گزارشی از وضعیت اتوبوسهای شهری ارومیه

اتوبوس های نو که به ایستگاه وعده ها در ارومیه نرسید

اتوبوس های نو که به ایستگاه وعده ها در ارومیه نرسید

آرازآذربایجان،خورشید در شهر نقل و بیدمشک از پشت کوهها به مردم شهر چشمک می زند و روز کاری مثل همیشه در شهر شروع شده، شهروندان هم در ایستگاه اتوبوس ایستاده اند با امید به اینکه شاید امروز اتوبوسی نو را در مسیر خطی خود به چشم ببینند و انتظار طولانی از وعده مسئولین شهر برای ورود اتوبوس نو به چرخه حمل و نقل تحقق یافته باشد.
مدیریت شهری با همت اعضای شورای اسلامی شهر در کمتر از یک سال، ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده که تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی‌ کلانشهر ارومیه اضافه می‌شود این بخشی از سخنان شهردار ارومیه در مهر ماه امسال است.
همچنین منافی، نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در آذرماه امسال در جلسه شورای شهر گفت: ۱۱ دستگاه از ۵۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده، تحویل شهرداری ارومیه شد.
تقویم به صفحه آخر خود رسیده و در آستانه سال جدید قرار داریم اما هنوز مردم شهر ارومیه، رنگی از اتوبوسهای خریداری شده و تحویل گرفته شده را ندیدند.
به گفته رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه در حال حاضر تعداد ۲٠۴ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۴۹ دستگاه اتوبوس ملکی شهرداری در امر حمل و نقل شهری فعالیت دارند، اتوبوسهایی که قریب به اتفاق فرسوده هستند و سالیان سال به زور آچار و تعویض چند قطعه در خیابانهای ارومیه، شهروندان را جابجا می کنند.
طی سال جاری شاهد تعطیلی مدارس و هشدارهایی بمنظور کاهش تردد در شهر بواسطه آلودگی هوا در شهر ارومیه بودیم، آلودگی که سهم عمده آن را تردد بی رویه خودروهای تک سرنشین و اگزوز اتوبوس های فرسوده مسبب آن هستند.
اگر چه به گفته مسئولین سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه نوسازی اتوبوسها در فصول مختلف کاری در سالجاری انجام شده اما مشکل سیستم حمل و نقل این شهر با نوسازی چند تکه آهن پاره حل نمی شود، بلکه این سیستم نیازمند اتوبوسهایی نو است تا علاوه بر ترغیب شهروند برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و بدنبال آن کاهش ترافیک، شاهد روزهای کمتری با آلودگی هوا باشیم.
در هر پیگیری از سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه، وعده رونمایی و بکارگیری اتوبوس های جدید خریداری شده در سیستم حمل و نقل شهری به تاریخ دیگری موکول می شود و مردم شهرم همچنان منتظر وعده های توخالی در خیابانهای شهر سوار بر اتوبوسهای کهنه و فرسوده روزگار سپری می کنند.
مردم از فرسودگی سیستم حمل و نقل ارومیه در رنج هستند
احمدی از شهروندان ارومیه که عمده وسیله تردد در شهر را اتوبوسهای خط واحد اعلام کرد گفت: متاسفانه هیچ تغییری در بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل شهری در ارومیه شاهد نیستیم، اتوبوسهای خطی، تاکسی ها اکثرا فرسوده و نیازمند جایگزینی هستند اما هر روز این ما هستیم که از فرسودگی سیستم حمل و نقل شهری رنج می بریم.
وی ادامه داد: شهر ارومیه توریست محور است اگر فکری به حال شهروندان نمی کنند لااقل نگذارند آبروی شهر و کشور با دیدن این وسائط فرسوده بین گردشگران که از دور در سطح شهر این وضعیت را نظاره گر هستند، از بین برود.
این شهروند گفت: هر شهروندی که حداقل روزانه یکبار از ناوگان اتوبوسرانی ارومیه استفاده کند متوجه مشکلات عمده و دارای پیشینه این سیستم میشود،زمستانها یک جور در تابستان جور دیگری مردم در فشار هستند، ازدحام جمعیت در هر اتوبوس هم که از کمبود آن در هر مسیر خطی نشات میگیرد که جای خود دارد، کاش مسئولین بیشتر به فکر بهبود سیستم حمل و نقل مردم باشند.
۱۶ اتوبوس نو نیمه شعبان وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر می شود
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با بیان اینکه از ۵۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده،تاکنون ۱۶دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری ارومیه شده است،گفت: مابقی اتوبوسها نیز سال آینده تحویل شهرداری می شود.
ابراهیم سعید آبادی علت تاخیر در رونمایی و استفاده از اتوبوس های جدید خریداری شده در ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه را کمبود راننده اعلام کرد و گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار است با دعوت به همکاری رانندگان فعال در سایر بخشها، اتوبوس های نو در نیمه شعبان وارد چرخه حمل و نقل شهری شوند.
وی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه نیز افزود: طی یکسال گذشته ۱٠ دستگاه اتوبوس فرسوده نوسازی و وارد چرخه فعالیت شده است.
بهره مندی از سیستم حمل و نقل استاندارد از حقوق شهروندی است که در هر جامعه ای باید رعایت شود اما همچنان مشکلات ناوگان حمل و نقل شهری به مردم شهر دهن کجی می کنند، توجه نمایندگان مجلس، مسئولین رده بالای استانی که می توانند در جذب اعتبارات و رفع بوروکراسی های طولانی یاری گر باشند می تواند با مساعدت به مجموعه شهرداری ارومیه این چرخه معیوب را سامان بخشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


7 × = چهل نُه