استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه

استمرار غفلت مسئولان در احیای دریاچه ارومیه

گروه خبر: دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان، نیازمند رسیدگی و توجه بیش از پیش مسئولان می باشد، اما چیزی که عیان است، این است که تا تلنگری به مسئولان وارد نشود دریاچه همچنان به فراموشی سپرده می شود.
هرچه بیشتر از عمر می گذرد بیشتر از قبل بحران کمبود به معضل مهم برای مردم تبدیل می شود، اما در این میان بحران خشکی دریاچه ارومیه، از دیگر معضلاتی است که دغدغه خیلی از مردم کشور به ویژه منطقه آذربایجان می باشد.
خشکی یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان از دغغه هایی است که جدید نبوده ولی آنقدر اهمیت و ارزش دارد که هرکس به نوعی برای بهتر کردن حال خود و دریاچه اقدامی را انجام می دهد؛ یکی با تشکیل کمپین، دیگری با تشکیل زنجیره زیست محیطی و مسئولان نیز با اهداف و برنامه های خاص خود!
این بحران از ۱۳ سال پیش توسط دبیر فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه که مشاور رئیس جمهور وقت خود بود، هشدار داده شده بود، ولی از آنجایی که ماها علاقه ای که پیشگیری قبل از درمان نداریم، توجهی نکرده و اکنون که ین بحران دامن گیر بسیاری از مردمان ساکن اطراف دریاچه ارومیه است به تکاپو و تلاش برخاسته ایم.
تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسانه یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است؛ انتقال آب از دریای خزر و دریاچه وان ترکیه یکی دیگر از پیشنهادات داده شده و رد شده ای است که شاید هرکدام ضرر و منفعتی برای دریاچه دارد.
مسعود تجریشی در رابطه با انتقال آب از وان به دریاچه ارومیه گفت: کشور ترکیه یک دانشگاه اروپایی را واسط کرد تا جلسه ای با ستاد احیا داشته باشد؛ کشور ترکیه حاضر است که از دریاچه وان به دریاچه ارومیه آب منتقل کنند زیرا آن ها با افزایش میزان آب روبرو هستند.
وی در ادامه گفت: با توجه به این که قرار بود هر اقدامی که می تواند به دریاچه ارومیه کمک کند، حتی اگر ستاد مخالف آن بود، مطالعاتش انجام شود، مطالعه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه نیز انجام شده است..
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره مطالعات ستاد احیا گفت: ستاد مخالف انتقال آب از خزر به ارومیه است اما مطالعه این طرح هم در حال انجام است تا زوایای مختلف آن مشخص شود و در آینده اکر کسی مدعی شد که می توانستیم چنین کنیم، مطالعات در دسترس باشد.
نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از اشخاصی است که به شدت با ستاد احیای ارومیه مخالف بوده و معتقد است که این ستاد نه تنها دریاچه را احیا نمی کند بلکه با عدم انجام اقدامات درست و بی توجه بودن به برداشت نمک، خشکی دریاچه ارومیه و هزینه در جلسات سبب مرگ آذربایجان نیز می_شود.
دو نماینده دیگر مردم ازومیه نیز، به نحوی با یکدیگر هم عقیده بودند و خواستار شفاف سازی و انجام اقدامات بیشتر ستاد و دولت برای احیای یگانه نگین فیروزه ای آذربایجا می باشند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز، گفتنی است که مردم به دلیل رنگ قرمز دریاچه، کاهش دوباره آب دریاچه و برخاست دوباره طوفان نمک در اطراف دریاچه، و علاوه بر آن از عملکرد مسئولان ناراضی بوده و مطالبه مطالعه و برداشتن گام های واقعی در این راستا هستند، چراکه تاکنون فقط شعار شنیده و شاهد هیچ گونه افزایش،جز در مواقع بارانی نبوده اند.
این در حالیست که معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی با برنامه ریزی دستگاه های مربوطه گفت: از زمان اجرای طرح احیا دریاچه ارومیه تا کنون و در ۲ سال گذشته ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شده است.
ایرج شجاعی اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگی و نیاز آبی تا کنون رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه نداشتیم اما سال گذشته ۸۰ میلیون متر مکعب رهاسازی شده است.
وی اضافه کرد: میزان مصرف آب کشاورزی شهرستان از سد مهاباد سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود که اکنون با توجه به کمبود آب در کشور برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب ۹۵ میلیون مترمکعب از طرف دستگاه های مربوطه کاهش تعریف شده تا کم آبی برای کشاورزان مشکل ساز نشود و کاهش منابع آب در کشاورزی تاثیر نگذارد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون با صرفه جویی انجام شده بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب مصرف آب کشاورزی در شهرستان مهاباد کاهش یافته است، افزود: بر این اساس به رغم اینکه اکنون با تنش آبی مواجه هستیم در ۲ سال گذشته صرفه جویی مناسبی در مصرف آب کشاورزی صورت گرفته اما میزان تولیدات کشاورزی مناسب بوده و در صورت مکانیزه شدن آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده بیشتر از آبیاری تحت فشار صرفه جویی بیشتری انجام می شود.
وی یادآور شد: با بحران در دریاچه ارومیه برای احیای آن و صرفه جویی در مصرف آب طرح های خوبی در مهاباد اجرا شده و تا کنون یکهزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های آبی را آبیاری تحت فشار انجام دادیم و با سفر و قول مساعد معاون زیربنایی وزیر جهادکشاورزی سه هزار هکتار دیگر در حال اجرا بوده و اعتبار آن نیز تامین شده است. وی افزود: کل اراضی آبی این شهرستان حدود ۲۵ هزار هکتار است که تاکنون ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار آن به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.
وی گفت: کانال های فرسوده آبرسانی کشاورزی نیز بازسازی می شوند اکنون کانال های درجه یک و درجه ۲ را بازسازی می کنیم تا از هدررفت آب جلوگیری شود و آب بیشتری به دست کشاورزان برسد و به همین منظور تلاش های بیشتری را انجام خواهیم داد. شجاعی همچنین گفت: در بخش ترویج کشاورزی هم آموزش های لازم در خصوص صرفه جویی در مصرف بهینه آب برای کشاورزان داده شده است. وی افزود: امسال اصلاح الگوی کشت برای تولید گندم انجام شده و بر روی چغندر قند و جایگزینی کلزا نیز در شهرستان مطالعات انجام شده است.تابستان امسال مصرف آب و برق کشور به قدری افزایش یافت که منجر به شکسته شدن رکوردهای مصرف سال‌های گذشته شد؛ به عنوان نمونه در حالی که وزارت نیرو برای امسال افزایش مصرف برق را حدود پنج درصد پیش‌بینی کرده بود، این میزان به بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت.
مصرف برق در روزهای گرم امسال برای نخستین بار به عدد ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید و به این ترتیب رکورد تاریخ مصرف برق در کشور شکسته شد.
این رشد مصرف به گونه‌ای بود که زمان اوج مصرف در یک ماه گذشته ۱۷ بار از مرز ۵۰ هزار مگاوات گذشت؛ آن هم در حالی که پارسال و در همین بازه زمانی فقط ۲ بار این اتفاق رخ داده بود.
در بخش آب شرب، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است؛ بارندگی‌ها نسبت به پارسال و میانگین ۴۷ سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته و با همه اقداماتی که انجام شده است، هنوز ۳۰۰ شهر ایران در شرایط »تنش آب شرب« قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 1