نماينده مردم ماکو در مجلس:

افزایش سهم ایران دراوپک حیات تازه ای به اقتصاد کشور بخشید

افزایش سهم ایران دراوپک حیات تازه ای به اقتصاد کشور بخشید

گروه خبر:عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ماکو، چالدران پلدشت و شوط با اشاره به اینکه مدیریت شایسته و دیپلماسی موفق وزیر نفت توانست دستاورد بزرگی را از اجلاس اوپک نصیب ایران کند گفت: با این موفقیت اقتصادی، دروازه های رشد و ترقی به روی اقتصاد کشور گشوده شد.
عین الله شریف پور با اشاره به اینکه افزایش سهم ایران دراوپک حیات تازه ای به اقتصاد کشور بخشید، افزود: با دستیبابی ایران به این پیروزی رشد اقتصادی کشور شتاب بیشتری گرفته و علاوه بر این شاهد ایجاد فرصت های شغلی توسعه بازار کار و تولید خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تولید روزانه نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز رسید، گفت: این افزایش تولید گام بلندی برای سرمایه گذاری توسعه صادرات و ارتقای نقش ایران در تبادلات اقتصادی در عرصه بین المللی است. وی با اشاره به اینکه این موفقیت، حق به غارت رفته چندین ساله ملت ایران را احیا و حقانیت ایران اسلامی در حوزه اقتصادی را اثبات کرد، افزود: با توافق جدید اوپک قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی در ۶ ماه آینده بین ۵۰ تا ۶۰ دلار در نوسان خواهد بود.وی افزود: افزایش سهم ایران در اوپک موفقیت چشم گیری برای ایران در عرصه بین المللی است و در پی آن، تلاش عربستان سعودی برای انزوای اقتصادی ایران نتیجه نداد و مجبور شد تا کاهش تولید نفت خام را بپذیرد.
در یکصد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی وزرای کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) اعضای اوپک توافق کردند که برای بازگرداندن تعادل به بازار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند اما ایران، نیجریه و لیبی از این کاهش تولید معاف شدند.
در این اجلاس به ایران اجازه داده شد تا تولید نفت خام خود را طی ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.
همچنین قرار است کشورهای غیر عضو اوپک نیز ۶۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند که سهم روسیه از این مقدار به تنهایی ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC) یک کارتل بین‌المللی نفتی و متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور آنگولا، ونزوئلا، گابون و اندونزی است. مقر بین‌ المللی اوپک از بدو راه اندازی در سال ۱۳۳۹ در ژنو سوئیس است اما در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت. ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ میلادی کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به ایجاد سازمان واحدی کردند که به اختصار ‘اوپک’ نامیده شد.
هدف اصلی این سازمان، آن چنان که در اساسنامه آن بیان شده است، هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌ های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها طراحی شیوه ‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسان های زیان ده و غیر ضروری، توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و عنایت خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت، تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد مقرون به صرفه و همیشگی است. همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: کارنامه دولت تدبیر و امید در اجرای طرح_های مختلف احیای دریاچه ارومیه خوب و موفق است.سیدهادی بهادری افزود: با وجود کاهش بارندگی ها تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ سانتیمتر افزایش یافته که بیانگر موفقیت در اجرای برنامه های دولت برای احیای دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه احداث تونل برای انتقال آب از سید سیلوه به دریاچه ارومیه اضافه کرد: این پروژه با ۲ دستگاه TBM در حال اجراست و نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.وی با اشاره به تاثیر قابل توجه انتقال آب سد سیلوه در احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: از این سد ۲۰۰ میلیون متر معکب آب برای احیای دریاچه هدایت می شود که با جدیت پیگیر آن هستیم.نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عمکرد دولت تدبیر و امید در تلاش برای احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: دولت با وجود کمبود بودجه و مشکلات مالی، حمایت مناسبی از پروژه های احیای دریاچه دارد ولی در هفته های اخیر در پرداخت اعتبار پروژه احیا تاخیری رخ داده است که تسریع در پرداخت اعتبار این بخش را در نامه ای از رئیس جمهوری خواسته ایم.دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود که در ۲۰ سال گذشته همواره با مشکل کاهش تراز آبی مواجه بود و به سمت خشک شدن کامل پیش می رفت که با تدابیر دولت تدبیر و امید، در سال جاری این روند متوقف شد و شاهد افزایش تراز آبی آن به میزان حدود نیم متر بودیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا تراز آبی این دریاچه در حال حاضر حدود ۱۲۷۰٫۴۵متر است که سه و نیم متر کمتر از تراز اکولوژیک است ولی از سال گذشته حدود نیم متر بالاتر است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 20