احزاب حرفه‌ای عمل نمی‌کنند

احزاب حرفه‌ای عمل نمی‌کنند

حمید حوزوی
گروه سیاسی: در قانون اساسی کشور فعالیت احزاب تصریح و تاکید شده است. همچنین در وزارت کشور کمیسیون ۱۰ وجود دارد که مجوز تشکیل احزاب جدید را می‌دهد و فعالیت آنها را رصد می‌کند. بنابراین در کشور ما نقش احزاب نادیده گرفته نشده است.
از سوی دیگر یکی از فاکتورهای اساسی برای ارزیابی حکومت‌های مردم سالار، نوع فعالیت احزاب و تکثر احزاب مدنظر است. اینکه احزاب چه تعاملی با دولت‌ها و چه تاثیری بر فضای سیاسی کشور دارند از جمله شاخص های ارزیابی فعالیت احزاب است. در واقع باید احزاب تولیدکننده اندیشه‌های سیاسی باشند.
از سوی دیگر اگر احزاب در قدرت هستند تلاش کنند برنامه سیاسی اقتصادی و فرهنگی داشته باشند.
حتی احزابی که به قدرت نرسیده‌اند نیز مسئولیت بررسی عملکرد و نقد دولت‌ها را بر عهده دارند. البته نه نقد به معنای تخریب و تضعیف بلکه نقد با هدف بهبود سیاست‌ها و روش‌هاست.
با این حال احزاب ما از ایده‌آل و حرفه‌ای عمل کردن فاصله زیادی دارند. اکنون اکثر احزاب درایران غیر فعال هستند یا دغدغه مسئولان اصلی آنان مسائل دیگری است و در کنار آن به کار حزبی می‌پردازند.
این در حالی است که احزاب باید به طور حرفه‌ای در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برنامه داشته باشند.
از سوی دیگر لازم است احزاب اندیشه‌های سیاسی تولید و در بین مردم گسترش دهند. همانطور که می‌دانید بهترین راه و قانونی‌ترین راه فعالیت سیاسی مردم عضویت در احزاب و حمایت از برنامه‌های ارائه شده از سوی احزاب است.
به عبارت دیگر مردم با حضور در احزاب و طرفداری از برنامه‌های آنها می‌توانند در اداره کشور مشارکت داشته باشند. البته نباید نقش دولت‌ها در فعالیت احزاب را فراموش کرد.
با توجه به مطالبی که رئیس جمهور درباره احزاب عنوان کرد، به نظر می‌رسد دولت یازدهم تمایل دارد فعالیت احزاب هم قانونمند باشد تا بر اساس کارکردی که می‌توانند در فضای سیاسی داشته باشند، صورت بگیرد. درکنار این موضوع وزیر کشور دولت اعتدالگرا نیز قصد دارد با هدف احیای فعالیت‌های سیاسی، با احزاب و تشکل‌های سیاسی دیدار داشته باشد. اگر جلسات هم اندیشی بین احزاب و دولت صورت بگیرد، تعامل مناسبی بین این دو گروه صورت خواهد گرفت.
در این بین دولت نیز می‌تواند از ظرفیت عظیم احزاب در جهت سازندگی و پیشرفت و نشاط سیاسی کشور بهره برداری کند.
البته برای گسترش فعالیت احزاب، انتظارات تماما از دولت نیست، بلکه مسئولان احزاب نیز باید با فعالیت مستمر در عرصه‌های سیاسی مردم را جذب کنند. احزاب در گام نخست باید ارتباط‌شان را با مردم درست کنند. تحزب و فرهنگ تحزب را در کشور جا بیندازند. فرهنگسازی در این زمینه تنها این نیست که احزاب در زمان انتخابات فعال شوند و با ارائه برنامه و کاندیدا، وارد میدان سیاسی گردند. بلکه لازم است احزاب در طول سال با تشکیل جلسات مستمر، افکار و اندیشه‌های‌شان را به مردم منتقل کنند.
احزاب باید به معنای واقعی عمل کنند. فعالیت احزاب باید به گونه‌ای باشد که قرار است در آینده‌ای نزدیک برای ریاست‌جمهوری کاندیدا معرفی کنند تا کشور به آنها سپرده شود. از سوی دیگر برای افزایش مشارکت مردم، لازم است احزاب به سمت جوانگرایی حرکت کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


سه × 5 =