آذربایجان غربی با دریاچه ای که این روزها جامه سرخ بر تن دارد

آذربایجان غربی با دریاچه ای که این روزها  جامه سرخ بر تن دارد

ژیلا علی‌قلی نیا
گروه گزارش: استان آذربایجان‌غربی در شمال‌غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان‌شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است.
مساحت استان برابر ۳۷?۰۵۹ کیلومتر مربع است که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود و ۲?۲۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.
آذربایجان‌غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد، براساس ساختار طبیعی استان اکوسیستم‌های ویژه‌ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در سطوح مختلف توپوگرافی به وجود آمده است که اهم آنها به شکل جنگلها و مراتع خودنمایی می‌کنند.
کردها در بخشهای مرتفع غربی و جنوبی استان و متقابلا ترکهای آذری در دشتهای پیرامون دریاچه ارومیه و بخشی نیز در دشتهای شمال و جنوب شرقی استان، سکونت دارند، همچنین اقلیتهای آشوری و ارمنی هم در استان ساکن هستند.
استان آذربایجان غربی دارای ۱۷ شهرستان، ۳۶ بخش، ۳۶ شهر، ۱۰۹ دهستان و ۳۷۲۸ آبادی است و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه است، این استان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که چندی از مهم‌ترین‌آنها در اینجا معرفی می‌شوند.
*آبشار شلماش:آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان‌غربی و در شهر سردشت جاری است این آبشار با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.
این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به ویژه در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف را عازم سردشت می‌کند.
سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته‌است.
برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شد در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت‌تر و کم‌خطر‌تر شده ‌است.در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می‌گذراند.
آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است، جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت ۲۵ دقیقه راه است.
*غار »سَهولان«:غاز سهولان در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد-بوکان و نیز در ۲۸ کیلومتری شهر بوکان واقع شده‌است.ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد، اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه ‌است.
سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را »کونه کوتر« یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند، دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.براى رسیدن به این غار از شهر سرسبز مهاباد، باید تپه ماهورهاى جاده برهان را پشت سرگذاشت تا در نقطه‌اى به روستاى »عیسى کند« رسید.
در روستاى عیسى کند جاده به دو مسیر تقسیم مى‌شود که مسیر مستقیم به بوکان و مسیر دست راست گردشگران را به روستای سهولان و غار معروف آن مى‌برد.قرار گرفتن این غار در میان رشته کوه هاى بلند با قله هاى سر به فلک کشیده و دره‌هاى عمیق کاملاً بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایى این پدیده شگفت طبیعت افزوده است.
به گفته کارشناسان این غار از گذشته مورد استفاده مردم قرار گرفته و در این رابطه سفال‌هایی مربوط به دوره اشکانی و جام مسی ایلخانی کشف شده است.
*قره کلیسا یا کلیسای طاطاووس:قره کلیسا کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس نام کلیسایی تاریخی در۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است، قره کلیسا در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
*دریاچه مارمیشو:بسیاری از شما در سفرتان به شهر ارومیه، دریاچه ارومیه را از نزدیک دیده‌اید. اما شاید ندانید که در همسایگی این دریاچه زیبا، دریاچه ناشناخته دیگری قرار دارد که می تواند لذت ارومیه گردی شما را چند برابر کند. دریاچه‌ای زیبا و بکر اما کوچک‌تر به نام مارمیشو.
برای دیدن مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله بگیرید و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه ببینید.
مسیر شما از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می‌گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می‌گذرید و به روستای مارمیشو می‌رسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است.
*چشمه ثریا:چشمه ثریا در شمالی‌ترین نقطه جغرافیایی ایران بین مرز ایران و ترکیه در استان آذربایجان‌غربی و از توابع شهرستان ماکو است.
چشمه ثریا چشمه‌ای بزرگ و دیدنی است آب آن بسیار زلال بوده و حتی قابل قایقرانی است، از این منطقه کوه آرارات کاملا دیده می‌شود، نمای کوه و چشمه زیبایی خاصی به منطقه می‌بخشد.
*قلعه کاظم داشی:قلعه کاظم داشی یا سنگ کاظم خان در حدود ۶۵ کیلومتری ارومیه و ۱/۵ کیلومتری شرق روستای گورچین واقع شده است.این قلعه به »قالاباشی« معروف است، در این قلعه آثار عمارت و ساختمانهای متعدد از سنگهای بزرگ و تراشیده به چشم می‌خورد و معلوم است که در گذشته عمارت باشکوهی بوده است.
*دریاچه ارومیه:دریاچه ارومیه با نام سابق دریاچه رضاییه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است.
این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری بین دو استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی تقسیم شده است.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آبشور دنیا است که در اثر برخی عوامل طبیعی و انسانی در سالهای اخیر دچار خشکی شد.
خوشبختانه این دریاچه در دو سال اخیر شاهد آثار احیا در خود بوده است و در مسیر احیا نیز از زیبائیهای طبیعی جذاب و ویژه‌ای برخوردار است.
در حال حاضر رنگ دریاچه ارومیه به سرخی می‌گراید که چشم هر بیننده‌ای را نواخته و دلیل تغییر رنگ آن را در گوشه‌ای از ذهن خود جستجو می‌کند.
به سبب شوری دریاچه ارومیه آرتیما در این دریاچه زندگی می‌کند و آب آن هیچوقت یخ نمیزند، شنا کنندگان نیز می‌توانند بر روی آب آن شناور بمانند.دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده‌اند.
جزیره اشک، زیستگاه پرندگان زیبای کوچک از جمله مرغ آتش و تنجه و همچنین تعدادی گوزن زرد ایرانی و گوسفند وحشی (قوچ و میش) به آن انتقال داده شده‌اند.
*منطقه گردشگری دالامپر:کوه دالامپر در نقطه? صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع شده است به طوری که قله این کوه متعلق به این سه کشور است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده‌ است.
این کوه که جزو بکرترین مناطق کشور محسوب می‌شود دارای یخچالهای چندین هزار ساله و دریاچه‌های طبیعی ‌است که از جمله این دریاچه‌ها می‌توان به دالامپر، مامه شیخ، بنچول دیمهک اشاره کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم همچنین از برفابهای این کوه رودی پر آب سرچشمه می‌گیرد که در دامنه? این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوکل (به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


دو − = 0