افتتاح ۲۰ طرح صنعتی با ۳۱ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری در ارومیه

افتتاح ۲۰ طرح صنعتی با ۳۱ هزار میلیارد ریال حجم  سرمایه‌گذاری در ارومیه

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : حجم سرمایه‌گذاری انجام شده‌ برای ۲۰ طرح تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال است و با بهره برداری از این طرح ها برای ۸۲۶ نفر اشتغالزایی می شود.
همزمان با ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۲۰ طرح تولیدی صنعتی با ۳۱ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی ۸۲۶ نفری در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد دهه فجر سال ۹۳ در حالی آغاز می شود که طرح های مختلف تولیدی ، عمرانی و صنعتی در شهرستان های مختلف استان آذربایجان غربی افتتاح می شود و این در حالی است که همزمان با ایام دهه فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۲۰ طرح تولیدی صنعتی درسطح ۷ شهرستان استان آذربایجان غربی افتتاح و به بهره برداری می رسد. ۸ مورد از این طرح‌ها در مرکز استان به بهره‌برداری می‌رسند و در شهرستان مهاباد با بهره‌برداری از ۶ طرح صنعتی ، میاندوآب ۲ طرح و شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، سردشت و نقده هر کدام با یک طرح تولیدی صنعتی بهار انقلاب را در استان جشن می‌گیریم.
طبق اخبار رسمی منتشر شده، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده‌ برای این طرح‌ها بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال است و با بهره برداری از این طرح ها برای ۸۲۶ نفر اشتغالزایی می شود.
این طرح ها در زمینه های صنایع پتروشیمی، شن و ماسه، تولید آسفالت، انبارداری و نگهداری مواد غذایی، قیر، کودهای زیستی، یخ خوراکی قالبی ، شکر تصفیه شده از ملاس چغندر قند، بسته بندی انواع حبوبات، بتن و … فعالیت می کنند.
افتتاح شرکت پترشیمی مهاباد، شرکت تولیدی هرمز پودر در شهرستان مهاباد و واحد جدید شرکت بام گام عایق ارومیه و شرکت قند ارومیه از مهم ترین طرح های آماده افتتاح استان آذربایجان غربی در دهه فجر امسال است. در حال حاضر ۲ هزار و ۸۸۵ واحد صنعتی دارای پروانه با حجم سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد که این تعداد واحد صنعتی زمینه اشتغال‌زایی برای ۶۴ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.
این در حالی است که رکود اقتصادی با اتخاذ تدابیر علمی برای ایجاد رونق تولید در واحدهای تولیدی و صنعتی از میان می رود و این مهم نیاز به همت و یاری سیستم بانکی دارد. در چنین شرایطی مدیران اجرایی استان باید به دنبال ای جاد پروژه های تولیدیو صنایع در مقیاس بزرگ با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان باشند و در حال حاضر چند پروژه بزرگ مراحل جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی و یا سازمانها و بنیادهای وابسته به دولت و بخش عمومی غیردولتی خود را سپری می کنند که با شروع عملیات اجرایی و همچنین بهره برداری از آنها میزان اشتغالزایی در استان افزایش می یابد.کارشناسان اقتصادی بر این باوند که تورم و نرخ بیکاری بالا سبب شده است تا اولویت اول امور کشور برای دولت، رونق اقتصادی باشد و تمام فعالان حوزه اقتصادی، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی و بانکها و موسسه های اعتباری را پای کار بیاورد و با مشارکت و هماهنگی با آنها کشور را به سوی رشد اقتصادی هدایت کند.برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی باید دست اندرکاران امور اداری، مدیران دستگاههای اجرایی و همچنین مدیران بانکهای دولتی و غیردولتی و فعالان اقتصادی خیرخواهانه وارد عرصه شوند و مشکلات اقتصادی تبعات منفی اجتماعی زیادی را به بار می آورد که باید با ایجاد رونق اقتصادی و فراهم کردن زمینه های اشتغال این تبعات را کاهش داد.
این در شرایطی است که باید موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آذربایجان غربی با تدبیر مدیران برداشته شود و برای همین منظور باید با برگزاری جلسات تخصصی به دنبال کاهش مدت زمان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری با ایجاد پنجره واحد در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بود و در این راستا سیستم بانکی استان نیز نقش مهمی را با تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات به طرحهای سرمایه گذاری برای کاهش روند دوران مشارکت طرحها و بهره برداری رسیدن آنها ایفا می کند.
نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که با بررسی های انجام شده در برخی از گروههای تولیدی در استان واحدهای صنعتی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی کار می کنند که بخشی از مشکلات آنها سرمایه در گردش است که در این راستا بانکهای عامل باید فعالانه وارد عرصه شوند.
باید برای فعالیت بنگاههای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل، نوسازی واحد، تکمیل واحدهای تولیدی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و توسعه واحدهای نیازمند تسهیلاتی در نظر گرفته شود که باید طبق ضوابط ارائه شود.
در چنین شرایطی بهره گیری از توان و ظرفیت اعتباری صندوق توسعه ملی مورد تاکید همگان باید قرار گیرد و در سال گذشته نزدیک به سهم تعیین شده برای استان با طرحهای معرفی شده قرارداد عقد شده که امسال باید با عقد قرارداد بیشتر از دو برابر میزان سال گذشته عملکرد انجام شود.
با عنایت به ظرفیت های فوق العاده آذربایجان غربی در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی از دولت یازدهم انتظار می رود تا صنعت این استان را رونق دهد و این خواسته در چارچوب نظام و قانون است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی کند و با این هجم فارغ التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین المللی ، ایجاد منطقه های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


2 × = هشت