افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و خوشحالی کشاورزان آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: تعیین قیمت خرید تضمینی گندم قبل از برداشت که اولین بار در کشور از سوی دولت یازدهم صورت گرفت و افزایش قیمت آن موجب خوشحالی و امیدواری کشاورزان آذربایجان غربی شده است که با وجود مشکلات زیاد مشغول فعالیت هستند.
گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و حیاتی نقشی مهم در زندگی مردمان دارد. سیاست‌های اعمالی دولت برای تولید و کشت این محصول یکی از محورهای توسعه کشاورزی است و استان آذربایجان غربی توانسته در تولید این محصول کشاورزی همواره جزو برترین‌ها باشد. میزان تولید این محصول در استان افزون بر ۶۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید آذربایجان غربی در رتبه های برتر تولید گندم در کشور قرار دارد.
سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی (فائو) تولید گندم ایران در سال زراعی جاری را ۱۳/۵ میلیون تن پیش بینی و اعلام کرد به دلیل وجود گندم مازاد از سال قبل نیاز ایران به واردات گندم در این سال ۳۲ درصد کمتر از سال قبل است.
سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) پیش بینی کرد، به دلیل مازاد مصرف گندم باقیمانده از سال قبل، نیاز ایران به واردات گندم در سال ۱۳/۲۰۱۲ معادل سال زراعی جاری با ۳۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته مواجه بوده و به ۱٫۷ میلیون تن خواهد رسید.
بر اساس گزارش جدید فائو در مورد ایران که در پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر شده، ایران در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۲ اقدام به ساخت تعداد زیادی سیلوی گندم کرده که ظرفیت ذخیره حدود ۷۰ درصد از تولید غلات کشور را داراست.
آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است و در این میان گندم، این محصول استراتژیک نقش مهمی در عرصه کشاورزی استان دارد.
تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت گندم نشان از توجه ویژه مردم و مسئولان به تولید این محصول مهم دارد.
هم اکنون اجرای طرح ملی خودکفایی تولید گندم در آذربایجان غربی با حمایت‌های مالی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده و در این راستا سطح کشت گندم نان پیشگام توسط کشاورزان به یک هزار هکتار افزایش یافت.
با همت همه دست‌اندرکاران سال گذشته طرح پایلوت تولید بذر و پرورش سایر ارقام گندم نان جدید از جمله اروم، زارع و میهن در ۵ هکتار در ایستگاه‌های تحقیقاتی اجرا شد.
کشت ارقام جدید گندم مخصوص تولید آرد برای نان در اراضی تحقیقاتی و کشاورزی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی آغاز شده و نوید زیبایی برای کشت پایلوتی گونه های جدید دیگر گندم مورد نیاز کشور است.
اگرچه قیمت پیشنهاد شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای هر خرید هر کیلو گرم گندم یک هزار و۱۰۰ تومان بود، هیئت دولت با مبلغ یک هزار و ۵۰ تومان موافقت کرد.
کارشناسان معتقدند که ۶۰ تومان تصویب نشده نیز در مراحل بعد و تا انتهای فصل برداشت به صورت کرایه حمل یا جایزه به کشاورزان تعلق بگیرد. از سوی دیگر رقم کنونی نیز در مقایسه با سال قبل که هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان خرید می‌شد، بسیار مناسب و کارشناسی است.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار زمین زراعی قابل کشت است که سال گذشته در ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان_غربی زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته بود که از این میزان ۲۶۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی تعیین شد و پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت خرید گندم از سوی دولت، سطح زیر کشت گندم در استان در سال جاری توسعه یابد.
این در حالی است که طرح ملی خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز کشور از سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا این طرح طی سال زراعی گذشته با اختصاص ۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال اعتبار در استان آذربایجان غربی اجرایی شد و امسال نیز ادامه می‌یابد.
البته خشکسالی‌های سال‌های اخیر سرمازدگی و از بین رفتن برخی محصولات کشاورزی استان و نادیده گرفتن حقابه آن‌ها از جمله موضوعاتی است که باعث می‌شود هر از چند گاهی مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی از جمله قیمت پایین خرید تضمینی گندم به سرتیتر خبرهای سایت‌ها و مطبوعات محلی و بعضا هم رسانه های ملی تبدیل شود که امید می‌رود امسال چنین مسائلی پیش نیاید.?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − سه =