویب چند مصوبه هیئت دولت در رابطه با آسیب‌شناسی خشکی دریاچه ارومیه و تبعات این خشکی در زندگی روزمره و راهکارهای مناسب در این راستا خبر داد.این مسئول به ضرورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: با راهنمایی وزیر نیرو ستاد کاهش مصرف آب کشاورزی از این وزرات به دانشگاه صنعتی شریف منتقل شد و دیون وزرات نیرو به دانشگاه صنعتی شریف پرداخت شده است.
*ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه ارومیه در احیای دریاچه ارومیه
گروه خبر:رئیس دانشگاه ارومیه بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه ارومیه در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.
رحیم حب‌نقی ، اظهار داشت: موضوع بحران خشکی دریاچه ارومیه بنا بر تدبیر دولت یازدهم از دو سال قبل آغاز شده و طرح‌های مختلفی در این راستا ارائه شده و نتایج به دست آمده مورد پایش قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که دریاچه ارومیه به عنوان یک گنج بسیار ارزشمند در آذربایجان غربی بوده و باید تمهیدات لازم برای بهره‌برداری از این گنج گران‌بها در دستور کار مسئولان دولتی و استانی قرار بگیرد.رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به وجود دریاچه‌ای در آمریکا مشابه با دریاچه ارومیه، افزود: با وجود اینکه این دریاچه حجم کمتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد، سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون دلار از فرآورده‌های حاصل از نمک این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند.این مسئول با بیان اینکه دریاچه ارومیه دارای ۸٫۵ تن نمک است، ادامه دارد: از این میزان نمک سالانه می‌توان ۳۰۰ محصول کلر استخراج کرد و وجود ۶۰ متر لجن در این دریاچه سبب معالجه بسیاری از بیماران پوستی می‌شود.
حب‌نقی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت کاهش مصرف آب کشاورزی به دلیل کاهش ذخائر آب‌های زیرزمینی در استان و همچنین کاهش کشت محصولات کشاورزی در این استان ضروری است مسئولان برای کشاورزان این منطقه شغل جایگزین ایجاد کنند، ایجاد اشتغال در دریاچه ارومیه در زمینه استخراج منابع این دریاچه مهم‌ترین راهکار برای ایجاد اشتغال جایگزین در این منطقه است.
وی با اشاره به وجود قدیمی‌ترین دانشکده کشاورزی در آذربایجان غربی، افزود: وجود این دانشکده قدیمی که قدمت ساخت آن به ۵۰ سال پیش برمی‌گرد می‌تواند در راستای ارائه طرح‌های موفق در رابطه با احیای دریاچه ارومیه اثرگذار باشد.
رئیس دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی باید نگاه دانشگاه‌محور را به دانشکده‌محور و یا گروه‌محور تبدیل کرده و توجه باشند که دانشگاه ارومیه بهترین و مهم‌ترین ظرفیت را در راستای احیای دریاچه ارومیه در دارا است.
این مسئول ادامه داد: هم‌اکنون دانشگاه ارومیه به سبب ایفای وظیفه از هیچ کمکی در راستای احیای دریاچه ارومیه دریغ نکرده زیرا که دریاچه ارومیه متعلق به تمام مردم و ملت ایران است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = شش