رييس حوضه آبريز درياچه اروميه:

امسال ۲ میلیارد مترمکعب آب حوضه دریاچه ارومیه صرف سیب شده است

امسال ۲ میلیارد مترمکعب آب حوضه دریاچه ارومیه صرف سیب شده است

گروه خبر: رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به سیب، یکی از محصولات پرآب بر است، گفت: امسال ۲ میلیارد مترمکعب آب در این حوضه صرف تولید سیب در این حوضه شده که این آمار، حائز اهمیت بسیار زیاد است.
به گزارش آراز آذربایجان، مسعود باقرزاده در دیدار با محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی افزود: برای تولید هرکیلو سیب، باید ۱۵۰ لیتر آب مصرف شود که مصرف بسیار زیادی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: این حوضه را می توان بزرگترین صادرکننده آب مجازی در استان های مختلف کشور عنوان کرد.
رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه چغندرقند هم یکی از محصولات پرآب بر است که در این حوضه به صورت وسیعی کشت می شود، ادامه داد: با وجود اینکه جلوی خروج این محصول از استان به مقصد کارخانه های استان های دیگر را گرفته ایم، یکی از کارخانه ها در آذربایجان غربی اقدام به راه اندازی واحد تولیدی کرده و از آب مجازی تولیدی استان استفاده می کند.باقرزاده با اشاره به اینکه حفظ حداقل آب در طبیعت، جزء خط قرمزهای ماست، بیان کرد: میزان تولید منابع آب تجدیدپذیر در حوضه دریاچه ارومیه طی سال_های اخیر کاهش یافته و مصرف آب نیز به شدت با افزایش مواجه شده که همین امر، موجب کاهش ذخایر و منابع آبی شده است.
وی اظهار کرد: در حالی که طی سال ۱۳۷۷ میزان تجدیدپذیر قابل استفاده در حوضه دریاچه ارومیه، ۸٫۸ میلیارد مترمکعب بود، این رقم در سال ۱۳۹۲ به حدود ۷٫۷ میلیارد مترمکعب رسیده و طبق برآوردها در حال حاضر زیر ۶ میلیارد مترمکعب است.
وی گفت: این در حالی است که میزان مصرف نیز در حال حاضر با میزان تولید آب برابری می کند.
رییس حوضه آبریز رود ارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این حوضه مستعد سرمایه گذاری با محوریت آب است، افزود: دولت تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های آبی در این منطقه هزینه کرده است.
احمد قندهاری اضافه کرد: هر طرحی که امکان اجرا در این منطقه داشته و نیاز آبی نیز برای آن وجود داشته باشد، می تواند در حوضه ارس اجرایی شود.وی بیان کرد: البته باید از همین الان به فکر مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در این حوضه باشیم تا سرنوشت آن به حوضه های کم آب دیگر شبیه نشود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


3 + دو =